Test: Saphe Trafikalarm – en genial opfindelse

Introduktion til Saphe

I vores familie involverer kørsel til og fra arbejde meget pendling. Vi kører i omegnen af 50-60.000 km årligt. Derfor kan det selvfølgelig ske, at enten hustruen eller jeg kan overse et hastighedsskilt, eller kortvarigt er uopmærksom hastigheden et kort øjeblik. Nogle gange kan man være så uheldig at ramme en af politiets fotovogne (ATK) i de sekunder man desværre var lidt uopmærksom på farten. “Det er din egen skyld” vil nogle sige, og det er det da også, men kunne man få en advarsel, som både advarede mod de “dyre” lærepenge, men også fik mig til at sænke farten med det samme, så ville det være genialt. Det er netop formålet med Saphe fra www.saphe.dk.

Ejerne bag Fartkontrol.nu har lavet en lille enhed som kobles sammen med din smartphone (Android og iPhone), og den advarer dig mod fotovogne og ulykker på den vej du befinder dig på, i modsætning til mange af de programmer man kan købe, hvor der advares når man er inde for en bestemt radius af kontrollen. Det kan medføre irrelevante alarmeringer. Den lille enhed kaldes Saphe (Udtales vist som “Safe” på engelsk).

 

Update 25. marts 2019

Jeg har opdateret testen, da jeg nu har haft enhederne lang tid. Det har nu ikke ændret meget på tidligere konklusion – snarere tværtimod. Læs hvorfor i det følgende.

 

Saphe vs. gratis app

Hvorfor skal man betale for en enhed, som man i princippet kan få en gratis app til?  App’en fartkontrol.nu er helt gratis, og det fungerer også  rigtig godt. Advarslerne du modtager ved hjælp af Saphe trafikalarmen er mere præcise, da de typisk kun er at finde på den vej du kører på. App’en advarer, når man kommer inden for en bestemt radius af fotovognen, hvilket betyder at du får alarmer, selvom fotovognen er på en side vej.

Men den helt store forskel er, at Saphe automatisk kobler på telefonen, når din bil begynder at køre. Du skal altså ikke starte en app, eller “huske” at tænde enheden. Det sker helt af sig selv. Dét er smart, og er efter min mening alene grund nok til at “investere” i denne lille enhed !

 

Specifikationer

Størrelse: 15 x 34 x 64 mm
Vægt: 20 gram
Batteri: CR2450 – Kan udskiftes
iPhone: 4S eller nyere (iOS 8.0+)
Android: 4.3 eller nyere
Windows Phone: Ikke understøttet.

Hvad kræver Saphe?
1 smartphone (Android eller iPhone) der har:
Dataforbindelse
GPS
Bluetooth

Virker IKKE med Windows Phone!

 

Installation

Du starter med at installere app’en “Saphe Link” på telefonen og så er du sådan set kørende når du har parret enheden via bluetooth. Installationen tager max 2-3 minutter. Når først du har parret Saphe, så behøver du ikke at gøre noget når du skal på landevejen. Enheden vil nu advare dig når du nærmer dig en fotovogn eller en ulykke.

 

Montering

Du skal montere din enhed så du kan nå den uden at skulle tage øjnene væk fra vejen. Det kan f.eks. være i vinduet tæt ved bakspejlet, eller på instrumentbrættet – bare det er et sted, hvor du kan se hvad farve lys-dioden blinker (blå for ATK og rød for ulykke/fare).

Der med følger 2 klæbepuder til montering på frontruden eller instrumentbræt.

 

Hvordan virker Saphe?

Ved hjælp af et netværk (bl.a. Fartkontrol.nu) og en masse andre brugere af Saphe, vil du i en defineret afstand, få en advarsel om fartkontroller eller ulykker. Der lyder en alarm fra den indbyggede højtaler, og lyder uanset om du er i gang med at streame musik via bluetooth, snakker i telefon eller andet. Der blinker også en diode som advarsel. Saphe virker også i udlandet, hvis andre brugere har indberettet ting her. Dvs. flere brugere med Saphe har markeret for fartkontrol/uheld, så kommer de med i advarslen. Det kræver selvfølgelig du har roaming (data) i udlandet. Men det har de fleste nu hvor markedet er blevet frit.

En anden smart ting er at den kan parres med flere telefoner, så hvis I er flere brugere af bilen, så kan den fungere til jer alle.

Jeg har fået oplyst fra Saphe at de løbende også indberetter faste “stærekasser”, så når politiet sætter faste “målesteder” op, så vil de komme med i databasen. Det er saphe-suseme smart 🙂 (ved godt den var lidt søgt)…

Når du starter din køretur, så får du lige 2 små bip (og telefonen vibrerer en enkelt gang), som tegn på at nu er Saphe i gang. Herefter kører det bare uden at du skal starte en app. Det er nemlig problemet ved de app-baserede løsninger at man fysisk skal tænde app’en for ellers fungerer det ikke. Derfor er Saphe smart!

 

Bekræft eller afkræft fotovogn / ulykke

Når du ser en fotovogn (hvad enten du er blevet advaret om den eller ej), så trykker du på blå knap når du passerer. Så vil du “bekræfte” eller fortælle andre at der er en fotovogn på det pågældende sted. Derimod lader du være med at trykke, hvis du får en alarm, og der ikke kommer en fotovogn, så vil dit “manglende” tryk fortælle at den ikke længere holder der. Når et bestemt antal har passeret uden at markere for en fotovogn, så vil den blive fjernet.

Det samme gør sig gældende ved ulykke/farer/kø-dannelse. Her trykker du istedet på den rød knap, og lader være, hvis ulykken ikke er der mere. Her synes jeg der er en del advarsler af biler der bare holder inde ved siden på motorvejen. Det er selvfølgelig ikke optimalt at holde der, men næppe noget man som bruger skal indrapportere som fare/ulykke. Men det er jo smag og behag. Du kan slå denne funktion fra, hvis du ikke ønsker at få advarsler om farer/ulykker/biler i vejsiden. Jeg har den stadig slået til, men ofte er det “bare” en havareret bil i nødsporet – og det er minusset ved funktionen.

 

Batteritid

Saphe indeholder ikke et genopladeligt batteri, men et alm. CR2450 (knap-batteri). Det smarte er at batterien kun bruges til bluetoothforbindelsen, og derfor ikke dræner din telefons strøm på samme måde som de mere dedikerede apps. Batteriet burde holde i laaang tid (op til år), og hvis du løber tør kan du hurtigt købe et nyt batteri i f.eks. Harald Nyborg etc.

Din telefon drænes ca. 1-2% pr. time du bruger Saphe, hvilket ikke er ret meget. Derudover er det lavet så smart hvis du holder stille (f.eks. hjemme i garagen) så deaktiveres GPS’en og efter 5 minutter med manglende kørsel deaktiveres forbindelsen og Saphe går i dvale indtil du igen kører. Smart!

 

Advarsler – er de korrekte?

Nu har jeg kørt med Saphe i noget tid. Den fungerer altså rigtig fint. I starten tænke jeg lidt på om der virkelig var behov for endnu en dims i forruden/bilen. Den her “dims” synes jeg bestemt har sin berettigelse.

Jeg er blevet advaret mange gange efterhånden om fotovogne og nogle af disse var “væk” da jeg nåede frem. De resterende passede perfekt. Det er super rart at have Saphe som backup. I bilens navigations enhed har jeg tidligere kørt med Tomtom, hvor man også har adgang til fartkontroller. Det er super smart, men kræver at man er i programmet (i hvert fald når man har slået lyden fra). Med Saphe får du advarslen no matter what.

Jeg vil hellere have en advarsel for meget end en for lidt. Det er vigtigt at huske på at det er brugere der rapporterer så du skal også være aktiv hvis du køber en Saphe. Ellers ‘ødelægger’ du systemet. Så husk at trykke på den blå knap når du passerer en fartfælde…

Enkelte fotovogne er indrapporteret via Fartkontrol.nu app’en, og de er lidt mere “usikre”. Derfor bliver man advarer i lidt bedre tid, og nogen gange også kan få en advarsel, hvis du kører på en sidevej. Det ændres når en “Saphe” bruger har bekræftet den “præcise” lokalisation af fotovognen. Herefter gives kun advarsel på den vej, hvor fotovognen holder.

Bluetoothforbindelsen

Jeg har ikke oplevet at Saphe har “glemt” at koble sammen med telefonen når jeg har kørt. Det fungerer altså super godt. Jeg bruger iPhone, og har af gode grunde ikke testet på Android enheder. Når bluetooth forbindelsen er oprettet kan man stadig tale i telefon, streame lydbøger og musik eller hvad man nu gør via bluetooth. Det betyder ikke noget for Saphe.

En anden lille ekstra gevinst er at Saphe advarer dig, hvis du er kommet afsted uden din telefon. Der kommer en lille advarselslyd efter ca 10 sekunderskørsel, hvis den ikke har kunnet oprette forbindelse. Det har advarer mig nogle gange, så jeg har kunnet vende om og huske mobilen. Smart.

 

Flere enheder og flere brugere

Saphe Trafikalarm kan uden problemer kobles sammen med flere telefoner. Hos os har vi 2 biler, og en Saphe Trafikalarm i hver af dem. Det fungerer perfekt på trods af mange chauffører. Den kobler automatisk sammen med den nærmeste telefon, når du triller ud af indkørslen (se video længere oppe).

 

Pris

Jeg har samlet forhandlere, hvor du kan købe den originale Saphe lige her. Priserne opdateres automatisk, så du får den bedste pris. Bestilt nu og få den i bilen inden for få dage.

ForhandlerLeveringTotalprisLæs mere
0,00 389,00 Læs mere
29,00 428,00 Læs mere
0,00 439,00 Læs mere
0,00 449,00 Læs mere
0,00 535,00 Læs mere
39,00 538,00 Læs mere
0,00 775,00 Læs mere

 

Billeder

 

Spørgsmål eller kommentarer?

Du er selvfølgelig velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet i bunden. Du må også meget gerne skrive, hvis du har oplevet at Saphe Trafikalarm har hjulpet dig enten med hastighedskontroller eller farer.

 

Konklusion

Saphe trafikalarm - en genial opfindelse
  • Installation
  • Størrelse / udseende
  • Hverdagsbrug
  • Batteritid
  • Rigtighed af advarsler
  • Pris
4.8

Min samlede vurdering

Saphe er en fantastisk enhed med super batteritid. Den kan spare dig for rigtig mange uheldige bøder. Den er lille og fylder ikke meget. Den advarer dig om farer/ulykker og ikke mindst fartkontroller. Jeg vil anbefale dig at sætte den et sted, hvor du let kan se den. Jeg har min i forruden, men instrumentbrættet/ved gearstang, er nok bedre, da du lettere kan se farven, og trykke på knappen – specielt, hvis du har sol i øjnene og solskærmene nede 🙂

Saphe har min varmeste anbefaling, og jeg håber mange mange flere vil købe enheden, så vi hjælper hinanden med at få hastigheden ned, og dermed undgår uheldige bøder. Saphe jo i sidste ende bruger-til-bruger rapportering, så det er bare med at hoppe på vognen. Det fungerer super godt allerede (men jo flere jo bedre).

Saphe Trafikalarm er nok den ting, jeg har testet, som har fået all-time TOP-karakter – og det er ikke uden grund! Skynd dig at få købt en, hvis du ikke allerede har bestilt.

 

Den testede enhed er stillet tilrådighed af Saphe.dk.

Gode ting

  • Billig
  • Virker i udlandet (med data)
  • Fantastisk batteritid
  • Let at sætte op
  • Fungerer automatisk når du kører
  • Intet abonnement
  • Forbindes med flere brugere af bilen
  • Separat højtaler (uafhængig af hvad du hører i radio etc).
  • Fin lille og diskret
  • Enkelt betjening
  • Advarer dig, hvis du har glemt din mobil

Dårlige ting

  • Ikke rigtig noget

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

11 tanker om “Test: Saphe Trafikalarm – en genial opfindelse

  • 15. juli 2018 at 14:54
    Permalink

    Hej vil det sige den kun virker hvis der er noget. Før dig som har indrapportere t , og at den ikke virker PGA laser fra fartmålere ? Så er det træls at værre nr 2

    Svar
    • 15. juli 2018 at 14:57
      Permalink

      Hej Kell. Det er rigtigt forstået. Den virker ved hjælp af bruger rapportering. Så hvis du er den første der kører forbi så må du håbe du ikke kører for stærkt. Så markerer du ved at trykke på den blå så de næste bliver advaret. Ofte vil der være nogen før dig ?

      Den har intet med registrering af lasere at gøre.
      Mvh Lars

      Svar
  • 6. marts 2018 at 21:33
    Permalink

    Det kræver vel at man har sin telefon op af lommen for at den kan få GPS nøjagtighed? Hvis telefon er i lommen kan de være at den bruger meget strøm på at forsøge at holde sin position opdateret.

    Svar
    • 6. marts 2018 at 22:19
      Permalink

      Det er ikke et problem i praksis. Jeg bruger den hver eneste dag. Har en Saphe i begge biler. Jeg har aldrig telefonen oppe af jakke/bukselomme og det fungerer stadig uden problemer.

      Jeg kan ikke mærke at det tager ekstra på strømmen når jeg har kørt en time på arbejde.

      Håber det er svar nok?

      Mvh Lars

      Svar
  • 29. januar 2018 at 10:53
    Permalink

    Det jeg ikke forstår er hvad fordelen er ved en dims i vinduet frem for at have den på mobilen.
    Jeg kan simpelthen ikke se meningen med at skulle give 500 kr. til to bilier frem for at bruge mobilen gratis.

    Svar
    • 29. januar 2018 at 11:45
      Permalink

      Hejsa.
      Om man skal høre det eller ej er op til en selv. Det smarte er efter min mening at man slipper for at huske på at få startet appen. Specielt når man er flere brugere af bilerne. Saphe aktiveres så snart man begynder at køre og kobler automatisk på den der kørers telefon.

      Derudover sparer den på strømmen da den kun bruger minimalt stem via bluetooth forbindelsen

      Om det er pengene værd det må være op til en selv. Jeg synes bestemt det er…. men kan godt se dilemmaet ?

      Efter sigende skulle Saphe også give mere præcise advarsler da de kun kommer på den vej man kører på i modsætning til appen.

      Kh Lars

      Svar
  • 21. januar 2018 at 13:54
    Permalink

    Jeg har 2 saphe. En til hver bil. Jeg oplever desværre ind imellem at begge fejler. Enten ved at advare for sent eller SLET IKKE..

    Det sker både for min og kones Samsung S7.
    App. Er altid opdateret og der har været forbindelse til Daphne hver gang.

    Jeg kan ikke udelukke at det er et android eller Samsung problem.
    Men jeg kan ikke stole på dem som de virker nu.

    Derfor bruger jeg fartkontrol.nu app og den virker hver gang.

    Ulempen er at hvor sælge tilkoblet aut. Skal jeg huske at starte den anden.

    Svar
    • 30. januar 2018 at 23:29
      Permalink

      Hej Carsten.
      Jeg har ikke problemer med at den ikke forbinder til Saphe. Det kan selvfølgelig være at der er nogle problemer med Android. Jeg har endnu ikke været ude for at den ikke har advaret i fornuftig tid…

      Men jeg er enig i at fartkontrol.nu også fungerer fint, men jeg er nu mest til “at det kører helt automatisk” 😉

      Tak for meldingen
      /Lars

      Svar
  • 27. december 2017 at 12:53
    Permalink

    Hvorfor ikke bare bruge appen fartkontrol.nu? Så drænes batteriet på telefonen ikke af Bluetooth. Hvad er argumentet for Saphe frem for appen?

    Svar
    • 31. december 2017 at 10:01
      Permalink

      Hej Jan.
      Eftersigende er Saphe mere præcis med meldingerne. Fartkontrol.nu giver melding om fotofælde hvis den er på en vej tæt på den du kører på. Det gør Saphe ikke.

      Men som jeg ser det så er Saphe’s store styrke at den automatisk er klar når du starter bilen. Den tænder når bilen begynder at bevæge sig og lokker automatisk sammen med telefonen.

      Den giver også en lille alarm hvis den ikke får forbindelse når du har glemt din mobil. Det har faktisk reddet mig nogle gange ?

      For mit vedkommende er det det hele værd at den kører helt automatisk ?

      Godt nytår ?
      KH Lars

      Svar
    • 31. december 2017 at 10:03
      Permalink

      Mht dræning af batteriet så bruger den faktisk ikke batteri. Den kører i baggrunden og pinger med telefonen løbende. Jeg kører dagligt over en time hver vej og det rykker ikke på batteriprocenten overhovedet…

      Det må bruge mere at have mobilen og skærmen tændt under kørsel med Fartkontrol.nu.

      Svar

Vind supergavekort
Tryk på billedet for at deltage! 

Følg mig på de sociale medier