Test: Renault Megane ST (2017) er både pendler- og familievogn…

Introduktion

Renault har tidligere haft et ry som en bil med mange tekniske problemer, men de seneste år er det gået meget fremad. Jeg har set nærmere på den nye Renault Megane Sports Tourer. Umiddelbart hører den til i mellemklassen rent størrelsesmæssigt, men den er faktisk ikke meget mindre end sin storebror Renault Talisman – det er prisen til gengæld.

 

Design

Efter min mening har Renault i mange år ikke været noget særligt. Designet har holdt sig lidt i baggrunden, og man har lade biler fra Mercedes, Audi, Volvo og BMW være forgængere for det eksklusive look. MEN det har det fået gjort noget ved i den seneste model. Renault Megane Sports Tourer er blevet en bil man lægger mærke til. Den har flotte linjer fra siden og har fået en let genkendelig front med lækkert LED-lys. Det der er endnu mere karakteristisk er de flotte LED lys bagfra. Det ser virkelig lækkert ud, hvis jeg skal sige det. Man kan nu genkende en Renault fra lang afstand, og det er på den “fede” måde. Både Megane og Talisman har denne smukke type tail-light.

Hvis man skal sige noget mod designet, så er det eneste minus jeg kan se, at jeg godt kunne have ønsket mig at bilen var sænket en lille smule for at mindske afstand til hjulkassen, men det er seriøst småting. Her har Renault ramt plet.

 

Førerpladsen

Fra førersædet sidder man ganske fornuftigt i de “formstøbte” sæder. Der er lændestøtte, og hvis man er oppe i de højere udstyrsklasser (f.eks. BOSE), så er massage i førersædet standard. Man har et godt udsyn over motorhjelmen. Instrumentbrættet (speedometer) er digitalt, og man kan ændre opsætningen på dette, så det passer til din fortrukne opsætning. Det er smart.

På rattet kan man kontrollere lyd, fartpilot, og alt andet man har brug for i trafikken. Man kan besvare opkald, og det fungerer rigtig godt. Man skal lige vende sig til, hvor knapperne sidder, men det tager kun få køreture, så sidder det i fingrene.

 

Kabine

I den resterende del af kabinen er bilen godt indrettet. Man sidder fornuftigt bagi. Børnene har rigelig plads, hvor voksne med lange ben kan føle sig lidt indskrænket på de lange ture. Det er efter min mening næppe et problem der vil betyde noget i det dagligt.

Sæderne er af god kvalitet, og man har faktisk fornemmelsen af at være i en bil der ligger små 100.000 kr. højere såsom Audi. Der er selvfølgelig isofix bagi.

En anden rigtig smart ting er at man i visse udstyrsmodeller kan ændre LED-lyset rundt om i bilen for at matche den “køreindstilling” man ønsker. Det skal ses for at vise det, men det er en lækker feature, som bl.a. kender fra Mercedes’ topmodeller.

Den store skærm i midten har en del plads omkring sig. Det synes jeg virker lidt voldsomt, men det er en smagssag.

 

Teknik

Bluetooth telefoni

Let parring med din telefon, og du kan straks bruge den via de fine knapper. Lyden både for dig og for modtageren af opkaldet er faktisk rigtig god. Man kan ud problemer føre samtaler når man suser af sted på motorvejen. Det fungerer bare.

En anden mulighed er audio-streaming fra din telefon over lydanlægget. Det er smart og fungerer også super godt.

Touchskærm og Navigation

Touchskærmen reagerer rigtig fint, og man kan indstillet rigtig mange fine ting. Der er lette genveje til radio (DAB+), navigation, bluetooth etc. Det fungerer godt. Om man kan lide den lidt store kan omkring skærmen er en smagssag, men Renault har gjort et ihærdigt forsøg i Renault Megane ST.

Så vidt jeg kan læse, så er navigationen fra TomTom, og man har adgang til TomTom Traffic, som uden sammenligning er det bedst opdaterede live netværk for forsinkelser, uheld m.m. Jeg har selvfølgelig ikke kørt nok i bilen til at kunne sig om det fungerer over mange måneder, men det ser det ud til. Man har gratis kortopdateringer de første 3 år!

