Tesla: Brugt Model S eller ny Model 3? Fordele/ulemper
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Hvad skal man vælge? En ældre med super lækker model S, eller en sprit ny model 3? I det følgende vil jeg prøve at give et overblik over Tesla Model S vs Model 3, da jeg har været igennem nøjagtig disse overvejelser. Står du i samme situation, som jeg stod i, så er jeg sikker på du kan bruge dette indlæg.
Da vi havde taget beslutningen om at skulle købe en Tesla, var vi faktisk overbevist om, at det skulle være en ny Model 3 – men da stod med begge biler side om side, så ændrede vi mening i sidste øjeblik. Vi blev i tvivl om vi skulle købe en brugt Model S med lidt år på bagen i stedet. Det var primært design og pladsen i bagagerummet, der fik os i tvivl.
I dette indlæg har jeg prøvet at samle fordele og ulemper ved en brugt Tesla Model S og en ny Tesla Model 3 (2019-2023).
Tesla Model S (brugt)
De fleste brugte Tesla Model S (fremover TMS) er fra 2013-2015, da der kom ekstra afgift på pr. 1. januar 2016, hvilket gør at der ikke er mange til salg derefter, da salget nærmest ophørte.
Nedenstående er en liste og gode og mindre gode ting ved en brugt TMS.
Gode ting
- Super flotte linjer – designet er smukt
- Bedre accelleration i standard udgaverne i forhold til 3’eren (fra 0 km/t).
- Meget bedre plads i bagagerum og på bagsæderne. Perfekt til en familie med 3 børn.
- 1800 liter bagagerum med sæderne lagt ned (Model 3 har “kun” 1180 L).
- Kan fås med 7 sæder.
- Bedre garanti på batteri og drivlinje i TMS, som løber i 8 år uanset km.
- Lavet af aluminium, og ruster derfor ikke. Model 3 er en blanding af metal og alu.
- Fri supercharging resten af levetiden
- Gratis Premium Spotify abonnement resten af levetiden inkl. connectivity (internet).
- Mere luksus og limosine-agtig end Model 3.
- Kan findes med indbygget dobbeltlader (dvs. 22kW ladning mod normal 11kW).
- Er mere støjsvag med f.eks. 19″ dæk vs. model 3 med 18″ dæk.
- Har alm. digitalt speedometer lige over rattet og selvfølgelig den store skærm i center konsol. Model 3 har kun i midten.
- Du får meget bil for pengene, og har stadig garanti på drivline og batteri (8 år samlet)
- Findes med luftundervogn i S. Hæver og sænker automatisk ud fra GPS koordinater f.eks. ved høj indkørsel etc.
- Findes med soltag. Styres via app og skærm. Støjer ikke.
- Findes med vinterpakke (varme i bagsæder, rat og dyser)
Negative ting
- Diverse S-modeller fik i sommeren 2019 reduceret ladehastigheden på superchargere. Det har betydet at hurtig opladning ikke længere er så hurtigt. Tidligere kunne man “tanke” omkring 300 km på 30 minutter (120 kW). Nu er ladehastighed begrænset lidt til ca. 125-% på batteriet. Altså ved 10% lader du ca. 110 kW.
- Ældre teknologi (dog stadig langt bedre end de fleste andre helt nye biler)
- Autopilot 1 (AP1) på model S fra 2015 vurderes af de fleste som bedre end Model 3’s (og nyere S’ere) Autopilot 2 (AP2), der ikke længere læser hastighedsskilte, og også risikere at bremse når den passerer biler i anden bane.
- Ikke mulighed for original trækkrog. Kan eftermonteres – men må ikke trække trailer etc. Kun cykler etc.
Tesla Model 3 (2019-2023)
En ny Tesla Model 3 koster ca. det halve af en ny Tesla Model S. Der er selvfølgelig også forskel på de to biler. Her prøver jeg at liste op, hvad der er godt og skidt for model 3.
Gode ting
- Nyeste hardware og dermed mere fremtidssikret – klar til “Full-Self-Driving Capabilities (FSD) dvs. fuldstændig selvkørende. Kan tilkøbes for 50.000kr.
- Fuld ny-bils garanti hos Tesla (lidt begrænsede km og tid)
- Hurtig supercharging i forhold til TMS. Den lader ca. dobbelt så hurtigt som en model S.
- Bedre rækkevidde i model 3 long-range end i en brugt TMS. I omegnen af 50-100 km mere pr. opladning.
- Skærmen er super hurtigt (meget hurtigere end TMS).
- Gratis Dashcam fra Tesla (via de mange indbyggede kameraer), og du kan på den store skærm se biler i den blinde vinkel.
- Perfekt bybil, da den fylder mindre end den store TMS.
