Tur til Toscana i en Tesla (el-bil) – en beretning

Introduktion

I år havde vi besluttet at sommerferie skulle gå til Toscana i vores Tesla Model S 85D fra 2015. Det er altid lidt nervepirrende, når man skal så langt – og mange spørgsmål popper op.

  • Vil det fungere i en elbil?
  • Er der ladere ledige når man har brug for dem?
  • Hvad hvis man holder i kø med meget lidt strøm?
  • Hvordan bruger man opladere i udlandet?
  • Hvad koster det at lade i udlandet?

 

Planlægning / Forberedelse

Når man har en Tesla, så har man adgang til Tesla’s netværk af superchargere, som er hurtigladere, der er placeret langs større veje i det meste af Europa. Det smarte er at Tesla navigationen selv planlægger, hvor den skal ind og lade undervejs. I min optik, så er navigationen meget konservativ, men det fungerer.

Jeg vil anbefale app’en Supercharged! hvor du får et kort, der har alle superchargere på. Der er beskrivelser, billeder, og små kommentarer fra folk, der har været der før. Du kan også finde disse oplysninger på Teslas hjemmeside – men det fungerer ikke ret godt på en mobil.

Den bedste app for alle med en el-bil er “A Better Route Planner” (ABRP). Det er en app, hvor du indtaster din El-bil, og så kan du planlægge dine ture inkl. opladninger. Det gør det muligt at lave ruter med flere stops, hvor app’en viser hvor du skal lade undervejs. Du kan vælge hvor meget strøm du vil have på batteriet, når du ankommer på en ladestation. Du kan indstille hvilke firmaer du vil lade hos (inkl. superchargere) – og det fungerer super godt.

Den sidste app man skal have er Plugshare. Plugshare er en app, der viser alle ladestandere rundt omkring. Den har ladere fra alle udbydere, og den er genial, når du skal finde en lademulighed i hvilken som helst lille italiensk by.

Juicepass er en app du kan bruge til at betale for opladning på Enel X ladestationer, som er de mest udbredte i Italien. Den bliver du nødt til at have, og det er lettest at registrere sig hjemmefra, så alt er på plads, når du først når derned.

 

Turen til Toscana

Vi tog hjemmefra en sen eftermiddag, og var fremme ca 23 timer senere. Vi havde booket en lejlighed lige uden for Lucca.

Hele turen derned holdt vi typisk ladepauser på ca 30 minutter. Det gav strøm til yderligere 2 timers kørsel. Det var faktisk en god måde at køre på, da vi blev tvunget til at holde pauser undervejs. Så snart vi holdt ind på en supercharger, så blev stikket sat I, og “tiden” var i gang. I de lyse timer passer det fint med tissepauser med børnene. Om natten valgte vi i stedet at holde og lade lidt længere. På den måde kunne vi køre lidt længere, og samtidig kunne vi sove lidt længere på skift.

De mange små pauser på turen gjorde faktisk at vi ikke var helt smadret da vi nåede frem til Lucca efter ca 23 timers kørsel. Vi har tidligere kørt lignende ture i vores brændstof biler, og der var pauserne noget kortere, men vi var mere trætte når vi ankom efter lang tids kørsel.

Ned igennem Europa brugte vi Teslas navigation overordnet set, men havde ABRP kørende ved siden af, så vi kunne planlægge turen, så vi ramte superchargeren med ca 5-6% strøm istedet for 12-15% som Teslas navigation gerne vil. Det gør at man kan køre ca 40-60 km. længere på hver opladning, og det tager ikke lang tid at oplade batteriet de første 5-20 procent. Så det kan godt svare sig at køre batteriet ned.

I løbet af turen blev vi mere og mere “sikre”, så vi turde ankomme med 5% og ikke 6 eller 7%.

 

tesla supercharger Tur til toscana i en Tesla model s 3 x y italien lucca pisa firenze supercharging supercharger opladning lade elbil
Supercharger Firenze

Opladning og kø?

Vi oplevede ikke på noget tidspunkt at der var kø på ladestanderne. På hele turen brugte vi superchargere, og enkelte steder lokale ladere. Kun i Firenze oplevede vi at et par af de lokale ladestandere var optaget – men generelt kører der ikke mange elbiler rundt, og det giver gode muligheder for opladning i mange byer. Superchargere har vi aldrig oplevet har været fyldte.

Hvis man er så uheldig at skulle holde i kø, så kan du være ganske rolig. Bilen bruger ikke meget strøm når den ikke kører (eller kører langsomt). Du kan holde i kø i timevis uden at det tager mange procenter på batteriet.

