Sådan løser du fejl på TPMS og telefonnøglen i din Tesla
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Har du oplevet fejl på dæktrykovervågningssystem på din Tesla efter skift til vinterdæk – og endnu mere irriterende, så oplever en del også at telefonnøglen nu også driller, så man ikke længere kan låse sin bil op når man er i nærheden. Det er mega frustrerende, og kan betyde at man faktisk ikke kan komme ind i sin bil – og samtidig får fejlmelding a222 på Tesla skærmen (Pressure sensor fault – VCSEC_a222). For mit vedkommende, så oplevede jeg både fejlen på dæktrykssensorerne efter jeg fik vinterdæk på, men også at jeg lige pludselig ikke kunne bruge min telefon som nøgle mere – til trods for den har virket UDEN problemer det seneste år. Vi har både en TM3 og en TMY – og det var kun et problem på vores TMY. Det gjorde sig gældende på både min telefon og min hustrus – og begge telefoner fungerede stadig væk med vores TM3’er.
Der har været skrevet en del om at Tesla har ændret opdateringshastigheden på uoriginale TPMS sensorer, som gør at de ikke længere fungerer, og samtidig også at Tesla arbejder på en software opdatering, som kan løs problemet. Men der er en stor chance for at du allerede nu kan løse det uden det store bøvl.
Har du oplevet ovenstående, så læs videre, så er her nogle tips til hvordan du kan få det til at virke igen.
English version: Tesla’s TPMS and phone key issues solved – a step-by-step solutions
Billeder af TPMS fejl
Kan ikke komme ind i min Tesla eller køre uden nøglekort?
Står du akut og ikke kan komme ind i din bil, så husk at du altid kan gå ind i appen og derfra låse bilen op. Under betjening kan du vælge start og du kan således køre bilen uden nøgle. Det kan i hvert fald gøre at du kan køre bilen hjem, hvis din telefon ikke genkendes som nøgle.
Løsninger på TPMS fejl og problem med telefonnøgle
Der er flere muligheder du kan forsøge for at få TPMS fejlen til at forsvinde igen, og det samme med telefonnøgle problemet. Jeg har listet dem efter lethed. Hvis du vil forsøge den løsning, der har størt chance for at fungere, hvis du samtidig har problemer med din telefonnøgle så gå til nr. 4.
1. Genstart bilen
Det første du skal forsøge er at genstarte bilen. På de fleste modeller, så skal du holde de to rullehjul inde indtil computeren genstarter. Har det ikke løst problemet, så gå videre til nummer 2.
2. Nulstil dæksensorer efter dækskift
Hver gang du har fået skiftet hjul, så skal du gå ind i menuen “Service” og, som du kan se på billedet herunder, trykke på nulstil i øverste højre hjørne. Når du trykker, der skal du vælge hvilken typehjul du har skiftet til enten vinterhjul eller sommerhjul. Herefter nulstilles TPMS sensorer.
3. Fjern din telefon som nøgle
Hvis problemet stadig gør sig gældende når du har forsøgt de tidligere løsninger, så find dit fysiske nøglekort frem, da du skal bruge det til at fjerne og efterfølgende tilføje telefonen som nøgle. Det er lidt underligt, men nogle gange, så er det som om at disse skift (eller i forbindelse med en software opdatering), så går der et eller andet galt i bluetooth kommunikationen mellem telefon og bil.
Gå ind i menuer under “Låse”. Tryk på skraldespanden ud for din telefon, og bekræft med telefonkortet at du vil fjerne telefonen som nøgle. Når det er gjort, så tilføjer du igen telefonen inde fra din Tesla app. Bekræft med telefonkortet igen. Her efter gennemført punkt 2 igen (for at nulstille sensorer/fejl).
4. Slet Tesla app’en fra din telefon og geninstaller
Hvis ingen af de første tre har løst problemet, så bliver du nødt til at slette din Tesla App helt fra din telefon. Når du installerer appen igen, så skal du endnu engang tillade både lokation (altid), adgang til Bluetooth, og du skal igen tilføje din telefon som nøgle inde fra Tesla-appen. Når det er gjort, så nulstiller du som i forbindelse med Hjulskift (som under punkt 2). Herefter skulle både problemet med fejl i telefonnøgle, men også TPMS sensor problemet være løst.
