
Tesla FSD i Europa – et skridt nærmere selvkørende biler i EU
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Efter år med ventetid, rygter og lov/regulatoriske forhindringer i EU, er der nu endelig lys for enden af tunnelen: Tesla’s Full Self-Driving (FSD) ser ud til at få godkendelse til motorvejskørsel i Europa fra september 2025. Den længe ventede godkendelse skyldes en ny ændring i UNECE-regulativet, som åbner op for det næste store skridt i autonom kørsel – nemlig “system-initierede manøvrer” (SIM) på motorveje.
For mange Tesla-ejere og teknologiinteresserede i Europa er det en vigtig milepæl. Ikke kun for komforten og køreglæden, men også for sikkerheden og fremtiden for autonom mobilitet på vores kontinent.
Hvad er FSD – og hvad ændrer sig nu?
Full Self-Driving er Teslas mest avancerede softwarepakke til førerassistance. Den inkluderer funktioner som automatisk vognbaneskift, intelligent navigation, trafiklysgenkendelse og parkering. Indtil nu har FSD i Europa dog været begrænset af lokale og overordnede reguleringer, som kun tillod funktioner med aktivt førerinput – altså at føreren selv skulle aktivere hver manøvre.
Men med UNECE’s (United Nations Economic Commission for Europe) seneste ændringer til regulativ 171, bliver det nu muligt for systemet selv at initiere handlinger – eksempelvis et vognbaneskift – uden at føreren aktivt skal bekræfte det først. Føreren skal dog stadig overvåge og kunne overtage kontrollen.
Det bliver så vildt…
SIM og den europæiske kontekst
System-Initiated Maneuvers (SIM) er altså næste skridt mod en mere flydende og automatiseret køreoplevelse. Og det gælder ikke kun EU – UNECE-reguleringen omfatter også lande som Japan og Sydkorea. Med vedtagelsen i marts 2025 følger nu en standardiseret seks måneders overgangsperiode, hvilket betyder, at de nye regler træder i kraft den 26. september 2025, medmindre en medlemsstat aktivt gør indsigelse – noget der er sjældent.
Det skal dog understreges, at SIM i første omgang kun gælder motorvejskørsel. Funktioner som at starte fra en parkeringsplads og nå hele vejen til destinationens p-plads – som man ser i FSD i USA og Kina – vil fortsat være uden for rækkevidde i Europa, indtil yderligere lovgivning falder på plads.
Se denne testkørsel i Amsterdam – mega nice
Sikkerhed og overvågning – stadig i førersædet
Selvom bilen kan tage flere initiativer selv, er det vigtigt at slå fast at Tesla FSD i EU fortsat vil kræve aktiv overvågning fra føreren. Det betyder, at de såkaldte “wheel nags” – hvor bilen tjekker, om du holder hænderne på rattet – højst sandsynligt forbliver en del af oplevelsen i lang tid endnu (håber dog det ryger).
Dog viser Teslas egne data, at brugere af FSD beta i USA oplever omkring ti gange færre ulykker end dem, der ikke bruger systemet. Det indikerer et solidt sikkerhedsgrundlag – forudsat, at teknologien bliver brugt korrekt og under de rette forhold.
Vejen frem: ikke fuld autonomi endnu – men tættere på
Det er tydeligt, at Europa har valgt en mere konservativ og grundig tilgang til autonom kørsel end f.eks. USA og Kina. Men netop de fælles UNECE-regler er nøglen til, at FSD kan blive udbredt bredt og ensartet på tværs af grænser. Forbrugerne slipper dermed for nationale forskelle og teknologiske begrænsninger afhængig af landekoden i deres Tesla.
Og selvom vi stadig er et stykke fra fuld autonomi, hvor man kan læne sig tilbage hele vejen fra dør til dør, så er SIM et vigtigt brud med de tidligere begrænsninger.
Overblik
-
Godkendelsen af FSD med system-initierede manøvrer træder i kraft 26. september 2025.
-
Den nye UNECE-regulering tillader Tesla at udføre handlinger som vognbaneskift automatisk på motorveje.
-
Føreren skal fortsat overvåge og kunne overtage kontrollen – “hands-off” er ikke lig med “eyes-off”.
-
De nye funktioner gælder kun for motorvejskørsel – bykørsel og lavhastighedsmanøvrer på en parkeringsplads må vente.
-
Europa tager et vigtigt skridt mod moderne autonom kørsel, men ad vejen følger forsigtighed og detaljeret regulering.
Følg med på instagram
Konklusion
Med den kommende godkendelse af selv-styrende biler i EU tager Tesla og resten af branchen et afgørende skridt mod robottaxier, og selvkørende biler. For Tesla-ejere betyder det en mere intelligent og komfortabel køreoplevelse på de lange stræk, og for branchen som helhed er det endnu et tegn på, at selvkørende biler ikke længere kun hører fremtiden til – det er i gang med at blive hverdag.
September 2025 bliver en skæringsdato, som mange vil holde øje med. Ikke mindst dem med autopilot som standard – men også dem med visioner om en fremtid, hvor bilen faktisk kører (næsten) selv. Shit, jeg glæder mig…
Tjek lige denne video fra vores tur rundt i Phoenix i slut 2023 – det er så vildt…
Fremtiden er her: Den selvkørende taxi fra Waymo…
Kommentarer og spørgsmål?
Du er altid velkommen til at stille et spørgsmål eller komme med dine tanker omkring fremtidens selvkørende biler. Skriv i kommentarfeltet (hop derned). Husk blot at holde tonen god… Rigtig god dag 🍀
Referencer:
https://x.com/KRoelandschap/status/1922274543281807539