Tip: Hvad gør jeg hvis mit barn har købt i App Store / Google Play?
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Efterhånden som flere og flere får adgang til telefoner m.m., så kan det næsten ikke undgås at man på et tidspunkt opdager at en af de små derhjemme har købt nogle apps, eller ting inde i spillet (in-app). Hvis din søn eller datter har luret din kode, og købt for flere tusinde kroner – hvad gør man så?
Historien
Vi stod en lørdag og skulle i byen, og børnene havde lidt tid med “telefonerne” da de var blevet klar til at komme af sted. På den måde havde vi jo lige en halv times tid til at gøre de sidste ting klar inden vi skulle køre. Tænker flere har prøvet dette også 🙂
Nå men vi kom afsted og alt var fint. Dagen efter var jeg nede i supermarkedet for at købe lidt småting, og der blev mit kort afvist? Underligt tænkte jeg, da jeg er ret sikker på at der er en stor kassekredit på kortet, så det burde fungere.
Mandag morgen kontaktede jeg så banken, der kunne se at kortet var spærret, men at de frygtede misbrug, og så var det en anden division der skulle stå for at finde ud af hvad der var galt. Jeg ville få et opkald fra afdelingen senere på dagen.
Hvad nu?
Jeg gik ind og så på kontoen, hvor jeg kunne se der var hævet et par gange fra Google. Tænkte derfor straks på om vores søn kunne have gået ind via hans telefon og købe noget? Men vi havde jo sat kode på den gamle Samsung smartphone han havde. Jeg konfronterede ham, og det endte med at han godt kunne huske han havde skulle indtaste en kode for at få nogle mønter i Roblox. “Men, du har jo ingen kode?”, var vores spørgsmål – men han forklarede at han havde trykket på glemt kode, hvorefter han, på telefonen, havde fået tilsendt en mail med oplysninger om nulstilling ?!? Det havde han gjort, og så valgt sin egen kode. Herefter havde han så købt løs… Dog uden at vide det kostede en masse penge.
Allerførst loggede jeg ind på mine køb i Google Play, og begyndte at søge om refundering. Men tænkte efter et par stykker at jeg hellere måtte ringe direkte. Derfor ringede jeg til Google’s support, og blev stillet igennem til en der kunne hjælpe. Spørgsmålene gik selvfølgelig på om vores søn havde købt tingene UDEN vores samtykke, og hvordan det var sket. Efter ca 15 minutter i telefonen, hvor det meste gik med ventetid, da supporteren skulle have fat i en supervisor, så kunne de meddele at de ville føre alle pengene retur og annullere købene. Nogle af købene var allerede sat til at blive refunderet, da jeg havde “gjort det online allerede”. SÅDAN Google.
Jeg fik også en bekræftigelsesmail på dette, hvor man kan se de sidste posteringer…
Efterfølgende fik jeg et opkald fra banken som lovet, og her kunne de se der var hævet og reserveret en masse penge jævnfør det første oversigt. De ville gerne beholde kortet spærret indtil alt var faldet til ro, men jeg kunne ikke rigtig undvære mit kort. Nu havde jeg heldigvis også Googles ord (og mail) på at pengene ville gå retur, og derfor kunne jeg med ro i stemmen bede om at få kortet åbnet igen…
PUHA… sikke en omgang.
Kontaktnumre
Hvad gør jeg hvis mit barn har købt uden at få lov? Så kontakter du en af disse:
Der er telefon nummer til Apple Support, og der kan de hjælpe dig med at få pengene refunderet.
Lidt ekstra info
Jeg har en bekendt som har oplevet det samme med mange køb fra en iPad, hvor vedkommende også havde “luret/overhørt” koden i en telefonsamtale. Her var Apple også velvillige til at refundere købene. Heldigvis.
Det er selvfølgelig vigtigt at være opmærksom på at man rent faktisk kan få penge retur, hvis det er foregået uden accept eller vidende. Der er dog andre historier, hvor folk desværre ikke har fået penge refunderet – typisk da barnet har haft koden til app store, så de kunne “installere” gratis apps etc. Så går den desværre ikke.
Jeg har lavet et indlæg, så du kan se, hvordan du laver “børne-konti” til App Store (familiedeling m.m.). Børnene kan få deres eget Apple ID, og det kan indstilles, så man skal anmode om lov til at installere diverse apps. Der tikker så en besked ind hos forælderen, der skal godkendte apps. Genialt.
Spørgsmål eller kommentarer?
Har du oplevet noget lignende, så skriv gerne din historie herunder, så andre kan få glæde af den. Du må gerne give indlægget 5 stjerner, hvis du synes om det… På forhånd tak.
[kkstarratings]
[fblike]
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.
Hej Lars
Tak for guiden, hvors datter på 8 år har gennemført to køb lige efter hinanden på 3500kr, uden kode selv om vi har kode på, vi forstår ikke hvordan det er sket, vi har kontaktet Google play vedr henvendelse. De afviser tilbagebetaling Vi har sendt flere klager uden hjælp hvad gør vi i dette situationen? Meget ubehageligt.
Håber du kan guide os 🙂
Hilsen Rosa
Tak for et godt indlæg. Jeg troede de 1500 var tabt.
Har netop haft fat i Apple og de refunderer nu pengene. Fedt ?
Hvor ER det dejligt at høre. Det er bare SÅ ærgerligt at slide penge ud af vinduet… Specielt hvis man rent faktisk kan få nogle af dem igen ?