 

tesla supercharger Tur til toscana i en Tesla model s 3 x y italien lucca pisa firenze supercharging supercharger opladning lade elbil
Supercharger i Brenner passet

 

Opladning i Italien

I Italien er det største firma af ladestandere Enel X. Den letteste og billigste løsning er at installere app’en Juicepass, hvor du betaler ca. 3.5 pr. kWh. Det fungerer rigtig godt og når du har registreret dig i app’en og indtastet et kreditkort, så kan du aktivere laderen, indsætte dit kabel, og så begynder ladningen umiddelbart. Det er intet problem at finde laderne i Plugshare (som nævnt tidligere).

 

tesla supercharger Tur til toscana i en Tesla model s 3 x y italien lucca pisa firenze supercharging supercharger opladning lade elbil
Villa Rinascimento uden for Lucca

 

Rundt i Itailien i elbil

På ferien rejste vi rundt i Toscana. Vi besøgte Pisa, Lucca, Firenze etc, og alle steder var det let at komme til og fra. Vi fandt opladere i Plugshare, og alle steder var der også parkeringspladser tilknyttet. De er ofte placeret super fint i forhold til centrum af byerne. Dog skal man passe på i mange byer i Italien, da der er “beskyttede” områder, som kræver en specialtilladelse, hvor din nummerplade skal registreres før du må køre derind. Har du ikke det, så fotograferes din bil, og du får en stor bøde. Kører du uvidende rundt kan du sagtens få taget billede flere gange, og du får en bøde pr. billede.

 

Samlet vurdering af turen

Forrige år kørte vi til Venedig. I år gik turen til Toscana. Begge gange er det gået super fint. Har du ovenstående apps installeret, så mangler du faktisk ikke mere. Du kan let lokalisere lademuligheder der hvor du gerne vil hen, og turen til/fra Italien klares let med superchargere, hvor du typisk holder 30 minutters pause.

De gange, hvor du skal have aftensmad etc, så lader du bare bilen fylde endnu mere strøm på, og så har du til lidt ekstra kørsel.

Du vil opleve at du er langt mere udhvilet når du når frem, da du har fået en masse powernaps undervejs. Det er en ny måde at rejse på.

I Italien vil du skulle planlægge dine ture lidt mere, da du, ved længere ture, skal tjekke Plugshare app’en for at sikre at du kan lade, der hvor du kommer hen. Men det fungerer.

Det korte og lange er at du ikke skal være nervøs – du skal bare hoppe ud i det.

Indlægget handler ikke så meget om hvad du kan se dernede, men mere omkring det at køre til Italien i en elbil, og hvordan du lader din bil op undervejs…

Pøj pøj

instagram follow følg mig på Livets små ting

 

Spørgsmål eller kommentarer?

Du er velkommen til at skrive et spørgsmål eller kommentar i kommentarfeltet længere nede.

Ny Tesla? så brug gerne mit Tesla-link (referral-link), så får vi begge 1500km supercharging gratis med 🙂

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

15 thoughts on “Tur til Toscana i en Tesla (el-bil) – en beretning

  • 18. maj 2022 kl. 12:34
    Permalink

    Hej. Jeg skal til Lombardiet til sommer i min nye Polestar 2. Jeg har læst din artikel og ville bare hære om du kun brugte Juicepass til at beatle med når du ladede i Italien? Eller er der andre udbydere der kræver andre apss? Tak for hjælpen 🙂

    Besvar
    • 18. maj 2022 kl. 16:24
      Permalink

      Jeg brugte faktisk kun juicepass og så tesla ladere ind i mellem. Kan være det har ændret sig så der er endnu flere muligheder nu (mht betaling) 👍

      Rigtig god tur 🥂

      Besvar
  • 10. maj 2022 kl. 08:49
    Permalink

    Hej Lars
    Tak for en rigtig god beretning, vi planlægger også en tur til Toscana til sommer og jeg er lidt interesseret i at høre din erfaring omkring sommervarmen i Italien og holdbarheden på Teslaens batteri. Jeg kan læse flere steder at man ikke anbefaler at parkerer i direkte sol og lignende da det vil forringe batteriets holdbarhed, men det tænker jeg kan være svært at efterkomme. Hvad er din erfaring?

    Besvar
    • 10. maj 2022 kl. 16:41
      Permalink

      Hej Maj
      Jeg oplevede det på ingen måde som noget vi skulle tage højde for. Vi holdt i direkte sol og ofte var bilen ekstremt varm. Til gengæld blev man SÅ glad når man lige kunne aktivere klimaanlægget 5 minutter før vi skulle afsted. Det var fantastisk.

      Besvar
  • 6. april 2022 kl. 22:46
    Permalink

    Hej igen
    Tak for dit hurtige svar.
    Jeg har desværre ikke gratis opladning. Såh…..jeg må betale da min bil er en nyere model fra 2021.
    Jeg vil arbejde videre på planlægning af Tesla-turen-til-Toscana. Du har inspireret mig og givet håb om at det ikke behøver være så svært.
    Kh Elsebet

    Besvar
  • 6. april 2022 kl. 19:56
    Permalink

    Hej Lars
    Rigtig god beskrivelse af turen i Teslaen og de forsk. vigtige apps.
    Jeg har dog lige nogen spørgsmål til dig.
    Du skriver at det tog 23 timer til Toscana.
    Hvor mange km. kørte du/I – og hvor mange pauser og timer havde I?
    Og hvad kostede det at lade op på turen frem og tilbage?
    Kh Elsebet

    Besvar
    • 6. april 2022 kl. 19:59
      Permalink

      Vi kørte ca 2 timer af gangen i vores TMS og så 30 min pause til ladning. Om natten sov vi lidt imens den ladede og holdt et par hvil af 45-60 min. Vi gjorde bare det i et roligt tempo.

      Bilen har gratis opladning ved tesla så vi brugte samlet set kun 400 kroner på at lade i diverse mindre italienske byer 👍😁

      Mvh Lars

      Besvar
      • 6. april 2022 kl. 22:44
        Permalink

        Tusind tak for dit hurtige svar.
        Jeg har desværre ikke gratis opladning. Såh…..jeg må betale da min bil er en nyere model fra 2021.
        Jeg vil arbejde videre på planlægning af Tesla-turen-til-Toscana. Du har inspireret mig og givet håb om at det ikke behøver være så svært.
        Kh Elsebet

        Besvar
  • 15. marts 2022 kl. 10:56
    Permalink

    Hej Lars.

    Spændende læsning.
    Vi planlægger en tur til Toscana, i nærheden af Lucca, i vores Model 3 (med det lille batteri) til sommer.

    Vil du ikke knytte et par ord på Jeres valg af rute til Italien?
    Særligt når vi kommer til Østrig (eller alternativt Schweitz) ser det ud til at der bliver lidt længere imellem Superchargerne, og samtidig bliver motorvejene lidt mindre direkte.

    Umiddelbart forestiller jeg mig at køre via Brenner Passet.

    Mvh. Alan

    Besvar
    • 18. marts 2022 kl. 17:31
      Permalink

      Hej Alan. Vi har kørt nogle gange til Italien. Vi kører via a9 pga trafikken. Der er fint med superchargere så intet problem. Vi har 2 gange taget a7 og der er altså mere trafik. Vi tager også Brenner da der er en lader i passet og man Schweiz koster ekstra at køre igennem. Over Brenner så er det kun Østrig man skal have billet til. Det kan købes online hvis man er mindst 14 dage ude i god tid 😊 det er ikke et problem afstanden mellem laderne. Vi har en ældre model s og den kører nogen lunde som den lille 3er mht antal km.

      Så ikke vær nervøs 👍

      Besvar
  • 26. januar 2022 kl. 13:37
    Permalink

    Tak for en rigtig flot beretning til inspiration. Vi har netop købt en tilsvarende Tesla Model S 85D fra 2015 og den er der livsvarig gratis opladning på Supercharging i hele Europa. Kunne I ikke benytte jer af det eller er der noget som vi har fået galt i halsen? I DK virker det jo fint.

    Besvar
    • 26. januar 2022 kl. 13:39
      Permalink

      Jo. Det gjorde vi også. Men de ligger primært langs større veje. Derfor valgte vi flere gange blot at lade i lokal område istedet for at skulle køre 30 min hver vej for en gratis supercharger 😁

      Besvar
  • 12. august 2021 kl. 07:12
    Permalink

    Hvor hurtigt kørte du ca i snit (km/t) når du kørte på motorvej?

    Besvar
  • 11. august 2021 kl. 23:25
    Permalink

    Ovenstående er selvfølgelig i vores Tesla, men glemte at skrive at mange steder også havde hurtigladere, som man kan bruge som “ikke-Tesla” ejere. Det kan du se i app’en plugshare. Der var ikke kø nogen steder der heller.

    Besvar