Bose-lydanlæg

Har du opgraderet til Bose modellen så får du en fantatisk lyd i kabinen. Lyden er optimeret præcis til kabinens konfiguration. Sammen med den fine støjdæmpning af bilen, så får du en nærmest teaterlignende oplevelse når du hører musik. En sand fornøjelse. Bose og Renault har sørget for 10 højtalere rundt i bilen inkl. subwoofer, og det spiller bare – bogstaveligt talt 😉

 

Sikkerhed

Renault Megane ST (og Megane Sedan) scorer 5 stjerner i EuroNCAP. Det kan ikke blive meget bedre. Du kan læse hele rapporten p å EuroNCAPs hjemmeside (link).

Af lækre ting kan nævnes:

  • Automatisk op- og nedblændning
  • Skiltegenkendelse og advarsel om vejbaneskift
  • Automatisk nødbremsesystem
  • Advarsel om blinde vinkler
  • Mulighed for adaptiv fartpilot (fra Bose og op)

 

Køreglæde / Pendling

Pendling er noget af det jeg bruger meget tid på grundet mit arbejde, hvor jeg ligger og kører fra Kolding til Odense dagligt. Det er vigtigt med en bil der er støjsvag, behagelig at sidde foran rattet, god telefonforbindelse (uden støj), gode højtalere til musik/lyd og så adaptiv fartpilot. Her vil jeg lige ridse op, hvad der er godt for Renault Megane ST.

Bilen kører rigtig fint. Jeg har kun prøvet en model med automatgear (den lille diesel 110 dCi EDC). Automatgearkassen har dobbelt-kobling og den skifter elegant. Ingen langsomme gearskift som i gamle dage. Den trækker fornuftigt, og man kan sagtens accellerere så man kan overhale etc. Den er lynhurtig til at skifte både op og ned, og det fungerer perfekt. Det er en fornøjelse med automatgear. Både ved bykørsel, eller når man på motorvej/landevej skal bremse op og ned i myldertrafikken. Dejligt!

Støjniveauet i kabinen er rigtig fint. Helt på højde med VW og Audi. Her har Renault fået opgraderet sig noget fra de tidligere lidt støjende “kabiner”.

Det næste er forbruget. Derfor testede jeg den økonomiske dieseludgave. Forbruget lå på ren motorvej, hvor jeg kørte på en længere strækning (20 km) med 110 km/t som fartgrænse. Her lå forbruget på omkring 24 km/l. Det er imponerende. Det er selvfølgelig i den “indbyggede” kørecomputer, men alligevel.

Efterfølgende testede jeg det på en tur med 130 km/t og her faldt gennemsnittet ned til omkring 19 km/l, hvilket jeg stadig synes er ret flot. På en samlet tur med landevej, by og motorvej endte jeg på 22 km/l ved almindelig kørsel. Det er bestemt godkendt !

Køreglæden stiger endnu mere, hvis man har ofret penge på den adaptive fartpilot. Det er de bedste penge man kan give ud. Bilen holder selv afstand til nærmeste bil og både bremser og accellererer igen, hvis en bil har været nede i hastighed. Det vil jeg gerne slå et slag for. Det er et MUST, hvis man har mulighed for at erhverve det. Det koster selvfølgelig lidt, og ofte skal man noget op i klasserne for at finde det, men netop her kan du få det væsentligt billigere, og det gør kørslen i tæt trafik rolig, afslappet og ikke mindst sikker. Adaptiv fartpilot er på vej frem i de “billigere” biler efterhånden. Det kan fås f.eks. i Mazda 3, Polo, Golf, Passat etc. enten til en lille ekstra pris, eller i en af de mindre udstyrspakker. Det burde være standard rent sikkerhedsmæssigt i fremtiden – og mon ikke det kommer.

Massage i sædet er også en dejlig ting når man kører hjem fra jobbet efter en lang dag. Det er dog ikke massage som i en normal massagestol. Det er lidt mere “roligt”, men stadig rigtig dejligt. Dog ikke noget jeg ville betale en masse ekstra for, hvis det ikke var standard i Bose-udgaven.

En anden lækker feature er at man kan ændre belysningen i kabinen alt efter humøret (som nævnt ovenfor), det samme gør sig gældende for speedometer etc. Er man oppe i Bose-udgaven, så kan man også ændre på køreindstillingerne, så man kan f.eks. har et bedre speeder respons, anden lyd og meget mere. Læs nærmere på www.renault.dk.

 

Pris

Udstyrsmodeller (pr. nov. 2017)

Life (fra kr. 204.191)

  • Cruise Control/hastighedsbegrænser
  • LED-baglygter m. 3D-effekt “Edge Light” (kørelys)
  • Varme i forsæderne
  • ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBV) og bremseassistent (BAS)

Zen (fra kr. 220.196)

  • R-Link 2-infotainmentsystem: 7” adaptiv touchscreen, navigation med kort over Europa, DAB+, Bluetooth®-audiostreaming + telefoni, stemmebetjening, USB-in, AUXin, ratbetjening og 8 højttalere
  • Automatisk klimaanlæg , 2-zone
  • Vognbaneassistent + Skiltegenkendelse og advarsel v. for høj fart
  • Regn- og lyssensor

Bose (fra kr. 268.560)

  • Bose®-surround sound-system med 10 højttalere
  • Renault Multi-Sense
  • R-Link 2-infotainmentsystem: 8,7” adaptiv touchscreen, navigation med kort over Europa, DAB+, Bluetooth®-audiostreaming + telefoni, stemmebetjening, USB-in, AUX-in, ratbetjening
  • Læderrat m. varme
  • Mulighed for Adaptiv Cruise Control (adaptiv fartpilot) og Head-up display i Cruise Pakke (kr. 9.900)

GT (fra kr. 341.108)

  • 4-hjulsstyring
  • 7-gear EDC automat
  • 18″ aluminiumsfælge, ”Magny Cours”
  • Sportchassis
  • Fleksibelt bagagerumsgulv m. høj/lav position, “Full flat”, “Easy Brake” nedfældning af bagsæde

Se opdaterede priser og info på www.renault.dk

Billeder

 

Alternative biler

Er du på udkig i denne type bil, og med et budget omkring 300.000, så er der et par andre gode alternativer. Det kunne bl.a. være:

Renault Talisman ST
Seat Leon ST
VW Passat
Nissan Qashqai

 

Spørgsmål eller kommentarer?

Har du spørgsmål, eller kommentarer til min vurdering, så skriv det gerne nedenfor i feltet. Jeg vil meget gerne høre om du har erfaring med bilen, eller om du kunne overveje netop en Renault.

 

Konklusion

print

.

Lars Koch Hansen

Lars Koch Hansen

Blogger at Livets små ting
Lars er født i 1979, bor i Kolding, husejer, læge inden for lever- og mavetarmsygdomme, har 2 børn, og gift med Heidi. Skriver om ting, som han finder nyttige, og som han mener kan være relevante for andre. Det kan være om ting til køkkenet, haven, arbejdet, teknikgadgets eller hvad der lige falder ham ind.
Lars Koch Hansen
Powered by WP Review

Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding, husejer, læge inden for lever- og mavetarmsygdomme, har 2 børn, og gift med Heidi. Skriver om ting, som han finder nyttige, og som han mener kan være relevante for andre. Det kan være om ting til køkkenet, haven, arbejdet, teknikgadgets eller hvad der lige falder ham ind.

2 tanker om “Test: Renault Megane ST (2017) er både pendler- og familievogn…

  • november 23, 2017 at 14:53
    Permalink

    Tak for en rigtig fin beskrivelse af bilen. Jeg har selv gået og tænkt på Renault Megane som stationcar vs. f.eks. Seat Leon og Passat. Det virker som om man får rigtig meget for pengene her.

    Tænker du at dieseløkonomien holder eller kørte du ekstremt pænt 🙂 Pendler selv dagligt på ca 50% motorvej (110) og 50% landevej.
    I øvrigt er jeg helt enig med dig i at den adaptive cruise control (adaptiv fartpilot) er noget alle pendlere burde unde sig selv. Det er genialt.

    Mange hilsner
    Knud

    Svar
    • november 23, 2017 at 16:16
      Permalink

      Hej Knud.
      Tak for din kommentar. Jeg tror bestemt at økonomien og forbruget kommer til at holde. Jeg kørte helt almindelig og min erfaring er at min daglige pendletur er endnu mere stabil.

      Rigtig god dag.
      mvh Lars

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *