Kør-selv skiferie i Tesla Model 3 til Italien
Indholdsfortegnelse
Introduktion
I år besluttede vi at tage vores 2021 Tesla Model 3 Long Range hele vejen til Italien – nærmere bestemt til Passo del Tonale. Vi skulle have været med fly, men pga. diverse coronarestriktioner, så valgte vi i sidste øjeblik at droppe flyveren og i stedet køre hele vejen derned. Så kunne vi hoppe i bilen, hvis det skulle vise sig at en af os blev testet positive undervejs.
I denne lille artikel vil jeg skrive lidt om overvejelserne omkring den lange køretur i en elbil når temperaturen er omkring frysepunktet, og i Italien mellem -15 og -2 grader. Bilen skulle ydermere stå stille i en hel uge. Det gav selvfølgelig lidt spekulationer omkring afladning, rækkevidde etc. Så læs med, hvis du vil høre lidt nærmere om dette.
Jeg har tidligere skrevet om en sommertur til Italien. Det var i vores Tesla Model S (85D fra 2015). Du kan finde beretningen her: Tur til Toscana i en Tesla (el-bil).
Denne gang valgte vi at tage den lange tur i vores TM3 fra 2021 for at se, hvordan det ville fungere. Specielt af hensyn til ladehastigheden, hvor en TM3 kan modtage op til 250 kW, hvor den “gamle” TMS kun kan modtage ca 130kW (og går lidt hurtigere ned i hastighed end 3’eren).
Køreturen derned
Der er ca. 1450 km fra Kolding til Passo del Tonale. Forud for turen tjekkede vi turen på A Better Route Planner, og den anslog turen til knap 16 timer med ca. 6-7 hurtige opladningsstops (ca 20 min). Vi skulle køre om aftenen, og derfor ville vi faktisk gerne lade lidt længere, så vi kunne gå ind og spise, børste tænder etc. Det endte med at vi blot fulgte Tesla’s egen navigation og forslagene der til hvornår der skulle lades. Hvis vi ladede længere end det den foreslog, så beregnede vi blot ruten igen, og så kunne man ofte lige nå et hak længere inden næste ladning. Der var absolut INGEN problemer med at finde superchargere undervejs. Det fungerer fremragende. Vi oplevede ingen steder med kø ved laderne, og heller ingen steder, hvor der bare var tilnærmelsesvist fyldt. Mega nice.
Turen derned tog ca. 18 timer inkl. 2 lange ladestop på lige over 1 time hver. Der var typisk mellem 2-2.5 time mellem opladningerne – enkelte stræk på godt 3 timer. Hastighedsmæssigt, så fulgte jeg blot grænserne ned gennem Tyskland, Østrig og Italien. I Tyskland kørte jeg typisk 150 km/t når der var fri hastighed – mest fordi autopilot/adaptiv fartpilot ikke kan aktiveres ved højere hastigheder 🙂 Så ikke noget med at ligge bag en lastbil eller spare på strømmen. Jeg kører som jeg ville gøre i en normal benzin/dieselbil. Jeg ankom på de fleste superchargere med 5-10 procent. Så opnår du også absolut hurtig ladehastighed fra start af.
Mit forbrug på turen blev samlet set på 222wh/km svt. Ca 4.5 km/kWh. Vi valgte at lade bilen helt op til 100% i Trento inden vi kørt op til Passo del Tonale. Det tog noget længere tid, da de sidste 10 procent tager laaang tid, men vi var i tvivl omkring afladning i den uge som bilen skulle stå og vente.
Afladning under ophold
Et spørgsmål, som jeg brugte en del tid på inden vi tog afsted, var hvor meget strøm jeg skulle regne med at bilen brugte i den uge den skulle holde parkeret ved hotellet i Passo del Tonale. Der var ikke nogen lademuligheder i selve byen, så vi skulle køre efter det, hvis behovet var der. Byen ligger ca. 1890m over havets overflade, hvilket også betyder at vi skulle køre en del op af bjerget før vi ankom. Derfor valgte vi at lade bilen helt op på det sidste stop ved Trento Supercharger. Vi ankom derfor med 69% strøm på batteriet lørdag formiddag. Mandag eftermiddag var vi nede på 68%. Onsdag nede på 67 og fredag, hvor vi skulle hjem var vi på 66%.
Det er vigtigt at du holder nallerne fra app’en dernede, og ligeledes ikke går ind/ud af bilen, hvis det kan undgås. Læs gode tips længere nede (hop derned)
Hjemturen
En vigtig detalje, når du skal hjemad, er at få forvarmet bilen (og dermed batteriet) inden I kører fra toppen, ellers vil regenerering være deaktiveret/meget lav grundet et koldt batteri. Jeg tændte varmen i bilen ca. 20 minutter før afgang (66% strøm) – det var faktisk lige i underkanten pga. kulden (-8 grader udenfor). De 20 minutters forvarmning af kabine/batteri brugte 3 % batteri, så vi kørte fra hotellet med 63% strøm. De første 5 km nedad regenererede den stort set ikke, så yderligere 10-15 minutters forvarme er jeg sikker på ville være givet godt ud mht. at udnytte regenereringen optimalt.
På turen hjem havde vi også 7 lade stops, dog af kortere varighed (se nedenfor). Samlet opladningstid på hjemturen på godt 3 timer. Vi benyttede selvfølgelig et af ladestoppene på at spise aftensmad. Vi kørte dernede fra omkring kl. 15, og var hjemme på adressen i Kolding kl. 9.20. Så samlet tid på 18 timer og 20 minutter, hvilket var ganske fint. Det var også inkl. et stop ved et lokalt supermarked på ca. 40 minutter også. Derudover havde vi også snevejr omkring Nürnberg, som gjorde at hastigheden var nede omkring 80-90 km/t over ca. 150 km. Vi kørte fra Italien samtidig med et vennepar i en alm. bil, og de var hjemme ca. 1.5 time før.
Oversigt opladning tur/retur:
Her kan du se hvad vi har brugt af tid/penge på Superchargere på hele turen. Derned 2 lange stops pga. aftensmad, og “X-factor” med børnene 🙂 Her kan man tydeligt se forskellen på kort ladestop vs. lange (hop til Tips og Tricks længere nede). Du kan trykke på billederne, hvis du vil se dem i stort format. Der er samlet brugt ca. 2400 kr for at køre tur/retur alt sammen på Tesla’s superchargere. Der er tilbagelagt ca. 2900km, så 82 øre/km. Det er nogenlunde samme pris, som en dieselvogn med 15km/l og en literpris på 12 kr per liter. Billederne herunder er fra Teslafi.com, som er en tracker, der giver dig et overblik over hvor din bil har kørt, og hvad du har brug i strøm m.m. Det er super smart. Det her er blot et par billeder af opladninger på denne tur 🙂
Turen derned
Bedste tracker til din Tesla?
Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).
Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud
Klik her (eller på billedet ovenfor: https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb
Billeder
Tips og Tricks
– Optimere til langtidsparkering
Vigtige punkter for at undgå afladning ved langtidsparkering:
- Slå sentry mode fra (bruge 5-8% pr. Døgn)
- Undgå 3. Parts apps, der kan risikere at bilen holdes vågen (Trueenergy etc)
- Lad være med tjekke din Tesla app, da du vækker bilen HVER gang, som gør at den lige starter systemet op.
- Undgå for meget ind/ud af bilen når den holder parkeret.
– Optimal opladning mhp. kort rejsetid
Når du skal køre langt i din Tesla,, så er en af de vigtigste faktorer at du udnytter Superchargernes optimale ladehastighed. Rent praktisk betyder det at du helst skal ankomme til en supercharger med “tomt” og varmt batteri (gerne 5-10%). Når du benytter navigationen i bilen, så sørger den selv for at batteriet er den optimale temperatur til at modtage strøm.
Efterhånden som batteriet bliver fyldt op, så vil ladehastigheden falde. På en TM3 vil hastigheden typisk starte i den høje ende alt efter om det er en Supercharger med 120-130kw (V2) eller 250kw (V3). På de ældre superchargere starter den opladningen omkring 120-130kw, og forbliver over 100kW indtil den når omkring 60-65%. Herefter går det lidt langsommere. På 250 kW (v3) superchargere går det endnu stærkere, men omkring 50-60 procent, så er du nede omkring 100kw igen.
Dette gør at det helt klart er tidsmæssigt optimalt at lade flere små gange hvor du lader fra 5-ca. 70%). De sidste 30% strøm tager mindst lige så lang tid som de første 65%, og de sidste 10% tager lige så lang tid som. fra 5-85%. Så lad kun helt op, hvis du alligevel holder en lang pause pga. aftensmad etc.
Kommentarer og spørgsmål?
Du er altid velkommen til at stille et spørgsmål i kommentarfeltet (hop derned). Har du tips, som du vil dele med andre, så skriv dem endelig. Du kan også dele billeder, hvis du har lyst.
Rigtig god dag 🍀
Rabat på køb af ny Tesla Model 3
I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7500 kroner i rabat på en ny Tesla. Det eneste du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453.
På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du alligevel skal købe en Tesla, da jeg får et antal gratis supercharging km. Så win/win…
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.
Hej Lars, godt indlæg og din bil står jo superflot på billedet. Må man spørge hvilke dæk og fælg størrelse der er på der? Og sidst men ikke mindst er den sænket og i såfald hvor meget?
Hejsa. Vinterfælgene er de originale hvor jeg har pillet hjulkapsler af og monteret et centernav. Dæk er Bridgestone Blizzak LM 005 235/45 R18 98V XL. Super fine og fin støjdæmpning
PS. Den er ikke sænket. Blot standard 😊
Hej Lars,
Hvor var det godt jeg lige fandt din blog. Vi har lige fået os en Tesla model 3 – long range, og har besluttet den skal indvies til sommer, med en tur til Italien.
Så det var virkelig fedt at læse din beretning, og så er jeg spændt på at se hvor meget vi skal ind og lade, ift din vinterkørsel. Jeg triller heller ikke bare efter lastbilerne, men kører også som jeg normalt ville gøre.
Super god læsning, og god sommer.
Mads.
Hej Mads,
Tak for de fine ord 🙂 Hvis du husker det og har “lyst” må du meget gerne give en melding på turen når I er retur… Det kunne være fedt med en kort rejsebeskrivelse/oplevelse, som andre nok kunne få glæde af også…
Rigtig god tur
/L
Hej Lars,
Tak for din blog, mange fine artikler!
Vi står over for at skulle skifte vores ældre Octavia St. Car ud med en ellert. Men jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvilken vil passe og bedst. Egentlig syntes jeg en brugt Model S 85D er pænest, og vil passe rigtig godt til vores familie på 4 (børn 10 og 13 år) plus mellem størrelse hund. Men jeg har læst en del om charge gate, og beretninger om folk der beretter om meget lange lade tider, som gør bilen u-egnet til langtur. Vi køre ofte til syden om sommeren og som jer på vinter ferie i alperne.
Så har jeg kigget på model 3, og det er jo fedt med så hurtig og stabil ladning. Men vi plejer at have ret meget med når vi er på tur, og tænker vi bliver presset på pladsen. Der er jo mulighed for tagboks, og hvis man køber en med træk mulighed for en boks bagpå, som kan være løsninger. Men så er der jo laste evnen for en model 3 som ligger omkring de 300 kg, som jo er i den lave ende.
Jeg har også kigget ud over Tesla eks EV6, men vil foretrække Tesla med infrastrukturen, og den nemhed det giver.
Hvordan er dine erfaringer omkring model S vs 3 som familie langturs vogn.
I hverdagen vil begge biler som jeg ser det kunne gøre det helt fantastisk. 🙂
mvh
Morten
Hej Morten.
Tak for roserne 🤩 Vi har en af hver. Både S85D og en ny model 3 fra marts 21. Vi har kørt på ski i 3’eren og til italien 2 gange i S’eren. Sidder man på forsædet, så sidder du godt i begge. Men har du lidt lange ben, så sidder du ikke optimalt i en 3’er bagi. Vores børn på 10 og 13 sad fint, men jeg kan ikke side behageligt bagi (189cm).
Når du er på langtur i 85D’eren, så lader den ret konsekvent 120-procentsats på batteriet. Dvs. hvis du ankommer med 5 % strøm, så starter den med at lade ca 115kW. Det er ganske fint i min verden. Dog betyder det også at når du har 60% på, så lader du kun med 60kW, og så begynder det at tage tid. Vi lade typisk fra 5% til ca 60%, og så ind igen, da vi så kunne lade hurtigere op. Men du skal regne med at turen til Italien tager ca 3.5-4 timer mere end, hvis du kørte i din dieselvogn. Til gengæld så kan du lade gratis (hvis det medfølger), og du er mere udhvilet da du kan få flere powernaps undervejs. S’eren er en bil i en klasse over 3’eren.
Jeg kører til dagligt i vores S’er (med MCU2), og jeg elsker den. 3’eren er på papiret mere selvkørende, men som pendler, så er autopiloten på min S’er super god. Mht. Tesla’s infrastruktur, så er der intet i nærheden. Det er så fedt at du bare følger navigationen ned gennem europa, og den guider dig ind på de forskellige superchargere. Jeg har endnu ikke oplevet at der har været kø i udlandet, og vi har nu kørt 3 ture til italien med mange stops undervejs.
