Test: DJI Mavic Air 2 – den perfekte amatør drone
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Første gang jeg læste om den lækre DJI Mavic Air 2 var da jeg efterhånden havde besluttet at jeg ville se nærmere på en drone til en almindelig privat forbruger. Jeg har altid været super glad for teknik, og droner er blevet mere og mere populære. Derfor ville jeg gerne selv have fingre i en.
Jeg er typen, der gerne vil have kvalitet, så jeg vil ikke købe noget billigt skrammel, som ikke holder i længden, så hellere købe noget, som jeg ved jeg bliver glad for – selv om det måske river lidt ekstra i foret.
Tilbage i 2018 lancerede DJI der banebrydende drone: “DJI Mavic Air”, som dengang tog markedet med storm grundet det flotte billedkvalitet og en pris, hvor de fleste kunne være med. Nu er DJI Mavic Air 2 kommet, og her forsøger DJI at overgå den første succeshistorie. De har hævet prisen lidt, og det samme med vægten. I denne test vil jeg gennemgå, om DJI Mavic Air 2 dronen lever op til hypen – og om det er en fin “start-drone”. Jeg fandt god information og vejledning på https://droner.dk hvor man også kan finde information omkring dronebevis.
Specifikationer
Der er simpelthen så mange specifikationer på denne drone: kamera, batterier, motorer etc etc. Du kan finde hele listen her hos DjI (direkte link). Her er de ting der skal fremhæves:
10 km 1080p Video transmission (til fjernbetjeningen)
34 minutters max. flyvetid
HDR / SmartPhoto
48 MP Foto og 4K/60fps video
8K Hyperlapse
3-akset Gimbal (kameraets stabilisator)
ActiveTrack 3.0 (Følger dig og undgår forhindringer)
Spotlight 2.0 (Holder dig midt i billede)
GPS+GLONASS navigationssystem
8 Gb intern hukommelse (kan udvides med microSD (UHS-I) op til 256 Gb)
Vægt: 570 gram
Mål foldet: 180x97x84 mm (LxBXH)
Mål flyveklar: 183x253x77 mm (LxBxH)
Design / Byggekvalitet
Første udgave af Mavic Air så speciel ud, og var en gamechanger i droner til den almindelige forbruger. Der var selvfølgelig en del ting, som kunne være bedre. Det har de heldigvis rodet bod på i den nye DJI Mavic Air 2.
Da jeg fik den i hænderne første gang var min første tanke at den var lidt skrøbelig, men nu efter timers flyvning og testning, så er den faktisk rigtig stabil, og den holder. Designet er nærmest identisk med den forrige Mavic Air, dog lidt tungere.
Det eneste jeg synes er lidt skrøbeligt er de tynd propeller. Trods den lette vægt, så har de holdt rigtig godt, og jeg har stadig ikke været nødsaget til at skulle skifte dem. Så trods den lette vægt, så holder de godt.
Funktionalitet
Dronen er super let at have med rundt, da der følger en skuldertaske med i combopakken. Der kan du have det hele. Både opladere, kabler, batterier, ekstra propeller etc. Det er super godt at have det samlet på den måde.
Når du vil flyve, så tager det ikke mange minutter før du er klar til at sende dronen i vejret. Den styres utrolig let fra controlleren. Man kan indstille controlleren så den passer til dig, men standard (default) er ens på tværs af modeller, og det man normalt anbefaler.
Take-off
Når du skal lette, så trykker du på en knap, og dronen letter til 1 meters højde. Herefter har DJI app’en indbygget område detektion, så man ved om man er i et “beskyttet” området etc. Dog skal man altid tjekke på www.droneluftrum.dk, da det er de danske regler.
I app’en indstiller man maximal flyvehøjde, og her holder den så øje med at du ikke overskrider de grænser du har indstillet inden flyvningen. Smart.
Landing
Når du lander kan du enten selv styre dronen hjem, eller du kan benytte den smarte “Return-to-home” funktion. Sidstnævnte betyder at dronen automatisk flyver hen hvor den lettede. Den husker GPS koordinaterne, og tager samtidig et billede, så den genkender landingsstedet. Det er er GPS positionen ikke er 100% korrekt og godt kan svinge nogle meter. Specielt vigtigt i byen eller hvis du er på en båd.
Sikkerhedsforanstaltninger
Return-to-home, som nævnt ovenfor. Derudover har den også en funktion, så den flyver hjem, hvis batteriniveauet bliver for lavt (grænsen kan justeres i indstillinger). En anden ting er at hvis dronen mister forbindelsen til controlleren, så vil den også selv initiere en Return-to-home, og det fungerer glimrende.
Den har sensorer, så den kan undgå ting i flyvebanen. Det betyder at den vil gøre hvad den kan for at du ikke flyver ind i f.eks. et træ etc.
Dronen har også kraftige LED-lys på alle propel-arme, og de sikrer at den kan ses, hvis der er andre i luftrummet. I hvert fald hvis man er til nat/aften flyvninger. Det kan være lidt sværere at se lysene, hvis solen står højt på himlen.
Flyve-log
I app’en er der indbygget flyvelog, så du altid kan se, hvor længe du har fløjet, hastighed, højde og sted. Super smart. Det er også et lovkrav i byen (se evt. yderligere i min artikel længere nede).
Batteri / Flyvetid
Et af de store problemer med droner er batteritiden, og mange når ikke meget over 14-15 minutter. Hos DJI Mavic Air 2 loves op mod 34 minutter på en opladning. I praksis et par minutter lavere, men den holder stort set hvad den lover.
