Newsmy NR5261 (Carpad 3) montering – et alternativ til originalt navigationsanlæg

Carpad3 NR5261_20

Da jeg købte en ældre Passat B6 fra 2007 med den originale RCD300 radio og manglende bluetooth gik jeg på udkig efter en løsning for bluetooth, og da jeg fandt en løsning der både gav bluetooth telefoni, samt navigation, så var jeg ikke så meget i tvivl mere…

Efter at have travlet nettet tyndt om den tidligere model NU5261 hoppede jeg på vognen og kastede mig ud i den nye enhed Newsmy NR5261.

Umiddelbare gode ting: 

  • Kører android og dermed mulighed for utallige indstillinger, og udvidelser inkl. custom ROMs.
  • Opløsning på 1024×600 og et display på 8”
  • 2 GB ram, 32 gb intern hukommelse og en 1,6Ghz Quad-core CPU.
  • Plug-and-Play i de fleste VAG modeller
  • Indbygget can-bus modul (så man undgår afladning på visse bilmodeller)
  • Bluetooth streaming
  • Filmafspilning / streaming (Netflix, DR m.m.)
  • Plug and Play

Spekulationer forud for køb:

  • Bluetooth samtalekvalitet, inkl. noise reduction funktion?
  • Navigation – vil det fungerer?
  • Hvilken USB dongle/modem skal jeg bruge til 3g/4g?
  • Skal man bruge et Fakra 2 til 1 stik?
  • Kan jeg leve uden RDS og TA?
  • Fungerer radio-funktionen ok?
  • Er det til at montere selv, eller skal jeg have “professionel” hjælp?

Installationen:
Jeg skulle have enheden installeret i min Passat 2.0 TDI DSG (B6) fra 2007. Her er hvad jeg fik med i pakken. En manual (meget tynd). Diverse stik. Det er ikke alle sammen man skal bruge, da der er et par ekstra connecter med. Selvfølgelig en headunit. Alle billederne herunder kan forstørres ved at klikke på dem.

Carpad3 NR5261_1Carpad3 NR5261_2Carpad3 NR5261_4Carpad3 NR5261_5Carpad3 NR5261_6Carpad3 NR5261_7
Jeg har ved siden af købt en Fakra 2 til 1 adaptor, da passat’en har dobbelt antennekabel. Der kommer lidt flere billeder længere fremme.

Her er billeder fra selve installationen. Jeg drønede lige forbi T-hansen efter et “aftrækker” sæt i stærk plastik, så tingene kunne afmonteres uden ridser. I bagklogskabens lys kunne man nok sagtens have brugt et par plastik dækjern, hvis man har det i forvejen.
Carpad3 NR5261_3

Det allerførste jeg gjorde (for en sikkerhedsskyld), var at koble minus-polen fra ved batteriet. I de næste billeder ses den gamle RCD300 radio i midterkonsollen. Jeg brugte det lille plastikværktøj til at få de 4 klips til at slippe. Jeg startede i nederste højre hjørne, og så bare rundet. Det gik utrolig let.

Carpad3 NR5261_8 Carpad3 NR5261_9

Her er rammen afmonteret, og jeg har klikket Airbaglampen af rammen, da nogle mener at man får en airbagfejl, hvis man kobler lampen helt fra. Her kan man også se de 4 torx (20) skruer der sidder i hvert deres hjørne. Det er bare at skrue dem ud, hvorefter radioen kan trækkes ud.

Carpad3 NR5261_10Carpad3 NR5261_11

Stikkene bag på radio kobles fra og vejledningen der medfølger fra ExclusiveCarAuto.com følges.Her beskrives fint, hvordan man kobler stikkene til i de rigtige huller. Jeg blev lidt forvirret af nogle billeder med ledninger der ikke var med, men det er så vidt jeg kunne forstå kun ved “ikke-direkte-kompatible biler/stik”. I min Passat passede det perfekt.

