Model STesla

Skift af trækaksel på Tesla Model S, højre side front, 4WD

Skift din trækaksel

Efterhånden som der løber km på ellerten, bliver den jo slidt som alle andre biler. Til forskel fra fra andre biler i klassen med mere end 400 HK og firhjulstræk, så er Tesla’en faktisk en bil der er ret enkel at gå til, hvis bare man er lidt handyman, og måske har skruet på biler (..eller MC) før. En trækaksel er en af de ting som bliver slidt, og efter 220.000 km, synes jeg egentlig den har aftjent sin pligt til mere end fulde. Her er en step by step på en udskift af en trækaksel på Tesla Model S med dual-motors.

 

Sådan gør du

  1. Bestil din del, gerne uoriginal, det er 99.9% i ganske god kvalitet. Min kom fra Autoteile.de i tyskland, og kostede ca. 1800, inkl moms og fragt. Husk der er små forskelle, selv indenfor samme årgang.
  2. Pil hjul af, og løsn de to skruer i bunden af ophæng.
  3. Pil frunk-badekaret ud, så alt er synligt.
  4. Twist hjulophæng ud. Man kan bruge en fjeder-sammenpresser, for at lette den proces, det gjorde jeg, men kan godt gøres uden (tror jeg).
  5. Tag den gamle aksel ud. Den skal lige have et par slag med en muggert for at slippe differientiale, men krævede ikke overdreven vold.
  6. Smid den nye aksel i og saml det hele, vupti.

Det hele tog 2,5 time, men vi snakkede også en del imens, det kan gøres på en time. Kører som en drøm igen, uden klonk-lyde ved max styrudslag, og penge sparet.

Hvis man vil spare lidt mere, så kan man nøjes med at skifte drivleddet også – men det er lettest at skifte hele trækakslen. På engelsk hedder det “driveshaft”, hvis du vil søge lidt på de internationale fora.

 

Billeder

 

 

instagram follow følg mig på Livets små ting

 

Bedste tracker til din Tesla?

Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).

Tessie app iPhone teslafi tracker teslamate iPad tablet android mobile version

 

Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud

Klik her (eller på billedet ovenfor: https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb

 

 

 

Spørgsmål eller kommentarer

I er velkomne til at stille spørgsmål herunder, dog er det ikke mig selv, der har lavet ovenstående. Det er Kenneth Sørensen fra Tesla Owners Club Denmark (Facebookgruppe). Hop derind. Der er masser af hjælp at hente også…

Følg
Giv besked ved
guest

2 Kommentarer
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline tilbagemeldinger
Se alle kommentarer
Dorte Andersen
Dorte Andersen
2 år siden

Hej Lars
Skal den ikke spores bagefter ligesom “alm” biler?
Mvh Dorte

2
0
Noget på hjerte, så smid meget gerne en kommentar.x
()
x