Model 3Model STesla

Tesla: Brugt Model S eller ny Model 3? Fordele/ulemper

Introduktion

Hvad skal man vælge? En ældre med super lækker model S, eller en sprit ny model 3? I det følgende vil jeg prøve at give et overblik over Tesla Model S vs Model 3, da jeg har været igennem nøjagtig disse overvejelser. Står du i samme situation, som jeg stod i, så er jeg sikker på du kan bruge dette indlæg.

Da vi havde taget beslutningen om at skulle købe en Tesla, var vi faktisk overbevist om, at det skulle være en ny Model 3 – men da stod med begge biler side om side, så ændrede vi mening i sidste øjeblik. Vi blev i tvivl om vi skulle købe en brugt Model S med lidt år på bagen i stedet. Det var primært design og pladsen i bagagerummet, der fik os i tvivl.

I dette indlæg har jeg prøvet at samle fordele og ulemper ved en brugt Tesla Model S og en ny Tesla Model 3.

 

 

 

Køb af brugt Tesla Model S hvad skal man være opmærksom på mange kilometer betyder det noget autopilot 1, hvordan ser man om den har autopilot

Tesla Model S (brugt)

De fleste brugte Tesla Model S (fremover TMS) er fra 2013-2015, da der kom ekstra afgift på pr. 1. januar 2016, hvilket gør at der ikke er mange til salg derefter, da salget nærmest ophørte.

Nedenstående er en liste og gode og mindre gode ting ved en brugt TMS.

Gode ting
  • Super flotte linjer – designet er smukt
  • Bedre accelleration i standard udgaverne i forhold til 3’eren (fra 0 km/t).
  • Meget bedre plads i bagagerum og på bagsæderne. Perfekt til en familie med 3 børn.
  • 1800 liter bagagerum med sæderne lagt ned (Model 3 har “kun” 1180 L).
  • Kan fås med 7 sæder.
  • Bedre garanti på batteri og drivlinje i TMS, som løber i 8 år uanset km.
  • Lavet af aluminium, og ruster derfor ikke. Model 3 er en blanding af metal og alu.
  • Fri supercharging resten af levetiden
  • Gratis Premium Spotify abonnement resten af levetiden inkl. connectivity (internet).
  • Mere luksus og limosine-agtig end Model 3.
  • Kan findes med indbygget dobbeltlader (dvs. 22kW ladning mod normal 11kW).
  • Er mere støjsvag med f.eks. 19″ dæk vs. model 3 med 18″ dæk.
  • Har alm. digitalt speedometer lige over rattet og selvfølgelig den store skærm i center konsol. Model 3 har kun i midten.
  • Du får meget bil for pengene, og har stadig garanti på drivline og batteri (8 år samlet)
  • Findes med luftundervogn i S. Hæver og sænker automatisk ud fra GPS koordinater f.eks. ved høj indkørsel etc.
  • Findes med soltag. Styres via app og skærm. Støjer ikke.
  • Findes med vinterpakke (varme i bagsæder, rat og dyser)
Negative ting
  • Diverse S-modeller fik i sommeren 2019 reduceret ladehastigheden på superchargere. Det har betydet at hurtig opladning ikke længere er så hurtigt. Tidligere kunne man “tanke” omkring 300 km på 30 minutter (120 kW). Nu er ladehastighed begrænset lidt til ca. 125-% på batteriet. Altså ved 10% lader du ca. 110 kW.
  • Ældre teknologi (dog stadig langt bedre end de fleste andre helt nye biler)
  • Autopilot 1 (AP1) på model S fra 2015 vurderes af de fleste som bedre end Model 3’s (og nyere S’ere) Autopilot 2 (AP2), der ikke længere læser hastighedsskilte, og også risikere at bremse når den passerer biler i anden bane.
  • Ikke mulighed for original trækkrog. Kan eftermonteres – men må ikke trække trailer etc. Kun cykler etc.

 

 

 

tesla model 3 vs model s

Tesla Model 3 (ny)

En ny Tesla Model 3 koster ca. det halve af en ny Tesla Model S. Der er selvfølgelig også forskel på de to biler. Her prøver jeg at liste op, hvad der er godt og skidt for model 3.

