Hvad er stress, hvordan ved jeg om jeg har det, og hvad kan jeg gøre?

Introduktion til stress

Stress rammer os alle!

Vi kan alle fornemme følelsen af stress, når vi knokler på arbejdet, er presset derhjemme, eller når børnene er kørt lidt op, og man har brug for at få noget ro på hurtigt. Stress er således overalt, og dagligdagens “lette” stress er der ikke noget farligt i. Det kan faktisk være ganske udmærket, og kan få dig til at yde endnu mere f.eks. i forbindelse med eksamener, diverse tests etc – MEN stress kan også køre dig midt over, og få dig kørt helt i sænk både psykisk og fysisk.

Før man kan gøre noget ved stress kræver det at man erkender tilstanden og ved hvilke symptomer man skal være opmærksomme på. Mange har oplevet at være stresset, men har desværre vænnet sig til det, og opdager først hvor slemt det står til når tingene første vælter…

 

Hvad er stress?

Stress er kroppens reaktion på farlige situationer – hvad enten de er rigtige eller om det “bare” er noget vi fornemmer. Kroppen går i alarmberedskab med en masse hormoner der søger for at man er klar på en udefrakommende fare. Det stammer tilbage fra “urtiden”, hvor vi rent faktisk havde noget at være på vagt overfor. Det kaldes også “fight or flight” responset. Når kroppen er i dette mode, så stiger pulsen, man trækker vejret hurtigere, musklerne spænder op, og blodtrykket stiger. Det holder kroppen klar til at afværge en nært forestående fare – som ikke er der, men det kan kroppen ikke finde ud af.

Det er meget forskelligt, hvad der skal til for at udløse stress. Hos nogle kan visse ting “stresse” og hos andre er det “småting”. Nogle er bedre til at håndtere stress end andre. Som nævnt, så kan lidt stress være produktivt i kortere tid, og stress responset er vigtig, hvis vi f.eks. er ved at køre galt, hvor alle sanser skærpes, og alt kører på højtryk. Det er godt i disse situationer, men må ikke være tilstede som en kronisk tilstand. Det vil føre til en masse psykisk og fysisk ubehag.

 

Hvad er symptomer på stress?

Stress kan påvirke alt i dit liv – både dine følelser, opførsel, din tankevirksomhed og ikke mindst de fysiske helbred. Ingen del af kroppen er immun overfor stress. Men da der er mange forskellige måder at folk håndterer stresssymptomer på, vil der selvfølgelig også være mange forskellige præsentationer. Symptomerne på stress kan være lette, men jeg har prøvet at samle nogle af de ting, som oftest kommer frem.

 

Følelsesmæssige symptomer på stress
  • Kort lunte, bliver opkørt, frustreret eller meget følelsesladet
  • Svært ved at slappe af eller få ro i hovedet
  • Dårlig selvtillid, ensom, lavt selvværd og muligvis depression
  • Undgår andre mennesker
Fysiske symptomer på stress

Med fysiske symptomer menes ting mand kan mærke fra kroppen.

  • Nedsat energi
  • Hovedpine
  • Urolig mave (F.eks. diarré, forstoppelsekvalme)
  • Ømme og spændte muskler
  • Brystsmerter og hjertebanken
  • Svært ved at sove
  • Hyppige infektioner (snottet, ondt i halsen etc)
  • Manglende seksuallyst – eller evne til at have sex
  • Nervøsitet
  • Sitren i fingre, ringen for ørene
  • Fugtige / svedige håndflader
  • Tør mund, og svært ved at synke
Psykiske symptomer på stress
  • Bekymringer om alt
  • Mange tanker, der springer
  • Manglende evne til at holde fokus
  • Glemsomhed
  • Evnen til at bedømme ting er blevet dårlig
  • Pessimistisk og ofte lidt negativ holdning (begyndende depression)
Andre måder stress kommer til udtryk?
  • Appetit ændringer – ingen appetit, eller ekstrem appetit
  • Ansvarlighed forsøges at undgås
  • Øget forbrug af alkohol, cigaretter og/eller stoffer/medicin
  • Neglebidning, fingergnidning m.m.

 

Hvad sker der ved langvarig stress og er det farligt?

En smule stress er ikke farligt, men derimod er længerevarende, kronisk stress ikke noget kroppen bryder sig om. Det kan forværre og forårsage flere alvorlige helbredsmæssige sygdomme f.eks.:

  • Depression, angst og personlighedsforstyrrelser
  • Hjertekarsygdomme (forhøjet blodtryk, hjerterytmeforstyrrelser, blodpropper og hjerneblødning)
  • Fedme og spiseforstyrrelser
  • Menstruationsproblemer (pga. kroppens hormonforstyrrelser)
  • Prolemer med sexlivet
  • Hudproblemer (bumser, psoriasis og eksem)
  • Mavetarm problemer: Mavekatar, spiserørskatar (sure opstød), irritabel tyktarm m.m.

 

Har jeg stress?

Der findes forskellige “tests” du kan bruge. Jeg har vedhæftet et skema nedenfor med de “klassiske symptomer”. Har du 5 eller flere i den røde kategori bør du tale med din læge mhp. vurdering.

Stress hvad er det og har jeg det, behandling af stress

 

Hjælp til og behandling af stress

Stress er en del af livet. Det, der betyder noget, er hvordan man håndterer det. Det vigtigste er altså at kende symptomerne på stress, så du ved når du er på vej ud af den forkerte tangent. Ellers opdager du det alt for sent. Har du eller din bedre halvdel tegn på stress, så vil jeg anbefale at tale med din egen læge omkring det. Mange af ovenstående symptomer kan også skyldes andre grundlæggende sygdomme, så det er vigtigt at man har en god kontakt med sin læge, så man ikke overser disse.

Når man frem til at stress er skylden til dine symptomer, så vil løsningen ofte være enten samtaleterapi for at få nogle gode måder at håndtere stressen på, og hvis det er helt galt, så vil en sygemelding i en periode også komme på tale.

Igen – det vigtigste er at man kender symptomerne og reagerer inden man kommer for lang ud i den forkerte retning. Det kan være et langt sejt træk at komme tilbage igen.

Allervigtigst er at du forstår at det IKKE er dig der er “pivet” eller “svag”. Stress kan ramme alle, og har du symptomerne, så skal du få gjort noget ved det. Det fortryder du ikke! Heller ikke selv om det kræver store omvæltninger i dit liv. Din krop vil takke dig senere 🙂

 

 

Kommentarer, spørgsmål og din vurdering?

Har du spørgsmål eller kommentarer er du meget velkommen til at skrive nedenfor. Du må også meget gerne give indlægget 5 stjerner hvis du synes det er brugbart. På forhånd tak 🙂

Hvad er stress, hvordan ved jeg om jeg har det, og hvad kan jeg gøre?
5 (100%) 8 votes

.

print

.

Lars Koch Hansen

Lars Koch Hansen

Blogger at Livets små ting
Lars er født i 1979, bor i Kolding, husejer, læge inden for lever- og mavetarmsygdomme, har 2 børn, og gift med Heidi. Skriver om ting, som han finder nyttige, og som han mener kan være relevante for andre. Det kan være om ting til køkkenet, haven, arbejdet, teknikgadgets eller hvad der lige falder ham ind.
Lars Koch Hansen

Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding, husejer, læge inden for lever- og mavetarmsygdomme, har 2 børn, og gift med Heidi. Skriver om ting, som han finder nyttige, og som han mener kan være relevante for andre. Det kan være om ting til køkkenet, haven, arbejdet, teknikgadgets eller hvad der lige falder ham ind.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *