BilerModel 3Rejser / FerieSkiferieTesla

Kør-selv skiferie i Tesla Model 3 til Italien

Introduktion

I år besluttede vi at tage vores 2021 Tesla Model 3 Long Range hele vejen til Italien – nærmere bestemt til Passo del Tonale. Vi skulle have været med fly, men pga. diverse coronarestriktioner, så valgte vi i sidste øjeblik at droppe flyveren og i stedet køre hele vejen derned. Så kunne vi hoppe i bilen, hvis det skulle vise sig at en af os blev testet positive undervejs.

I denne lille artikel vil jeg skrive lidt om overvejelserne omkring den lange køretur i en elbil når temperaturen er omkring frysepunktet, og i Italien mellem -15 og -2 grader. Bilen skulle ydermere stå stille i en hel uge. Det gav selvfølgelig lidt spekulationer omkring afladning, rækkevidde etc. Så læs med, hvis du vil høre lidt nærmere om dette.

Jeg har tidligere skrevet om en sommertur til Italien. Det var i vores Tesla Model S (85D fra 2015). Du kan finde beretningen her: Tur til Toscana i en Tesla (el-bil).

Denne gang valgte vi at tage den lange tur i vores TM3 fra 2021 for at se, hvordan det ville fungere. Specielt af hensyn til ladehastigheden, hvor en TM3 kan modtage op til 250 kW, hvor den “gamle” TMS kun kan modtage ca 130kW (og går lidt hurtigere ned i hastighed end 3’eren).

Køreturen derned

Der er ca. 1450 km fra Kolding til Passo del Tonale. Forud for turen tjekkede vi turen på A Better Route Planner, og den anslog turen til knap 16 timer med ca. 6-7 hurtige opladningsstops (ca 20 min). Vi skulle køre om aftenen, og derfor ville vi faktisk gerne lade lidt længere, så vi kunne gå ind og spise, børste tænder etc. Det endte med at vi blot fulgte Tesla’s egen navigation og forslagene der til hvornår der skulle lades. Hvis vi ladede længere end det den foreslog, så beregnede vi blot ruten igen, og så kunne man ofte lige nå et hak længere inden næste ladning. Der var absolut INGEN problemer med at finde superchargere undervejs. Det fungerer fremragende. Vi oplevede ingen steder med kø ved laderne, og heller ingen steder, hvor der bare var tilnærmelsesvist fyldt. Mega nice.

passo del tonale
Passo del Tonale ligger lidt syd-øst for livigno/Davos og nord for Gardasøen. Kort fra Google Maps.

Turen derned tog ca. 18 timer inkl. 2 lange ladestop på lige over 1 time hver. Der var typisk mellem 2-2.5 time mellem opladningerne – enkelte stræk på godt 3 timer. Hastighedsmæssigt, så fulgte jeg blot grænserne ned gennem Tyskland, Østrig og Italien. I Tyskland kørte jeg typisk 150 km/t når der var fri hastighed – mest fordi autopilot/adaptiv fartpilot ikke kan aktiveres ved højere hastigheder 🙂 Så ikke noget med at ligge bag en lastbil eller spare på strømmen. Jeg kører som jeg ville gøre i en normal benzin/dieselbil. Jeg ankom på de fleste superchargere med 5-10 procent. Så opnår du også absolut hurtig ladehastighed fra start af.

Mit forbrug på turen blev samlet set på 222wh/km svt. Ca 4.5 km/kWh. Vi valgte at lade bilen helt op til 100% i Trento inden vi kørt op til Passo del Tonale. Det tog noget længere tid, da de sidste 10 procent tager laaang tid, men vi var i tvivl omkring afladning i den uge som bilen skulle stå og vente.

 

afladning under parkering Tesla model 3 skiferie kulde sne mister strøm sentry mode
Så er vores Tesla Model 3 LR parkeret og skal holde der 1 uge inden turen igen går hjemad.

Afladning under ophold

Et spørgsmål, som jeg brugte en del tid på inden vi tog afsted, var hvor meget strøm jeg skulle regne med at bilen brugte i den uge den skulle holde parkeret ved hotellet i Passo del Tonale. Der var ikke nogen lademuligheder i selve byen, så vi skulle køre efter det, hvis behovet var der. Byen ligger ca. 1890m over havets overflade, hvilket også betyder at vi skulle køre en del op af bjerget før vi ankom. Derfor valgte vi at lade bilen helt op på det sidste stop ved Trento Supercharger. Vi ankom derfor med 69% strøm på batteriet lørdag formiddag. Mandag eftermiddag var vi nede på 68%. Onsdag nede på 67 og fredag, hvor vi skulle hjem var vi på 66%.

Det er vigtigt at du holder nallerne fra app’en dernede, og ligeledes ikke går ind/ud af bilen, hvis det kan undgås. Læs gode tips længere nede (hop derned)

 

Hjemturen

En vigtig detalje, når du skal hjemad, er at få forvarmet bilen (og dermed batteriet) inden I kører fra toppen, ellers vil regenerering være deaktiveret/meget lav grundet et koldt batteri. Jeg tændte varmen i bilen ca. 20 minutter før afgang (66% strøm) – det var faktisk lige i underkanten pga. kulden (-8 grader udenfor). De 20 minutters forvarmning af kabine/batteri brugte 3 % batteri, så vi kørte fra hotellet med 63% strøm. De første 5 km nedad regenererede den stort set ikke, så yderligere 10-15 minutters forvarme er jeg sikker på ville være givet godt ud mht. at udnytte regenereringen optimalt.

På turen hjem havde vi også 7 lade stops, dog af kortere varighed (se nedenfor). Samlet opladningstid på hjemturen på godt 3 timer. Vi benyttede selvfølgelig et af ladestoppene på at spise aftensmad. Vi kørte dernede fra omkring kl. 15, og var hjemme på adressen i Kolding kl. 9.20. Så samlet tid på 18 timer og 20 minutter, hvilket var ganske fint. Det var også inkl. et stop ved et lokalt supermarked på ca. 40 minutter også. Derudover havde vi også snevejr omkring Nürnberg, som gjorde at hastigheden var nede omkring 80-90 km/t over ca. 150 km. Vi kørte fra Italien samtidig med et vennepar i en alm. bil, og de var hjemme ca. 1.5 time før.

 

Oversigt opladning tur/retur:

Her kan du se hvad vi har brugt af tid/penge på Superchargere på hele turen. Derned 2 lange stops pga. aftensmad, og “X-factor” med børnene 🙂 Her kan man tydeligt se forskellen på kort ladestop vs. lange (hop til Tips og Tricks længere nede). Du kan trykke på billederne, hvis du vil se dem i stort format. Der er samlet brugt ca. 2400 kr for at køre tur/retur alt sammen på Tesla’s superchargere. Der er tilbagelagt ca. 2900km, så 82 øre/km. Det er nogenlunde samme pris, som en dieselvogn med 15km/l og en literpris på 12 kr per liter. Billederne herunder er fra Teslafi.com, som er en tracker, der giver dig et overblik over hvor din bil har kørt, og hvad du har brug i strøm m.m. Det er super smart. Det her er blot et par billeder af opladninger på denne tur 🙂

Turen derned

opladning supercharging skiferie Østrig forbrug på køretur til italien Passo del Tonale tesla model 3 lr long range

Turen hjemad
opladning supercharging skiferie Østrig forbrug på køretur til italien Passo del Tonale tesla model 3 lr long range

 

instagram follow følg mig på Livets små ting

 

Bedste tracker til din Tesla?

Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).

Tessie app iPhone teslafi tracker teslamate iPad tablet android mobile version

 

Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud

Klik her (eller på billedet ovenfor: https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb

 

Billeder

 

Tips og Tricks

– Optimere til langtidsparkering

Vigtige punkter for at undgå afladning ved langtidsparkering:

  • Slå sentry mode fra (bruge 5-8% pr. Døgn)
  • Undgå 3. Parts apps, der kan risikere at bilen holdes vågen (Trueenergy etc)
  • Lad være med tjekke din Tesla app, da du vækker bilen HVER gang, som gør at den lige starter systemet op.
  • Undgå for meget ind/ud af bilen når den holder parkeret.

 

– Optimal opladning mhp. kort rejsetid

Når du skal køre langt i din Tesla,, så er en af de vigtigste faktorer at du udnytter Superchargernes optimale ladehastighed. Rent praktisk betyder det at du helst skal ankomme til en supercharger med “tomt” og varmt batteri (gerne 5-10%). Når du benytter navigationen i bilen, så sørger den selv for at batteriet er den optimale temperatur til at modtage strøm.

Efterhånden som batteriet bliver fyldt op, så vil ladehastigheden falde. På en TM3 vil hastigheden typisk starte i den høje ende alt efter om det er en Supercharger med 120-130kw (V2) eller 250kw (V3). På de ældre superchargere starter den opladningen omkring 120-130kw, og forbliver over 100kW indtil den når omkring 60-65%. Herefter går det lidt langsommere. På 250 kW (v3) superchargere går det endnu stærkere, men omkring 50-60 procent, så er du nede omkring 100kw igen.

Dette gør at det helt klart er tidsmæssigt optimalt at lade flere små gange hvor du lader fra 5-ca. 70%). De sidste 30% strøm tager mindst lige så lang tid som de første 65%, og de sidste 10% tager lige så lang tid som. fra 5-85%. Så lad kun helt op, hvis du alligevel holder en lang pause pga. aftensmad etc.

 

Kommentarer og spørgsmål?

Du er altid velkommen til at stille et spørgsmål i kommentarfeltet (hop derned). Har du tips, som du vil dele med andre, så skriv dem endelig. Du kan også dele billeder, hvis du har lyst.

Rigtig god dag 🍀

 

rabat på tesla model 3 y s x afslag i pris Tesla hos erfaring med tilbud
Rabat på din kommende Tesla

Rabat ved køb af Tesla

I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7000 kroner i rabat på en Tesla Model S og Tesla Model X. På Tesla Model 3 og Tesla Model Y får du aktuelt 3500,- kroner i rabat. Det du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453 – Har du allerede bestilt din bil (men ikke leveret så skriv/ring til Tesla og bed dem tilføje en henviser (referral) på din aflagte ordre, og giv dem mit Tesla ID: lars99453 – så kan du nå at få den kontante rabat stadigvæk og jeg får point på min Teslakonto, så jeg kan få gratis kWh på superchagere, så det er Win/Win for os begge.

Følg
Giv besked ved
guest

21 Kommentarer
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline tilbagemeldinger
Se alle kommentarer
Rune
Rune
1 År siden

Hej Lars, godt indlæg og din bil står jo superflot på billedet. Må man spørge hvilke dæk og fælg størrelse der er på der? Og sidst men ikke mindst er den sænket og i såfald hvor meget?

Mads Moss
Mads Moss
1 År siden

Hej Lars,
Hvor var det godt jeg lige fandt din blog. Vi har lige fået os en Tesla model 3 – long range, og har besluttet den skal indvies til sommer, med en tur til Italien.

Så det var virkelig fedt at læse din beretning, og så er jeg spændt på at se hvor meget vi skal ind og lade, ift din vinterkørsel. Jeg triller heller ikke bare efter lastbilerne, men kører også som jeg normalt ville gøre.

Super god læsning, og god sommer.

Mads.