Det er som om at de tidligere bluetooth-tilladelser (handshake) på en eller anden måde har fejlet, så din Tesla ikke kan genkende din telefon korrekt – og af uvisse årsager, så gør det også at der sker en fejl i kommunikationen mellem dine dæktryks-sensorer, som så ikke opdaterer korrekt. Hos mig var det de 2 forreste sensorer, som ikke havde givet signal i 4-5 dage. Efter ovenstående er problemet løst.
5. Lille ekstra mulighed – Opdater dine bluetooth ventiler
Tom har kommenteret at der ganske rigtigt findes en app – der kan afhjælpe VCSEC_a222 fejl (altså den fra TPMS) – dæktryksovervågningssystem. App’en hedder “Update TPMS” og kan downloades i app store (i hvert fald til iPhone). Den kobler sammen med dine ventiler, men det kræver at man lukker luft ud, da ventilen så aktiveres og kobler sammen med app’en. Så kan firmwaren i TPMS bluetooth ventilen opdateres (dog ikke alle modeller) – men det er et forsøg værd.
Toms erfaring var, at dæktrykket skulle under 2,0 bar før mobilen kunne opdatere ventilen (app siger reducer 0,4 Bar).
Kommentarer og spørgsmål?
Jeg vil meget gerne høre om det lykkedes for dig at få det til at virke? Du er selvfølgelig også velkommen til at stille et spørgsmål i kommentarfeltet, hvis der er noget der ikke fungerer (hop derned). Rigtig god dag 🍀 Går det helt galt kan du selvfølgelig også altid kontakt Tesla via telefonapp’en.
Inspiration
Tessie: Super Tesla kørecomputer til smartphone og computer
Samsung T7 SSD harddisk til Sentry Mode / Dashcam i din Tesla
Opskrift: Fynsk brunsviger med den bløde bund (bagerens hemmelighed) – bedste opskrift ever…
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.
Hej
der findes en app – der kan afhjælpe VCSEC_a222 fejl, dæktryksovervågningssystem.
App’en hedder “Update TPMS”.
Min erfaring var dog, at dæktrykket skulle under 2,0 bar før mobilen kunne opdatere ventilen (app siger reducer 0,4 Bar).
Hej Tom. Det virker desværre ikke på alle ventiler, men man kan selvfølgelig prøve det. Synes bare det var “lige så let” at geninstallere app’en 🙂 så var problemet løs hos mig. Havde samtidig også fået problemer med min telefonnøgle – og det har virket siden. Så ikke flere fejl på dæktrykssystemet her – heldigvis. Det var til at få lange løg af at man ikke kunne komme ind i bilen uden at skulle ind i app’en og låse op…
jeg tilføjer det som en løsning også 😀
Hej Lars
Virkelig dejligt at læse det her indlæg. Selv om klokken er mange og det regner, så gik jeg nærmest direkte ud og fik forsøgt løsningerne. Jeg har haft samme problem med at jeg ikk ekunne bruge telefonen som nøgle mere – den skulle åbnes via app hver gang, og så fejlene på dæktryk systemet. Det hele fungerer nu efter jeg slettede app’en, tilføjede min telefon igen, og nulstillede dæktryksystemet inde fra menuen.
TUSIND TAK 🙏
Velbekomme 😋
Dejligt at høre. Tak for tilbagemeldingen 👏❤️
Smid meget gerne en kommentar, hvis det fungerede for dig. Jeg var seriøst ved at gå ud af mit gode skind. Hver køretur skulle jeg se på den gule trekant, og endnu mere irriterende var at min telefon lige pludselig ikke ville låse bilen op når jeg stod ved døren. Så skulle telefonen findes frem, og jeg skulle ind i Tesla appen for at trykke på lås op – herefter skulle jeg også 9 ud af 10 gange trykke på start bil, da den heller ikke ville starte. Pænt træls.
Håber det fungerede for dig også.