Køber du combopakken, så har du 3 batterier, og det må anbefales, hvis du vil lave længere “flyveture”. Det er super fedt at kunne lande dronen, skifte batteri, og så bare flyve videre igen med det samme. Det fungerer maximalt.
Billed- og videokvalitet
Både billeder og video er i rigtig fin kvalitet. Farvebalancen er fornuftigt. Kameraet tager billeder op i 48 megapixels og video i 4K – altså super detaljeret. Det fylder selvfølgelig meget, og du kan ligeså godt anskaffe dig et større hukommelseskort fra starten af, da den indbyggede hukommelse ikke helt er nok, når først du går i gang med det store videoer.
Under billeder og videoer (hop derned) kan du se eksemplerne. Husk at vælge 4K i kvalitet på youtube videoerne.
Kameraet er monteret på en gimbal. Den sørger for at kameraet holdes stabilt i luften – selv hvis dronen svinger fra side til side grundet vind. Se videoen fra Vesterhavet, hvor jeg filmer i omkring 9-10 m/s. Det ser meget stabilt ud trods vinden.
Pilot programmer
DJI Mavic Air 2 og app’en har indbyggede automatiske programmer, hvor du kan markere en person, objekt etc, og få dronen til enten at følge et bestemt objekt, eller f.eks. flyve rundt om et objekt du markerer på skærmen.
Billeder
Videoer
Eksempel fra Vesterhavet
Et meget kort eksempel fra vores sommerhus
Optaget ved Dalby Kirke, Kolding
Manual
DJI Mavic Air 2 dansk brugsanvisning / manual
Pris
– i samarbejde med PriceRunner
Combopakke
Combopakken er en komplet startpakke med ekstra propeller, batterier m.m. Det er klart pakken man skal købe, hvis man vil komme godt fra start. Hvis du kun skal bruge dronen en gang imellem, og max 30 minutter af gangen, så køb bare den almindelige pakke
– i samarbejde med PriceRunner
Standardpakkens indhold
DJI Mavic Air 2 drone
Fjernbetjening
1x Intelligent flyvebatteri
Oplader
3 par støjsvage propeller
Fjernbetjeningskabel til USB-C
Fjernbetjeningskabel til Micro USB
Fjernbetjeningskabel til Lightning-stik
Ekstra sæt styrepinde til fjernbetjening
Gimbal-beskytter (kameraet)
Brugsvejledninger
AC-strømkabel
USB-C kabel
Combo-pakkens indhold
DJI Mavic Air 2 drone
Fjernbetjening
3x Intelligent flyvebatteri
Oplader
Batteriopladerhub (3 batterier samtidig)
Batteri-til-power bank-adapter
6 par støjsvage par propeller
Fjernbetjeningskabel til USB-C
Fjernbetjeningskabel til Micro USB
Fjernbetjeningskabel til Lightning-stik
Ekstra sæt styrepinde til fjernbetjening
Gimbal-beskytter
Skuldertaske
ND-filterset (ND16/64/256) – dæmper sollys
Brugsvejledninger
AC-strømkabel
USB-C kabel
Regler for droneflyvning
Generelt set må du gerne flyve med droner bare de vejer mindre end 250 gram – og samtidig foregår uden for bymæssigt område. Det betyder at du må flyve med de bitte små droner (uden kameraer etc), så længe du holder dig uden for bymæssig bebyggelse.
Køber du en drone, som f.eks. denne Mavic Air 2, så er vægten omkring 500 gram, og her kræves et dronetegn (kan tages online efter du har læst reglerne igennem) og du må kun flyve uden for bymæssig bebyggelse. Derudover skal du registreres som dronefører. Det hele er gratis. Læs mere her på droneregler.dk. Der er links til det hele.
Hvis du vil flyve inden for bygrænsen, så skal du have et “dronebevis”. Det kræver teoriundervisning og en bestået “test” også. Så man må altså ikke flyve i bymæssig bebyggelse uden et bevis. Beviset bliver officielt registreret. Derudover skal alle flyvninger orienteres via en pdf-blanket, som sendes til den lokale politikreds senest 24 timer før – så man kan ikke bare tage en “for sjov” tur. Derudover skal man have et “professionelt formål” (som gerne må være træning med dronen).
Jeg har lavet et indlæg omkring reglerne, hvis du vil vide mere: Må man flyve med drone i haven – hvad med dronetegn/dronebevis?
Spørgsmål eller kommentarer?
Du er som altid velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet længere nede (hop derned), så vil jeg forsøge at svare så godt som muligt. Det kan selvfølgelig også være at andre læsere har mulighed for at hjælpe.
Konklusion
Mavic Air 2
-
Design / Byggekvalitet
-
Batteri / Flyvetid
-
Daglig brug
-
Billed- / Videokvalitet
-
Pris
Min samlede vurdering
DJI Mavic Air 2 er nok den mest all-round “drone” der er på markedet. Den vil opfylde behovet for de fleste. Den har en super rækkevidde på fjernbetjeningen, batteritiden er rigtig god og så har den en fremragende video (4K 60p) og billedkvalitet (48 megapixels).
Du får en fantastisk drone, der klarer de fleste af dine opgaver fremragende. Til prisen er der nok ikke andre der kan være med. Sådan!
Gode ting
- Kompakt
- God batteritid
- Fremragende video og billedkvalitet
- Let at styre
- Undgår forhindringer
- HDR/Raw billede mulighed
- AirSense
- Automatiske “film-indstillinger”
- God rækkevidde på controller
- Fornuftig pris
- Stabil under kraftig vind
Dårlige ting
- Ikke “forhindrings-sensorer” på toppen
- Ingen skærm i fjernbetjening
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.