Carpad3 cables_1 Carpad3 cables_2 Carpad3 cables_3 Carpad3 cables_4

Herunder ses den monterede adaptor der er sat på det originale VW stik, og så over i Carpad enheden. Det sidste billede viser det dobbelte antennestik, hvor den tidligere nævnte fakra 2 til 1 stik påmonteres, så man får signalet fra begge antenner 🙂

Carpad3 NR5261_13 Carpad3 NR5261_12

Monteringen af Mikrofonen og GPS enheden gik også forbavsende let. Mikrofonen monterede jeg oppe til venstre for førersæde (øverst på A-stolpen), da det umiddelbart var den letteste, og en ganske god løsning. Man afmonterer A-stolpens dække. Man fjerne det lille “Airbag” skilt, og derinde under gemmer sig en enkelt torx 20 skrue, som skrues ud, og så kan man trække hele dækningsstykket af (se billedet).

Carpad3 NR5261_14 Carpad3 NR5261_16

Ledningen fra mikrofonen kan så let trækkes helt ned til sikringsboksen, hvor jeg også har lagt GPS enheden oven på også. Herfra kan begge ledninger trækken bag ratstammen over til radioen. Jeg brugte et stykke stift ledning, som jeg brugte som guidewire. Obs at det ikke kommer i klemme i diverse lukningshuller (der er nu ikke så mange :-)) GPS ses ovenpå sikringsboksen (lidt intermistisk tapet fast). Det bliver sat med dobbeltklæbende tape. Der er fint signal fra denne position.
Carpad3 NR5261_15Fil 26-02-2016 20.55.09

Her er lige et billede af mikrofonen efter jeg har monteret A-stolpen igen.Fil 26-02-2016 20.46.47

Den største udfordring går på at få ledninger bag radioen på plads, så den nye headunit kan skubbes ind på plads igen. Inden jeg skubbede den ind igen trak jeg USB stikket over i handskerummet, så jeg kunne tilslutte min lille mobile router også.

Carpad3 NR5261_17
Ovenfor har jeg monteret den negative pol på batteriet igen, så jeg kunne teste at enheden virkede som den skulle inden jeg fik det hele skruet fast igen. Det gjorde det. Så er det bare at skrue den fast, sætte airbaglampen fast i rammen igen, og klikke rammen på plads, og VUPTI så er der en ny lækker enhed i bilen.

Carpad3 NR5261_19 Carpad3 NR5261_20

TOMTOM navigation carpad

Så overordnet set, så var det “plug and play” efter de medfølgende stik var monteret. Ledninger til GPS, mikrofon og USB til router skal selvfølgelig lige trækkes, men det var også noget lettere end jeg først havde regnet med. Som biting, så står der flere steder at NR5261 IKKE har SD-kort indgang, men bag tasten RES gemmer der sig en microSD kortlæser, så man kan indsætte et kort her. Til gengæld kan man ikke reboote ved at trykke på RES. Det virker faktisk ikke som om det overhovedet er en tast, der er beregnet at trykke på. Vi du vil reboot enheden skal du hold det højre joggwheel (power) inden i 5 sekunder, hvorefter den genstarter.

Tidsforbrug:
Samlet set, så har det taget ca. 1.5-2 timers arbejde inkl. billeder m.m.

Interesseret i endnu mere:
Læs mine erfaringer, samt tips og tricks her.

Smid gerne en kommentar, hvis du har ris eller ros til ovenstående…

Et tip: Hvis du ikke allerede kender HotelsCombined.com, så tjek det ud. Man sammenligner priser blandt alle de store hotelsites f.eks. Hotels.com, Booking.com, Expedia etc. og får den bedste pris leveret.
Støt min blog: Hvis du foretager en søgning, og går ind og tjekker det fundne hotel ud, så støtter du min blog. Det koster dig intet, og det betyder ALT for at jeg kan holde bloggen kørende. På forhånd tusind tusind tak for støtten 🙂

 

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

En enkelt tanke om “Newsmy NR5261 (Carpad 3) montering – et alternativ til originalt navigationsanlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.