Macbook Pro (2011) og grafikproblemer – en god supportoplevelse med Humac og Apple

logo

Frustrationen var stor, da min ellers dejlige Macbook Pro (MBP) fra 2011 pludselig gik kold. Den var noget varm bagefter, og da den havde kølet lidt, så kunne jeg nu starte op så jeg kunne logge ind på skærmen. Men der var noget galt med grafikken, som jeg ikke havde oplevet før.  Der var nogle helt små horisontale blå linjer, og efter jeg indtastede mit ID kom der bare hvid skærm. En hurtig omgang google, og det så ud til at grafikkortet formentlig var røget – ØV

I tidernes morgen da jeg købte computeren var der faktisk lidt problemer med at grafikken kunne fejle, så computeren skulle genstartes, men efter opdatering til Mountain Lion (styresystemet), Yosemite og seneste El Capitan, så har der faktisk ikke været problemer i 3 år, men det var der jo så kommet nu. Jeg har taget en lille video af hvordan det så ud i forbindelse med opstart:

Garantien var jo forlængst udløbet, og jeg begyndte derfor at forhøre mig lidt omkring. Apple holder strengt på deres komponenter, så flere uafhængige reparatører kunne ikke få reservedele, men da jeg endelige fandt nogle, så var prisen for et nyt logicboard (bundkort) 8999,- kr, og så ca 15-2000kr i montering.   Altså samlet 11.000 DKK.   Det lader vi lige stå et øjeblik. Det er jo alt alt for meget for en computer der er 5 år gammel.

Så søgte jeg lidt mere på nettet, og kunne se at Apple efterfølgende har anerkendt at de har haft problemer med nogle af deres bundkort, og derfor at lavet et reparation-program for nogle modeller.

Apple repair programme for graphic issues

Skærmbillede 2016-04-08 kl. 16.15.07

Jeg indtastede mit serienummer, og computeren så ud til at være på listen, men at diverse supportting var udløbet (se billede). Efter endnu mere søgen viser det sig at det eneste man skal bruge fra siden på billedet er modellen (Macbook Pro (15-inch, Early 2011)). Hvis dette model-navn er på hovedsiden (linket ovenfor), så er den formentlig dækket.

Jeg kontaktede derfor Humac i Kolding. De kendte problemet, kørte en hurtig test på computeren. Den fejlede grafiktesten på under 5 minutter, hvorefter jeg fik at vide at den formentlig ville være dækket. Der blev så lavet en sag, der blev sendt til Apple, og jeg kunne forvente en afklaringen inden en uge.

1,5 dag senere fik jeg en mail om at reparationen var udført, og jeg kunne afhente computeren. Var lidt nervøs for om den så ikke var dækket alligevel eller om det var noget andet der var galt. MEN, jeg kom ned i butikken. Fik en fuldt funktionel computer retur. Den havde nu fået et helt nyt bundkort helt uden beregning på trods af at min MBP var 5 år gammel…

Smukt gjort af Apple, og ikke mindst tusind tak til Humac i Kolding for virkelig hurtig ekspeditions/reparationstid. Man hører altid om de dårlige oplevelser, men det her er vist en lille forårs-solstrålehistorie.

 

Støt min blog:
Brug mine samarbejdspartnere (Se menuen øverst) eller se aktuelle ting nedenfor også. På forhånd tusind tak.

Sammenlign hoteller på alle de store sites (hotels.com, Expedia, booking.com etc.):

 

Hvad synes du om indlægget?

Giv gerne indlægget 5 stjerner, hvis du kunne bruge det 🙂

Macbook Pro (2011) og grafikproblemer – en god supportoplevelse med Humac og Apple
5 (100%) 4 votes

.

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 thoughts on Macbook Pro (2011) og grafikproblemer – en god supportoplevelse med Humac og Apple

  • 31. marts 2017 at 02:07
    Permalink

    lyder er så noget anderledes nu.. har samme model ( macbook pro 15″ early 2011 ) , den havde samme fejl og fik skiftet bundkortet juni 2015 under samme forlænget garanti,,, men men men,, den døde igen 1 marts 2017, godt 1,5 år efter..

    nu kalder de modellen Vintage og de har ikke mulighed for skiftet bundkortet længere da de ikke produceres længere.
    jeg afventer så et tilbud fra dem idet der tros alt er 2 års garanti på bundkortet..

    men jeg får ikke noget tilbud , jeg fik fingeren af apple..

    bare ærgerligt sagde de, der er ikke noget de kan gøre og Humac kan ikke gøre noget da de er underlagt apple´s afgørrelse

    jeg har nu gennem forbrugerrådet startet en sag mod apple

    Svar
    • 11. maj 2018 at 19:34
      Permalink

      Hej Michael.
      Det samme her. Min røg igen efter et par år. Ikke noget at hente fra Apple, da de eftersigende kun vil foretage reparationen een gang.

      mvh Lars

      Svar