Gode ting
  • Nyeste hardware og dermed mere fremtidssikret – klar til “Full-Self-Driving Capabilities (FSD) dvs. fuldstændig selvkørende. Kan tilkøbes for 50.000kr.
  • Fuld ny-bils garanti hos Tesla (lidt begrænsede km og tid)
  • Hurtig supercharging i forhold til TMS. Den lader ca. dobbelt så hurtigt som en model S.
  • Bedre rækkevidde i model 3 long-range end i en brugt TMS. I omegnen af 50-100 km mere pr. opladning.
  • Skærmen er super hurtigt (meget hurtigere end TMS).
  • Gratis Dashcam fra Tesla (via de mange indbyggede kameraer), og du kan på den store skærm se biler i den blinde vinkel.
  • Perfekt bybil, da den fylder mindre end den store TMS.
  • Køreegenskaberne er gode. Mere let og adræt end TMS.
  • Lydanlægget er som standard bedre end TMS(som dog fås med premium også)
  • Bedre udsyn end i TMS.
  • Varme i bagsæder er standard i næsten alle 3-udgaver.
  • Kan få monteret aftageligt trækkrog ved køb (trailer, cykelstativ etc). Må trække 910kg.
  • Netflix, youtube og fede spil fås ikke til de ældre TMS.
  • Mulighed for trækkrog op til 910 kg.
Negative ting
  • Ikke helt så luksuriøs som model S
  • Bagagerummet ikke så stort. Kan ikke have 2 stor alm. kufferter.
  • Spotify og Connectivity (internet) ikke gratis
  • Ingen fri supercharging
  • Kan ruste

 

rabat på tesla model 3 y s x afslag i pris Tesla hos erfaring med tilbud
Rabat på din kommende Tesla

Rabat på køb af ny Tesla

I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7000 kroner i rabat på en Tesla Model S og Tesla Model X. På Tesla Model 3 og Tesla Model Y får du aktuelt 3500,- kroner i rabat. Det du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453 – Har du allerede bestilt din bil (men ikke leveret så skriv/ring til Tesla og bed dem tilføje en henviser (referral) på din aflagte ordre, og giv dem mit Tesla ID: lars99453 – så kan du nå at få den kontante rabat stadigvæk og jeg får point på min Teslakonto, så jeg kan få gratis kWh på superchagere, så det er Win/Win for os begge.

 

 

Tesla Model S vs Tesla Model 3

tesla model 3 vs model s sammenligning hvad er bedst brugt eller ny

 

instagram follow følg mig på Livets små ting

 

Bedste tracker til din Tesla?

Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).

Tessie app iPhone teslafi tracker teslamate iPad tablet android mobile version

 

Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud

Klik her (eller på billedet ovenfor: https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb

 

 

Spørgsmål eller kommentarer

I er velkomne til at stille spørgsmål herunder, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg vil anbefale at kigge nærmere på Facebookgruppen Tesla Owners Club Denmark (Facebookgruppe). Hop derind. Der er masser af hjælp at hente også…

 

En kop kaffe…?

Har du lyst til at støtte mit lille hjemmesideprojekt med en kop kaffe (så hop til mobilpay her).

Følg
Giv besked ved
guest

8 Kommentarer
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline tilbagemeldinger
Se alle kommentarer
Morten
Morten
2 år siden

Tak for en god side.
Vi havde 3 store kufferter. 2 håndbagage kufferter og 5 rygsække i bagagerum på vores TM3 fra 2021, da vi rejste i januar.0

Ole Eske
Ole Eske
Svar til  Morten
1 År siden

Hej Lars. Min Tesla S 2014 har den seneste uge lukket mig ude af bilen 3 gange uden strøm på bilen, kunne ikke komme i kontakt med den via fjernbetjening. Første gang total låst 2 dage efter kunne den kontaktes via fjernbetjening igen uden der var gjort noget. Torsdag lukkede sen ned på samme måde igen, Falck boostede den og den var klar igen, i går fredag lukket ned igen, jeg selv boostede den og kørte den til Tesla i Odense, hvor jeg venter svar. Til info har Tesla support hver gang sagt at det er 12 volt batteri der er problem med. For ca. 4 mdr. siden fik bilen skiftet til nyt 12 volts batteri via Tesla. For ca. 2 år og 3 mdr. fik bilen ny batteripakke. Jeg tænker enten er det et dårligt 12 volts batteri der er mo testet for 4 mdr. siden, eller også har der for 4 mdr. siden og nu været/er en anden fejl som belaster 12 volts batteriet. Måske du før har hørt eller oplevet lignende.
Mvh.
Ole

Joachim
Joachim
Svar til  Lars Koch Hansen
3 år siden

Hej Lars. Tak for din fine guide. Jeg har købet en ny TM3 LR 2020, men efter jeg er kommet ind i Tesla-universet er jeg blevet lun på TMS. Jeg kan godt lide dens design (exterior) og rummeligheden. Jeg ser pt. på en TMS 75D, 29.000km fra 2018, til 529.000,-. Hvis afgifterne stiger kommer jeg ikke i nærheden af en S’er, så jeg overvejer at tage tabet på 3’eren. Nu kommer det helt urimelige spørgsmål: Hvad synes du jeg skal gøre:)

Joachim
Joachim
Svar til  Lars Koch Hansen
3 år siden

Tak for svar. Største udfordring er lige nu, at mine store børn skal sidde med hovederne på skrå, når de sidder bagi på vinduespladserne i en S’er. Utroligt, at en så stor bil har mindre loftshøjde end den mindre 3’er:)

8
0
Noget på hjerte, så smid meget gerne en kommentar.x
()
x