- Køreegenskaberne er gode. Mere let og adræt end TMS.
- Lydanlægget er som standard bedre end TMS(som dog fås med premium også)
- Bedre udsyn end i TMS.
- Varme i bagsæder er standard i næsten alle 3-udgaver.
- Kan få monteret aftageligt trækkrog ved køb (trailer, cykelstativ etc). Må trække 910kg.
- Netflix, youtube og fede spil fås ikke til de ældre TMS.
- Mulighed for trækkrog op til 910 kg.
Negative ting
- Ikke helt så luksuriøs som model S
- Bagagerummet ikke så stort. Kan ikke have 2 stor alm. kufferter.
- Spotify og Connectivity (internet) ikke gratis
- Ingen fri supercharging
- Kan ruste
Rabat på køb af ny Tesla
I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7500 kroner i rabat på en ny Tesla. Det eneste du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453.
På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du alligevel skal købe en Tesla, da jeg får kreditter til supercharging etc. Så win/win…
Tesla Model S vs Tesla Model 3
Bedste tracker til din Tesla?
Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).
Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud
Klik her (eller på billedet ovenfor: https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb
Spørgsmål eller kommentarer
I er velkomne til at stille spørgsmål herunder, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg vil anbefale at kigge nærmere på Facebookgruppen Tesla Owners Club Denmark (Facebookgruppe). Hop derind. Der er masser af hjælp at hente også…
En kop kaffe…?
Har du lyst til at støtte mit lille hjemmesideprojekt med en kop kaffe (så hop til mobilpay her).
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.
Tak for en god side.
Vi havde 3 store kufferter. 2 håndbagage kufferter og 5 rygsække i bagagerum på vores TM3 fra 2021, da vi rejste i januar.0
Vild oppakning 😁👍🙌
Hej Lars. Min Tesla S 2014 har den seneste uge lukket mig ude af bilen 3 gange uden strøm på bilen, kunne ikke komme i kontakt med den via fjernbetjening. Første gang total låst 2 dage efter kunne den kontaktes via fjernbetjening igen uden der var gjort noget. Torsdag lukkede sen ned på samme måde igen, Falck boostede den og den var klar igen, i går fredag lukket ned igen, jeg selv boostede den og kørte den til Tesla i Odense, hvor jeg venter svar. Til info har Tesla support hver gang sagt at det er 12 volt batteri der er problem med. For ca. 4 mdr. siden fik bilen skiftet til nyt 12 volts batteri via Tesla. For ca. 2 år og 3 mdr. fik bilen ny batteripakke. Jeg tænker enten er det et dårligt 12 volts batteri der er mo testet for 4 mdr. siden, eller også har der for 4 mdr. siden og nu været/er en anden fejl som belaster 12 volts batteriet. Måske du før har hørt eller oplevet lignende.
Mvh.
Ole
Hej Ole,
Tak for beskeden. Jeg har ikke rigtig nogen forklaring. Måske en læser kan hjælpe hvis de ser dit opslag. Men mega træls at det ikke bare spiller efter så store “ændringer”. Krydser fingre for du finder en løsning snart…
mvh L
Du kan som altid bare smide en besked her, så skal jeg forsøge at svare så godt jeg kan.
KH Lars 🍀
Hej Lars. Tak for din fine guide. Jeg har købet en ny TM3 LR 2020, men efter jeg er kommet ind i Tesla-universet er jeg blevet lun på TMS. Jeg kan godt lide dens design (exterior) og rummeligheden. Jeg ser pt. på en TMS 75D, 29.000km fra 2018, til 529.000,-. Hvis afgifterne stiger kommer jeg ikke i nærheden af en S’er, så jeg overvejer at tage tabet på 3’eren. Nu kommer det helt urimelige spørgsmål: Hvad synes du jeg skal gøre:)
Jeg elsker min TMS. Det er en meget mere velbygget bil med meget mere plads, MEGET flottere, og lavet i ren aluminum, så den ruster ikke 🙂 Den er selvfølgelig større, så du vil opleve den mere som en “flyder” mere end den “gocart” du har nu. Jeg har på intet tidspunkt fortrudt købet af en S i forhold til en 3’er.
Jeg ville gå efter TMS, og så sælge 3’eren. Det fortryder du ikke… Vi har faktisk overvejet en 3’er som bil 2 – men da vi nærmest ikke kører i den anden bil virker det skørt 🙂 Så det bliver ved drømmen
Spændende dilemma 🙂
Tak for svar. Største udfordring er lige nu, at mine store børn skal sidde med hovederne på skrå, når de sidder bagi på vinduespladserne i en S’er. Utroligt, at en så stor bil har mindre loftshøjde end den mindre 3’er:)