Lars Koch Hansen
Svar til  Mads Moss
1 År siden

Hej Mads,
Tak for de fine ord 🙂 Hvis du husker det og har “lyst” må du meget gerne give en melding på turen når I er retur… Det kunne være fedt med en kort rejsebeskrivelse/oplevelse, som andre nok kunne få glæde af også…

Rigtig god tur
/L

Morten Johansen
Morten Johansen
2 år siden

Hej Lars,
Tak for din blog, mange fine artikler!
Vi står over for at skulle skifte vores ældre Octavia St. Car ud med en ellert. Men jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvilken vil passe og bedst. Egentlig syntes jeg en brugt Model S 85D er pænest, og vil passe rigtig godt til vores familie på 4 (børn 10 og 13 år) plus mellem størrelse hund. Men jeg har læst en del om charge gate, og beretninger om folk der beretter om meget lange lade tider, som gør bilen u-egnet til langtur. Vi køre ofte til syden om sommeren og som jer på vinter ferie i alperne.
Så har jeg kigget på model 3, og det er jo fedt med så hurtig og stabil ladning. Men vi plejer at have ret meget med når vi er på tur, og tænker vi bliver presset på pladsen. Der er jo mulighed for tagboks, og hvis man køber en med træk mulighed for en boks bagpå, som kan være løsninger. Men så er der jo laste evnen for en model 3 som ligger omkring de 300 kg, som jo er i den lave ende.
Jeg har også kigget ud over Tesla eks EV6, men vil foretrække Tesla med infrastrukturen, og den nemhed det giver.
Hvordan er dine erfaringer omkring model S vs 3 som familie langturs vogn.
I hverdagen vil begge biler som jeg ser det kunne gøre det helt fantastisk. 🙂
mvh
Morten

Anders Jørgensen
Anders Jørgensen
2 år siden

Hej Lars.
Fedt at læse om turen og fornøjelsen.
Jeg venter på KIA ev6 men har et spørgsmål ang. ABRP; bruger du en betalt version eller duer den gratis version (synes den er sløv)

Willy
Willy
2 år siden

Hej,
Tak for spændende artikel. Vi har netop købt en Model Y og kører til Livigno i den til uge 7. I ABRP vil du så mene det er ok at sætte min. Batteriladning ved ankomst til SC på 5%? Eller er det lidt for risikabelt skulle man ramme kø/omveje etc?

Anders
Anders
2 år siden

Hej Lars,
Tak for et godt resume af din tur. Har du nogle erfaringer med hvordan/hvor meget forbruget påvirkes af en tagboks?
Vh
Anders

Kim Lillesø
Kim Lillesø
2 år siden

Hej Lars
Min svoger Rasmus har talt om dig et par gange om din passion for gadgets – og jeg bad ham faktisk forhøre sig omkring TM3 som familiebil (jeg har tre unger 6-4-2 år)
Det er super spændende og fedt at du deler ud af dine erfaringer med Tesla.
Bl.a. så skal vi på biltur til Italien til sommer.

Jeg har et par spørgsmål.
Hvilke autosæder/siddepuder bruger du?

Ift. supercharging – der står altid en meddeler om “forvamning til hurtigopladning” – men jeg er i tvivl om jeg så skal gøre noget aktivt? Ved du det?

Jeg har kørt snart 4000 km og har et rimeligt gennemsnit på 195Wh/km og har egentlig samme holdning som dig – jeg forsøger ikke at lade mig begrænse af at køre el-bil ift. hastighed. Jeg kører faktisk med aero-kapslerne på, da jeg har lade mig fortælle at de bidrager ret meget til bilens aerodynamik 🙂

Jeg følger dig her på din blog 🙂

Rigtig god dag til dig

De bedste hilsner, Kim Lillesø

Thomas
Thomas
Svar til  Lars Koch Hansen
2 år siden

Hej Lars
Tak for et godt skriv på jeres rejse.
Jeg var idag ude og prøve en Tesla 3 standart range. Og jeg syntes den køre formidabelt.
Men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre hvordan en long range køre i sne, altså med 4 hjulstræk.
Følte i jer mere sikker i sne’en?
Og skal jeg give de sidste penge for en long range?
Mvh Thomas Lund

Sverri Hammer
Sverri Hammer
2 år siden

Tak for beretningen. Giver mig mod på en længere tur

21
0
Noget på hjerte, så smid meget gerne en kommentar.x
()
x