Kilder til mineraler og vitaminer i kosten (oversigt)

Vitaminer og mineraler i kosten

Vitaminer er vigtige for kroppens celler og de små biokemiske processer der danner energi m.m. Derfor kan det være rart at vide, hvor man finder de forskellige vitaminer i kosten, hvis man gerne vil have lidt fokus på det. Her er et hurtigt overblik, så du let kan finde kilder til f.eks. d-vitamin eller jern.

Jeg håber du kan bruge det til noget fornuftigt.

 

A vitamin

Lever, smør, gulerødder, æg, majs, mangofrugt.

 

D vitamin

Fede fisk, kød, ved solpåvirkning af huden.

Sidstnævnte er den vigtigste, da planter ikke har D-vitamin og der er heller ikke store mængder fra fisk og kød. Det kan faktisk være svært at spise sig til nok D-vitamin, og derfor er det vigtigt at få sollys når det er muligt. Solen danner via huden nemlig en masse D-vitamin. Om vinteren kan det være et problem, så der skal man have ekstra fokus på kosten (og evt. et tilskud).

 

E vitamin

Madolier, nødder, frø, fisk, torskerogn, grønkål, æggeblommer.

 

K vitamin

Kål generelt, spinat, broccoli, bønner, avocado, vindruer, kikærter, purløg, persille, koriander, mayonaise, bladsalater

 

B1 vitamin

Svinekød, fuldkorn.

 

B2 vitamin

Mælk, kød, kornprodukter.

 

B6 vitamin

Kød, fjerkræ, brød, kornprodukter, mælk.

 

B12 vitamin

Kød, indmad, fisk, æg, mælk.

 

C vitamin

Frugt (kiwi, appelsin), grønt (grønkål, broccoli, rød peberfrugt)

 

Folsyre / Folat / Folinsyre

Lever, bælgfrugter, brød og kornprodukter, frugt, mælk.

 

Jern

Kød, indmad, broccoli, spinat, kornprodukter.

 

Zink

Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukter.

 

Jod

Fisk og skaldyr, mælk, jodberiget salt.

 

Selen

Fisk, skaldyr, kød, mælkeprodukter, indmad (lever og nyrer), æg, korn, grøntsager

 

Magnesium

Spinat, kål, nødder, bananer, avocado, fuldkornsprodukter, kikærter, bønner, broccoli, bulgur, mørk chokolade, kaffe

 

Calcium

Mælk og ost, broccoli, spinat, bønner, kål.

 

Hvad synes du om oversigten?

Jeg har forsøgt at holde denne vitamin og mineral oversigt enkel, så man let kan få et overblik over de fødevarer, hvor man kan finde dem. Man kan selvfølgelig finde mange andre store og lange forklaringer, men det her er primært for at give et let-tilgængeligt overblik.

Giv det gerne 5 stjerner her under

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *