Test: Den nye Tesla model 3 – “highland”
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Den nye Tesla Model 3 Highland er blevet hypet som en forbedret version af forgængeren, både i forhold til design, teknologi og ydeevne. Mange danskere er på udkig efter miljøvenlige, teknologisk avancerede biler, og Tesla har længe været blandt favoritterne. Spørgsmålet er, om Highland-modellen lever op til forventningerne?
Denne lille anmeldelse ser nærmere på, hvad der er nyt, hvad der er forbedret, og om den nye Tesla Model 3 Highland er værd at overveje for dem, der er på markedet for en moderne elbil. Vi er netop kommet fra en 2021 model 3 Long Range til denne nye… så der er lidt at sammenligne med.
Forsidebilledet er fra Tesla.com
Design og udvendige ændringer
En af de første ting, man lægger mærke til ved Tesla Model 3 Highland, er designet. Den har fået en ansigtsløftning, hvor fronten nu er mere strømlinet og minimalistisk sammenlignet med tidligere modeller. Lygterne er også blevet slankere og giver bilen et mere aggressivt udseende. Ligner ikke så meget en skildpadde mere.
Bagenden har fået subtile justeringer, hvor baglygterne nu er mere integrerede, hvilket giver et mere rent look. Der er også arbejdet med aerodynamikken, og det nye design skulle give bilen en forbedret rækkevidde takket være mindre vindmodstand.
Interiør og teknologi
Indvendigt er der også sket ændringer. Tesla har gjort interiøret mere minimalistisk og fokuseret på at skabe en følelse af rummelighed og komfort. Skærmen i midterkonsollen er stadig den centrale hub for bilens funktioner, men nu med endnu bedre opløsning og responsivitet. Kender du ikke Tesla’s system, så føles det intuitivt, og selvom der er færre fysiske knapper, er alt let tilgængeligt. Man skal selvfølgelig lige vænne sig til at man ikke har et display foran rattet, men det fungerer super godt – og når man har kørt med det nogle måneder, så skænker man det ikke en tanke.
En af de største forbedringer i tidligere modeller (3 og Y) var støjdæmpningen. Tesla har arbejdet på at reducere vejstøj markant (ekstra støjdæmpning materiale, og alle glas er dobbeltisolerede, hvilket giver en mere afslappende køreoplevelse. Det er især noget, der vil glæde dem, der bruger bilen til længere ture. Desuden er der stadig USB-C-porte og trådløs opladning som standard.
For dem, der er til moderne teknologiløsninger, er Tesla Autopilot selvfølgelig også inkluderet, med forbedringer i både softwaren og kameraerne, hvilket gør den mere præcis og sikker. Selvom det endnu ikke er en fuldautomatisk køreoplevelse, kommer det tættere på.
Der er også kommet en skærm til bagsæderne så man nu kan justere varme, sædevarme, se film etc. Det er ret fedt. Den er ikke så stor, men alligevel fedt at børnene selv kan justere. Derudover kan man koble bluetooth headset til, så begge børn kan se en film sammen – uden at vi andre skal høre med.
Ydeevne og rækkevidde
Når det kommer til ydeevnen, lever Tesla Model 3 Highland op til forventningerne. Den leveres i flere versioner, herunder en standard, long range (RWD og AWD, hhv. baghjulstræk og 4-hjulstræk) og en performance-variant. Standardmodellen kan nå fra 0 til 100 km/t på ca. 6 sekunder, mens performance-modellen gør det på under 4 sekunder. Det er imponerende for en bil i denne prisklasse.
En anden væsentlig opdatering er rækkevidden. Tesla hævder, at den nye Model 3 Highland har en forbedret rækkevidde på op til 10% i forhold til tidligere modeller, hvilket giver op til 600 km på en fuld opladning, afhængig af versionen. Dette gør den ideel for dem, der pendler eller ofte kører lange ture. Derudover understøtter den selvfølgelig Teslas Supercharger-netværk, som gør opladning hurtig og bekvem.
Vi kører sjældent meget lange ture, og derfor købte vi standardrange, som i det dagligt giver rigelig rækkevidde, og så må vi snuppe et ekstra stop, hvis vi vælger at køre til Frankrig etc. Det går nok.
Køreegenskaber og komfort
Køreoplevelsen i Tesla Model 3 Highland er en fornøjelse. Styretøjet er præcist, og bilen føles stabil på vejen, selv ved høje hastigheder. Takket være det lave tyngdepunkt, som følger med placeringen af batterierne i bunden af bilen, ligger den godt i svingene og føles sikker.
Samtidig har Tesla forbedret affjedringen, hvilket gør turen mere komfortabel, især på ujævne veje. Tidligere modeller af Model 3 blev kritiseret for at være lidt hårde i affjedringen, men det lader til, at Tesla har lyttet til feedback og gjort køreturen mere blød og behagelig.
Billeder
Pris og værdi for pengene
Tesla Model 3 Highland placerer sig stadig i den dyrere ende af markedet, men med de forbedringer, den tilbyder, kan prisen forsvares. Standardmodellen starter omkring 312.000 kr., mens performance-versionen ligger på ca. 458.000 kr. Dette er måske ikke for alle, men for dem, der søger en kombination af avanceret teknologi, luksus og en miljøvenlig køreoplevelse, er det stadig en attraktiv pris.
Det jeg godt kan lide ved Tesla’s pris model er at man får stort selt alt ekstraudstyr med fra starten. Man skal ikke tage stilling til om man vil have adaptive LED lygter, varme i forsæder/bagsæder, luftkøling i forsæder, varme i rat, etc etc. Det hele følger med. Det man skal vælge (og kan tilkøbe) er anhængertræk (på 3’eren – standard på resterende modeller), større fælge og farve.
Man kan også tilkøbe nogle softwarepakker (enhanced autopilot og full-self-driving experience) men de er stadig meget begrænset i EU endnu. Rygterne siger tilladelserne skulle komme i starten af 2025. Det må vi se.
Det er også værd at nævne, at man med en elbil som Tesla kan spare penge på brændstof og vedligeholdelse, hvilket gør den til et økonomisk fornuftigt valg i det lange løb.
Ting, der skuffer
Selvom Tesla Model 3 Highland imponerer på mange områder, er der stadig et par ting, som flere ejere og potentielle købere finder frustrerende. Et af de mest omtalte kritikpunkter er blinklysknapperne, der nu er integreret på rattet i stedet for den mere traditionelle placering på blinklyspinden bag rattet. For mange føles denne ændring unødvendig og upraktisk, især når man skal signalere i en skarp sving eller hurtigt skifte bane. Flere brugere har rapporteret, at knapperne kan være svære at bruge præcist, hvilket kan være distraherende under kørsel. Man vender sig til det når man har kørt i den nogle uger/måneder – men det kræver lidt tilvænning.
Gearvælger er også fjernet. Man har således heller ikke en “stand” man kan sætte i gear med. Det gør man også på skærmen (eller gearvælgeren der er ved bakspejlet, hvis skærmen skulle være gået i stykker). Der er en autofunktion, så bilen har mulighed for at foreslå, hvilken retning du skal. Det fungerer faktisk ret godt. Når jeg parkere i garagen derhjemme, så vil den næste gang skrive “Tryk på bremsen for at sætte i bakgear”, og så skal jeg ikke vælge gearet på skærmen.
Derudover er det minimalistiske interiør ikke alles kop te. Nogle savner flere fysiske knapper og mere direkte adgang til visse funktioner, uden at skulle navigere via den centrale skærm. Dette kan tage opmærksomheden fra vejen, især for dem, der ikke er vant til Teslas touchscreen-baserede betjening.
Disse små irritationer gør ikke nødvendigvis bilen mindre attraktiv, men det er vigtige faktorer at overveje for dem, der ønsker en helt gnidningsfri køreoplevelse.
Rabat på køb af ny Tesla Model 3
I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7500 kroner i rabat på en ny Tesla. Det eneste du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453.
På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du alligevel skal købe en Tesla, da jeg får kreditter til supercharging etc. Så win/win…
Konklusion
Tesla model 3 - highland (ny model 2024)
-
Design / Byggekvalitet
-
Daglig brug
-
Standardudstyr
-
Vedligeholdelse
-
Pris
Konklusion
Tesla Model 3 Highland er uden tvivl en værdig opgradering af den populære elbil. Med sit nye design, forbedrede interiør, øget rækkevidde og opdaterede teknologi er den et solidt valg for dem, der ønsker en moderne bil, der ikke kun er miljøvenlig, men også leverer på ydeevne og komfort.
Prisen synes jeg er super attraktiv. Du får MEGET bil for 312.000 kroner, og selv om den måske kan virke høj for nogle, så skal man huske at tage højde for de penge, man sparer på brændstof og vedligeholdelse.
Gode ting
- Teslas skærm og navigation
- Varme i rat (standard)
- Varme i for- og bagsæder (standard)
- Luftkølede forsæder (standard)
- Skærm ved bagsæder
- Støjsvag
- Lavt forbrug
- Pris
- Køreegenskaber
- Gode højtalere
- Accelleration
Dårlige ting
- Al kontakt til Tesla værksteder etc foregår via app
- Endnu ikke EAP og FSD i EU
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.