Test: Tesla Model 3 Long Range (2021) – erfaringer over tid
Indholdsfortegnelse
Introduktion
Jeg er en stadig glad ejer af en Tesla Model 3 Long Range (AWD aka 4-hjuls-træk), og det har været en utrolig oplevelse at eje denne banebrydende elbil nu igennem 2 år. Lige fra dens imponerende rækkevidde og det omfattende Supercharger-netværk til den daglige brugervenlighed, har min Tesla Model 3 Long Range (TM3LR) virkelig revolutioneret min køreoplevelse. I det følgende vil jeg skrive lidt om mine erfaringer, og længere nede nogle links til diverse rejsebeskrivelser i Tesla.
Jeg vil ikke gå så meget ind i udseende og første håndsindtryk, da der er masser af andre anmeldelser der går ind i dette, så det bliver lidt mere overordnet og hverdags funktionerne med bilen. Vores bil er den nyeste udgave, hvor man havde Crome-delete (sorte lister/håndtag), og varmepumpe som standard. Vi købte inden det store prisfald i starten af 2023 – men vi er stadig meget glade for bilen og elsker at køre i den hver gang…
Reel Rækkevidde
Vores TM3LR har givet os en utrolig frihed og fleksibilitet. På papiret så har den over 580 kilometer i rækkevidde (og de helt nye over 600km) på en enkelt opladning. Uanset om jeg bruger bilen til min daglige pendling eller længere ture, behøver jeg aldrig bekymre mig om at løbe tør for strøm. Jeg kan nemt planlægge mine rejser uden at skulle tage hensyn til hyppige opladningsstop. Denne fantastiske rækkevidde har virkelig ændret mit syn på elbiler, og rækkeviddeangst er seriøst ikke noget vi bekymrer os om længere.
Du kan slå op i den store Elbilsdatabase (EV Database), hvor du får reelle køredata for diverse mærker. Her er linket til Tesla Model 3. Når jeg kører i min primært på motorvejen med 130 km/t, så kan jeg køre realistisk omkring 300-400 km på en fuld opladning. I praksis kører jeg aldrig fra top til bund, så lader lidt for hver 250 km, hvor man så kan nøjes med 10-15 minutter og så videre.
Supercharger-netværket
Teslas enorme (og hurtigt voksende) Supercharger-netværk er nok den største fordel ved at eje en Tesla. Uanset hvor jeg er, er der altid en Supercharger-station inden for rækkevidde. Det betyder, at jeg kan oplade min bil hurtigt og bekvemt undervejs. Jeg har aldrig oplevet problemer med at finde en opladningsstation, og det omfattende netværk har gjort mine længere rejser lette og stressfrie. Supercharger-netværket har virkelig gjort det muligt for os at køre afsted uden bekymringer om opladning. De seneste år er der kommet mange flere både i Danmark og også i udlandet.
I 2022 åbnede Tesla for at andre el-biler end Tesla kunne lade på Superchargere. Mange var lidt trætte af dette, men det er seriøst genialt tænkt, at man åbner får de Superchargere, som har overkapacitet (altid frie standere), og så bruger pengene til at udvide endnu mere. Som ikke Tesla ejer kan man betale 99 kroner pr. måned og så har man samme priser pr. kWh som Tesla ejerne. Man er automatisk medlem hvis man har en Tesla.
Det der gør Superchargernetværket ekstra genialt er at du aldrig skal bøvle med kontanter/kort etc. Når du sætter stikket i bilen, så ved den hvilken bil der er sat til, og ladningen starter med det samme. Når ladningen stopper, så trækkes beløbet fra det kreditkort, som du i forvejen har tilknyttet din Tesla konto.
Daglig Brugervenlighed
At eje og køre min TM3LR er en absolut fornøjelse i dagligdagen. Den super hurtige acceleration og præcise lave tyngdepunkt/håndtering giver en følelse af kontrol og “gocart”. Jeg er stadig glad HVER hver gang, jeg sætter mig bag rattet. Det minimalistiske interiør med den store touchscreen-grænseflade er enkel og intuitiv at betjene. Man kan nemt tilpasse indstillinger, navigere i musik og medieindhold samt få adgang til den fine navigation. Jeg elsker især, hvordan bilen automatisk foreslår Supercharger-stop og opdaterer ruten i realtid for at sikre, at jeg altid har den bedste rejseoplevelse (og slipper for kø/tæt trafik).
Styresystemet er en stor touchpad, og det fungerer super godt. Børnene elsker det, og har kunnet betjene bilen fra start lige så let som en iPad derhjemme. Vi skiftes til at høre musik, og finde nye numre. Der er også en indbygget “karaoke” funktion, som også er sjov – men antallet af numre er ikke kæmpestort – men nok til at man kan hygge sig længe.
– Personlige indstillinger
Når man sætter sig i bilen (og har kodet telefonen som nøgle), så indstiller rattet/sædet når du tager i håndtaget. Derudover husker touchskærmen dine indstillinger for autopilot, advarsler etc etc. Det er måske en lille ting, en det er genialt i dagligdagen, hvis man er flere førere af bilen.
– Forsædeplads
Som fører af en Tesla model 3, så har du god plads. Du sidder lavt, som i en gocart, men du sidder godt, og der er fint plads for på begge forsæder. Bilen minder i indvendig størrelse om en Audi A4 eller BMW 3-serie. Så den er formentlig noget større end du umiddelbart ville forvente.
– Bagsædeplads
En TM3LR har fornuftig plads når man sidder på forsæderne. Sidder man derimod bagi (som voksen) så sidder man ret højt med benene, og det er ikke rart når man skal på langture fra Danmark til f.eks. Italien. Børn op til 15-16 års alderen har ikke problemer, så der fungerer det fint. Har du nær-voksne børn, så gå efter en Y eller S/X (hvis pengene rækker). Det fungerer også i en 3’er da der sådan set er god nok plads til benene, men sædet er blot meget lavt, så knæene peger lidt op ad.
– Baggagerum for og bag
Frunk og Trunk er nye udtryk du hurtigt lærer. Frunk er det forreste baggagerum, hvor man typisk har ladekabler liggende, men du kan også have drikkevarer/puder etc liggende på langture. Baggagerummet (bag) er faktisk også rimelig stort, og du har en fordybning (under en klap), hvor du også kan have en del baggage/tæpper etc liggende. Der er god plads til en familie på 4, der skal på langtur (sommerhus/skiferie etc..
– Service
Vi har ikke brugt pengen på service endnu andet end når vi skifter fra sommer til vinterhjul. Der er blevet skiftet et ladeport-dæksel på garanti, men det er det (og så lidt sprinklervæske). Så en meget billig bil at vedligeholde. Det anbefales at få renset bremserne årligt, og huske at bruge dem godt løbende, da bilen typisk regenererer når man slipper speederen, og dermed er der sjældent brug for at bruge bremserne. Derfor kan man risikere rustdannelse, og det skal slibes væk inden det er for sent – så husk at bremse godt til et par gange om ugen…
Autopilot
Et par ord om Tesla’s autopilot i skrivende stund. Der arbejdes på Full-Self-Driving (FSD) software i USA, og det er en helt anden software end den vi har tilgængelig i europa lige nu. Så det kan ikke sammenlignes.
Den almindelige autopilot, som alle har med som standard, synes jeg generelt fungerer godt. Jeg pendler til daglig fra Kolding til Vejle, og på motorvejen er det super lækkert at den blot lægger sig bag bilen foran, og holder afstand, og holder sidelinjerne. Man skal have fat i rattet hver 20-30. sekund, da den ellers afbryder. Det er en træls EU regel der gør dette. Forhåbentligt, så ændres det senere, når vi får FSD software godkendt i EU.
Hvis du bestiller en ny bil, så VENT med at tilkøbe disse pakker, da du risikerer at der kommer afgift på, hvis du køber dem inden levering. Det er blot en software opdatering, som du let kan købe når først bilen er leveret, og så slipper du for afgiften.
– Enhanced autopilot (EAP)
Enhanced Autopilot er opgraderingen, som giver dig muligheden for automatisk parkering, og summit (køre hen til dig eller ud af en bås, når du står ved siden af bilen). Det har jeg kun brugt et par få gange, hvor nogen har parkeret for tæt på mig ved Bilka. Til gengæld virkede EAP super godt i starten inden stramninger på EU lovgivningen. EAP kunne selv holde til den rigtige side, når der kom en udfletning på motorvejen, og den blinkede også selv fra når jeg skulle af motorvejen. Det var super dejligt. Det blev desværre fjernet.
Det eneste der reelt er tilbage er parkering/summit, og på motorvejen, så er det at bilen selv kan køre ud, hvis man starter blinklyset, så trækker bilen ud (hvis frit), og overhaler bilen foran. Du kan så blinke ind igen, og så trækker bilen ind og lægger sig rigtigt.
Med standard autopiloten skal denne slås fra hver gang man skal skifte vognbane (med en ding-lyd hver gang). Pænt træls, men nok ikke 30.000 kroner værd.
Batteri
Batteriet tilstand er stadig god, og den har i praksis samme rækkevidde, som den havde da vi købte den. Det er super fint. Med Tessie (se lige herunder) kan du få et estimat for den resterende batterikapacitet. I løbet af det første år degraderer batterierne typisk lidt, men stabiliserer sig herefter.
Ved normal kørsel (ikke motorvej), så ligger man let på 6-8km pr. kWh, hvilket er rigtig fint. Når du drøner ned gennem Tyskland med 140-160 km/t, så ligger du på 4-5 km/kWh, hvilket faktisk også er ganske fint. Strømmen koster typisk 3-4 kroner pr. kWh på superchargere – så kan du selv lave regnestykket.
Derhjemme har vi Clever, men selv om vi skulle betale strømprisen, så ville vi køre 6-8 km for ca 2 kroner. Det er billigt!
Tessie er den digitale kørebog/oversigt, hvor du automatisk logger køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi, som er 2 andre loggere. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld). Tessie fungerer rigtig fint, og hvis du har et smartwatch, så kan du få genveje til f.eks. at låse ladeporten op (hvilket er ret fedt – men det ved du først når du har en Tesla).
Tessie koster 49.99$ pr. år (ca. 300-350 kr) lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud – og det gør jeg også 🙂 Klik her (eller på billedet ovenfor): https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb
Model 3 vs Model S
Vi havde en model S fra 2015 (med MCU2 og alt udstyr) og købte en model 3. S’eren var virkelig fin, og en mere flyder-vogn at køre rundt i. Med den opdaterede computer, så var den på niveau med vores 3’er. Her er kort de væsentligste forskelle:
Tesla Model 3 fra 2021
- Mindre og mere kompakt design
- Forbedret teknologi og softwareopdateringer.
- Forbedret rækkevidde og effektivitet takket være fremskridt inden for batteriteknologi.
- Tilgængelighed af Tesla’s Full Self-Driving (FSD) og Enhanced Autopilot-funktioner.
- Lavere startpris sammenlignet med 2015 Model S.
Tesla Model S 85D fra 2015
- Større og mere rummeligt sedan-design.
- Ældre teknologi og software sammenlignet med 2021 Model 3.
- Lidt lavere rækkevidde og effektivitet sammenlignet med 2021 Model 3 på grund af ældre batteriteknologi.
- Tesla’s Autopilot-funktioner uden mulighed for FSD (i de ældre udgaver – de nye kan selvfølgelig)
- Markant højere startpris sammenlignet med 2021 Model 3
Tesla Model S nye udgave 2023:
- Større og mere rummelig luksus-sedan.
- Markant højere startpris sammenlignet med Model 3.
- Længere rækkevidde på en opladning.
- Større bagagerumskapacitet.
- Bedre plads på bagsæderne
Pris
Efter Tesla dumpede priserne på deres biler i starten af 2023, så er der ikke rigtig noget godt alternativ (medmindre du VIL have en anden producent som VW, BMW/Audi el. måske en kineser a la XPENG).
Du kommer meget lang for under 400.000, og det rigtig gode er at alt udstyr er standard (fraset de avancerede autopilot features).
Rabat på køb af ny Tesla
I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7500 kroner i rabat på en ny Tesla. Det eneste du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453.
På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du alligevel skal købe en Tesla, da jeg får kreditter til supercharging etc. Så win/win…
Inspiration
Kør-selv skiferie i Tesla Model 3 til Italien
Tesla: Brugt Model S eller ny Model 3? Fordele/ulemper
Tur til alperne i Tesla Model 3 SR+
Køb af brugt Tesla Model S fra år 2014-2015-2016 (købsguide)
Kommentarer og spørgsmål?
Du er altid velkommen til at stille et spørgsmål i kommentarfeltet (hop derned). Har du gode tips til, som du vil dele med andre, så skriv dem endelig. Du kan også dele billeder, hvis du har lyst.
Rigtig god dag 🍀
Konklusion
Tesla Model 3 Long Range
-
Design / Byggekvalitet
-
Daglig brug
-
Ladenetværk (SuC)
-
Køreegenskaber
-
Autopilot - Enhanced
-
Pris
Konklusion
Min Tesla Model 3 Long Range har været en fantastisk følgesvend på min kørejrejse de seneste år. Den har den dag i dag stadig en fin rækkevidde. Det, som gør at Tesla rykker fra de andre elbiler lige pt, er det omfattende Supercharger-netværk. Det gør bare at du kan køre rundt i hele europa uden at skulle planlægge mere end destinationen. Så sørger den selv for at guide dig rundt og lade, når der er behov. Det fungerer MAX. Den daglige brugervenlighed af den store touchskærm har gjort mig til en ægte elbilentusiast – og børnene ligeså.
Jeg er stolt af at være en del af den transportrevolution, der er i gang, og dermed få muligheden for at opleve kraften og ydeevnen hos f.eks. vores Tesla Model 3 Long Range.
Hvis du er klar til at tage springet ind i fremtiden med elbil, kan jeg varmt anbefale at blive ejer af en Tesla Model 3 Long Range. Prisen er der i skrivende stund ikke nogen der reelt kan konkurrere med. Hvis du har brug for mere plads på bagsæderne, så kig efter en model Y eller S/X.
Husk at du meget gerne må benytte mit henvisningslink, hvis skal købe en Tesla, så du får rabatten med (og jeg får gratis km)
Gode ting
- Supercharger netværk
- Fin ladehastighed (op til 250kW)
- God rækkevidde
- Anhængertræk
- Pris
- God kabineplads for og bag
- Styresystem
- Over-the-air opdateringer
- Hyppige OTA opdateringer
- Ikke behov for service!
- Frunk og Trunk plads
- Stort set alt udstyr er standard
Dårlige ting
- Lav siddehøjde på bagsædet
- Ikke mulighed for luftkølede sæder
- Begrænsning på EAP og FSD i EU
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.