Håber det giver svar.
/L
Hej Lars.
Fedt at læse om turen og fornøjelsen.
Jeg venter på KIA ev6 men har et spørgsmål ang. ABRP; bruger du en betalt version eller duer den gratis version (synes den er sløv)
Jeg har bare den gratis udgave. Synes ikke den er langsom på min IP13pro.
Hej,
Tak for spændende artikel. Vi har netop købt en Model Y og kører til Livigno i den til uge 7. I ABRP vil du så mene det er ok at sætte min. Batteriladning ved ankomst til SC på 5%? Eller er det lidt for risikabelt skulle man ramme kø/omveje etc?
Hej Willy,
Når jeg beregner med ABRP så har jeg den stående til 5%, så det kan du sagtens gøre. Den vil mange gange ikke passe med præcis 5%, men det fungerer som et absolut minimum. Jeg har endnu ikke oplevet kø og bøvl. Kun en enkelt gang kørt forkert, så jeg ankom med 4% (svt. ca. 15-20 km rest).
mvh L
og god tur 🙂 vil da gerne høre, hvordan det gik når I er hjemme igen…
Hej Lars,
Tak for et godt resume af din tur. Har du nogle erfaringer med hvordan/hvor meget forbruget påvirkes af en tagboks?
Vh
Anders
Nej det har jeg ikke. Desværre 😁
Hej Lars
Min svoger Rasmus har talt om dig et par gange om din passion for gadgets – og jeg bad ham faktisk forhøre sig omkring TM3 som familiebil (jeg har tre unger 6-4-2 år)
Det er super spændende og fedt at du deler ud af dine erfaringer med Tesla.
Bl.a. så skal vi på biltur til Italien til sommer.
Jeg har et par spørgsmål.
Hvilke autosæder/siddepuder bruger du?
Ift. supercharging – der står altid en meddeler om “forvamning til hurtigopladning” – men jeg er i tvivl om jeg så skal gøre noget aktivt? Ved du det?
Jeg har kørt snart 4000 km og har et rimeligt gennemsnit på 195Wh/km og har egentlig samme holdning som dig – jeg forsøger ikke at lade mig begrænse af at køre el-bil ift. hastighed. Jeg kører faktisk med aero-kapslerne på, da jeg har lade mig fortælle at de bidrager ret meget til bilens aerodynamik 🙂
Jeg følger dig her på din blog 🙂
Rigtig god dag til dig
De bedste hilsner, Kim Lillesø
Hej Kim,
Vi har 2 børn på 10 og 13, så der er ikke længere behov for puder/autostole. Vi har en S’er og der kan der være 3 stole på bagsædet, men i 3’eren tror jeg det bliver for presset.
Mht. supercharging, så klarer bilen det automatisk når superchargeren er lagt ind i ruten. Du skal ikke gøre noget selv – blot følge Navi-anlægget 🙂
Mht. Aero kapsler, så har jeg hevet dem af. Det er testet af flere uafhængige, og kan give 5-8% ekstra rækkevidde. Det er ikke nok til jeg vil køre med dem, da de alufælge der sidder under faktisk er rigtig fine (se billederne) 🙂 Du skal dog købe en centerkapsel og nogle sorte dutter til boltene.
Glæd dig til jeres tur sydpå. Det er så skønt med el-bilen 😉
mvh Lars
Hej Lars
Tak for et godt skriv på jeres rejse.
Jeg var idag ude og prøve en Tesla 3 standart range. Og jeg syntes den køre formidabelt.
Men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre hvordan en long range køre i sne, altså med 4 hjulstræk.
Følte i jer mere sikker i sne’en?
Og skal jeg give de sidste penge for en long range?
Mvh Thomas Lund
Hej Thomas.
Den kører super fint. Tror du bliver glad ligegyldig hvad du vælger men… Jeg ville klart gå efter en LR med træk pga gensalgsværdi, AWD, mere udstyr (feks lyd, lys og acceleration) og selvfølgelig rækkevidden.
Vi overvejede også kort SR+ men gik hurtigt videre 😁
Tak for beretningen. Giver mig mod på en længere tur
Fedt. Det kan du også roligt hoppe ud i. Det er super let, og du følger bare bilens anvisninger.
Rigtig god dag,
Lars
Smid endelig et spørgsmål eller kommentar herunder, hvis du har et par tips du vil give videre omkring skiferie i elbil. Hvis du ikke har Tesla, så hører jeg også meget gerne din oplevelse.
mvh Lars 🍀