Køb af brugt Tesla Model S (købsguide)

Introduktion

Overvejer du at købe en brugt Tesla Model S (forkortet TMS) så læs videre inden du slår til. De brugte model S biler ryger ret hurtigt, men I dette indlæg har jeg skrevet sammen, hvad du skal være opmærksom på – og hvilket udstyr du helst skal have med ved køb af brugt Tesla Model S.

Er du stadig lidt i tvivl, så har jeg lavet et indlæg om fordele / ulemper for om du skal vælge en brugt Model S eller en helt ny Model 3 (direkte link). I dette indlæg fremhæver jeg kun de vigtigste. Hvis du vil have hele listen, så læs ovenstående indlæg.

 

Ting der skal fremhæves ved Tesla Model S

  • Fantastisk design – super smuk
  • Autopilot 1.0
  • Fremragende accelleration. Bedre accelleration i standard udgaverne i forhold til 3’eren (fra 0 km/t).
  • God plads på sæderne og i bagagerum (for/bag)
  • 1800 liter bagagerum med sæderne lagt ned
  • Bedre garanti på batteri og drivlinje i TMS, som løber i 8 år uanset km.
  • Kan fås med 7 sæder.
  • Fri supercharging resten af levetiden
  • Gratis Premium Spotify abonnement resten af levetiden inkl. connectivity (internet).
  • Du får meget bil for pengene, og har stadig garanti på drivline og batteri (8 år samlet)
  • Findes med luftundervogn i TMS. Hæver og sænker automatisk ud fra GPS koordinater f.eks. ved høj indkørsel, høje fartbump etc. Det er genialt, da bilen er relativ lav.
  • Lækkert soltag. Det kan styres via app og skærm. Ikke rigtig nogen vindstøj.

 

Typiske fejl på TMS – som gerne må være udbedret

  • Den store skærm (MCU) kan opgraderes til en 4G/LTE skærm (ca. 26.000 kr.) eller chippen kan skiftes (kan gøres for ca. 7.500 kr.). Er du i Tvivl om den er skiftet/opgraderet så besøg denne side fra bilen (direkte link)
  • Håndtag i døre har det med at gå i stykker. Mange har allerede fået dem skiftet. Det ligger i ca. 2.000kr pr. håndtag.
  • Bærearme / luftundervogn

En anden ting man skal være opmærksom på ved TMS er, at der i sommeren 2019 blev reduceret i opladningshastighed. Det er kun et større problem, hvis du bruger superchargers meget. Har du en hjemmelader, så er det mere eller mindre lige meget. Dog vil du skulle bruge ca. 1 time på en supercharger for at lade den 80-85% op mod tidligere ca. 30 minutter, hvilket kan gøre en tur til sydeuropa lidt mere bøvlet. Det gælder ikke alle modeller. De fleste med batterier >90 har ikke problemer. Inden der kom en softwareopdatering fra Tesla i sommeren 2019, kunne man lade med ca. 110-130 kW (ca. 600 km/t) ved 10% restbatteri – det er nu sat ned til ca. 60-70 kW svt. ca. 300km/t.

 

Hvad betyder forkortelserne?

Når man kigger på Tesla Modellerne for første gang, så falder man over de forskellige bogstaver i model navnet. Det er let når man først lige har fået styr på det.

P står for performance. Det er Tesla sportsudgave (som om de ikke var hurtige nok i forvejen). Det svarer til BMW’s M-serie, Audi’s S-serie etc. P-modeller kan kendes ved de flotte røde bremsekalibere. Det ser super godt ud. Der findes også nogle der har “Ludicrous” mode, som gør at man kan accellere fra 0-100 på under 3 sekunder.

D for Dual-motor (dobbelt motor = 4 hjulstræk = 4WD). Hvis der ikke er et D, så har bilen kun baghjulstræk (se længere nede for uddybende information)

Tesla Model P85D betyder altså en Performance udgave med batteri på 85 kWh og Dual-motor

 

Hvilket udstyr skal du gå efter?

Det er selvfølgelig smag og behag, hvad man har brug for, men efter min mening er der nogle ting, som er et must. Jeg er pendler, og kører noget i retningen af 35.000 km om året – hvoraf meget er motorvej. Her er de ting jeg prioriterede:

  • Dual-motor (4 hjuls træk – 4WD). Det er kendetegnet ved det lille “D” efter batteristørrelsen f.eks. Tesla Model S 85D. Ved 4WD står bilen meget bedre fast både når det er tørt, men endnu mere, hvis vejbanen er lidt våd. En baghjulstrukken TMS har tendens til at hoppe ved kraftige accellerationer, og den “slider” derfor meget mere på bag-dækkene. En 4WD fordeler kraften ud på alle hjul, og dermed en meget mere stabil kørsel. Hvis du køber modellen med 4WD – altså en D-model, så vil det forreste bagagerum være mindre, da der skal være plads til front-motoren også. Der er stadig fint plads til kabler og en rejsetaske.
  • Batteristørrelse 85 eller 90 (eller højere) – reel rækkevidde på ca 370-400 km på 90% opladning. Når man skal vælge, hvilken type batteri man gerne vil have (altså 60, 70, 85, 90, 100 etc), så handler det meget om hvad de kørselsmønster er. Hvis du kun kører 30-40 km dagligt, så kan du roligt gå efter en bil med det lille batteri. Du vil sjælden komme i problemer, og prisen er væsentlig mindre. Overordnet set skal man ikke være så bekymret for batteriets rækkevidde, da bare 200 km rækkevidde vil kunne dække ca. 98-99% af en normal danskers kørselsmønster. Det er kun ved langture du har brug for mere.
  • Opgraderet til Autopilot 1 (det kan tilkøbes på de gamle modeller for 26.000kr hos Tesla). Kræver radar (se under nummerpladen). Hvis der er en lille firkant (radar), så kan det tilkøbes, hvis den ikke allerede har det. AP1 er genialt som pendler. Det er en avanceret adaptiv fartpilot med lane-assist. Den kan også selv parallelparkere og skiftevejbane (du skal dog selv aktivere blinklyset). Se under billeder, hvor jeg har markeret, hvordan du kan tjekke om der er radarinstalleret. Du kan også tjekke stelnummeret. AP1 kom i slutningen af 2014. På stelnummeret er det biler der har et tal over ca. 65000 blandt de sidste 5-6 cifre.
  • Ikke alt for mange kilometer (<200.000km).
  • Gå efter en bil efter oktober 2014 (dem med AP1 udstyr). Det er en “opdateret udgave”, hvor bilen har bedre lydisolering, bedre samle kvalitet og giver mulighed for:
  • Techpakke (inkl. AP1)
  • Nextgen lædersæder (Man sidder meget bedre end i de oprindelige, hvor man glider rundt – se forskel i billeder)
  • Alle TMS produceret før 1. januar 2017 har gratis supercharging i bilens levetid (medmindre de købes brugt hos Tesla!).
  • Enkelte biler har fået ekstra lydisolering installeret – stort plus.
  • CCS Combo 2 adaptor (tilkøb på ca. 3700) – tillader hurtig opladning på Clever/E-On etc.
Hvad skal du huske at få med ved køb?
  • Husk at få både vinter og sommerhjul med, da fælge koster kassen når alt er 19+21″.
  • Hvis muligt så få en liste over udstyr ved køb (nykøbskvitteringen).
  • Hvornår har den sidst været til service / tjekket bremser?
  • Få ladekabler med (Type 2, Rødt kraftstik, 240V oplader (mormorlader), evt. andre kabler, hvis de haves)

 

 

Billeder

 

Kunne du bruge indlægget?

Tryk gerne på de 5 stjerner, hvis du kunne bruge indlægget

Vil du istedet købe en ny Tesla, så brug gerne mit Tesla-link (http://ts.la/larskochhansen), så får vi begge 1500km supercharging gratis med – og jeg får et lod i en lodtrækningspulje om nyt udstyr.

 

Spørgsmål eller kommentarer

I er velkomne til at stille spørgsmål herunder, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg vil anbefale at kigge nærmere på Facebookgruppen Tesla Owners Club Denmark (Facebookgruppe). Hop derind. Der er masser af hjælp at hente også…

 

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

En mening om “Køb af brugt Tesla Model S (købsguide)

  • 12. marts 2020 kl. 15:24
    Permalink

    Jeg håber du kan bruge mit indlæg. Det var de ting jeg selv havde brug for at vide, da jeg skulle købe en brugt Tesla Model S. Der savnede jeg en liste med gode råd – så nu er den her…

    God fornøjelse 🤩

    Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vind 2x Sjøbo sous vide stav. Der findes en vinder både på Facebook og på Instagram. Vinderne findes den 13. april! Klik på billedet og læs mere….

Hop til konkurrencesiden