Køb af brugt Tesla Model S fra år 2014-2015-2016 (købsguide)
Indholdsfortegnelse
- Introduktion
- Ting der skal fremhæves ved Tesla Model S
- Typiske fejl på TMS – som gerne må være udbedret
- Hvad betyder forkortelserne?
- Hvilket udstyr skal du gå efter?
- Autopilot eller ej?
- Billeder
- Rabat på køb af ny Tesla
- Bedste tracker til din Tesla?
- Kunne du bruge indlægget?
- Spørgsmål eller kommentarer
- En kop kaffe…?
- Kan man få rabat på ny Tesla
Introduktion
Overvejer du at købe en brugt Tesla Model S (forkortet TMS) så læs videre inden du slår til. De brugte model S biler ryger ret hurtigt, men I dette indlæg har jeg skrevet sammen, hvad du skal være opmærksom på – og hvilket udstyr du helst skal have med ved køb af brugt Tesla Model S. Indlægget her går primært på en brugt TMS fra 2014-2016.
Er du stadig lidt i tvivl, så har jeg lavet et indlæg om fordele / ulemper for om du skal vælge en brugt Model S eller en helt ny Model 3 (direkte link). I dette indlæg fremhæver jeg kun de vigtigste. Hvis du vil have hele listen, så læs ovenstående indlæg.
Ting der skal fremhæves ved Tesla Model S
- Fantastisk design – super smuk
- Autopilot 1.0
- Fremragende accelleration. Bedre accelleration i standard udgaverne i forhold til 3’eren (fra 0 km/t).
- God plads på sæderne og i bagagerum (for/bag)
- 1800 liter bagagerum med sæderne lagt ned
- Bedre garanti på batteri og drivlinje i en ældre TMS, som løber i 8 år uanset km (fra købsdato)
- Kan fås med 7 sæder.
- Fri supercharging resten af levetiden
- Gratis Premium Spotify abonnement resten af levetiden inkl. connectivity (internet-trafficdata).
- Du får meget bil for pengene, og har stadig garanti på drivline og batteri (8 år samlet)
- Findes med luftundervogn i TMS. Hæver og sænker automatisk ud fra GPS koordinater f.eks. ved høj indkørsel, høje fartbump etc. Det er genialt, da bilen er relativ lav.
- Lækkert soltag. Det kan styres via app og skærm. Ikke rigtig nogen vindstøj.
Typiske fejl på TMS – som gerne må være udbedret
- Den store skærm (MCU) kan opgraderes til en 4G skærm (ca. 12.000 kr. for ny 2. generations MCU2 skærm eller skift af chip i den gamle MCU1 til ca. 1/4 hos Tesla (Hvis skærmen går sort, så har Tesla nu garanti, så du får chippen skiftet – men stadig kun til den gamle MCU1). Er du i tvivl om chippen er skiftet så besøg denne side fra bilen (direkte link) eller bare spørg den der sælger bilen. Tesla meldte ud i 2020 at bilerne har fået udvidet garanti, så de er dækket i 8 år / 160.000km, hvad der måtte komme først. Således vil det udbedres på garanti, hvis det skulle ske (læs mere hos Tesla). Hvis bilen har MCU2, så er den letteste måde at se det ved at tjekke om du har adgang til Netflix fra skærmen af. MCU2 kan sammenlignes med at du har fået en ny computer. Det går MEGET hurtigere, og er nærmest som at få en helt ny bil igen…
- Håndtag i døre har det med at gå i stykker. Mange har allerede fået dem skiftet. Det ligger i ca. 2.200kr pr. håndtag.
- Bærearme / luftundervogn.
Nedsat hastighed på superchargers
En anden ting man skal være opmærksom på ved TMS er, at der i sommeren 2019 blev reduceret i opladningshastighed (for nogle modeller). Det går under navnet charge-gate.
Det er ikke alle modeller der er ramt af dette, og det er kun et større problem, hvis du bruger superchargers meget. Har du en hjemmelader, så er det mere eller mindre lige meget. Dog vil du skulle bruge ca. 1 time på en supercharger for at lade den 80% op mod tidligere ca. 30 minutter, hvilket kan gøre en tur til Sydeuropa lidt mere bøvlet. Inden der kom en softwareopdatering fra Tesla i sommeren 2019, kunne man lade med ca. 110-130 kW (ca. 600 km/t) ved 10% restbatteri og op.
De seneste opdateringer der er sendt ud har igen hævet hastigheden, så man nogenlunde kan lade svt. 120 minus opladningsprocenten på batteriet (SoC). Dvs at hvis du har 20% reststrøm, så kan du lade med omkring 100 kW (på et varmt batteri). Og det bestemt fornuftigt – men ikke helt så godt som til at starte med.
Vi har kørt til Italien flere gange i vores TMS (læs lidt mere om turen her). Der oplevede vi fornuftige ladetider som nævnt omkring 120-125 kw når vi ankom til superchargere med varmt batteri og batteriprocent på 5-8%. Herefter falder det løbende svt. 120-SoC. Synes det har fungeret ganske fint.
Hvad betyder forkortelserne?
Når man kigger på Tesla Modellerne for første gang, så falder man over de forskellige bogstaver i model navnet. Det er let når man først lige har fået styr på det.
P står for performance. Det er Tesla sportsudgave (som om de ikke var hurtige nok i forvejen). Det svarer til BMW’s M-serie, Audi’s S-serie etc. P-modeller kan kendes ved de flotte røde bremsekalibere. Det ser super godt ud. Der findes også nogle der har “Ludicrous” mode, som gør at man kan accellere fra 0-100 på under 3 sekunder.
D for Dual-motor (dobbelt motor = 4 hjulstræk = 4WD). Hvis der ikke er et D, så har bilen kun baghjulstræk (se længere nede for uddybende information)
Tesla Model P85D betyder altså en Performance udgave med batteri på 85 kWh og Dual-motor
AP1 = Autopilot 1
L = Ludicrous, benyttes på nogle ældre TMS’ere, hvor der var en “Insane mode” og Ludicrous, som var en endnu hurtigere udgave en af Performance.
LR = Long Range
SR = Standard Range
Følg mig gerne på Instagram, hvis du har lyst til inspiration når det kommer til elektroniske gadgets og gode opskrifter etc.
Hvilket udstyr skal du gå efter?
Det er selvfølgelig smag og behag, hvad man har brug for, men efter min mening er der nogle ting, som er et must. Jeg er pendler, og kører noget i retningen af 35.000 km om året – hvoraf meget er motorvej. Her er de ting jeg prioriterede:
- Dual-motor (4 hjuls træk – 4WD). Det er kendetegnet ved det lille “D” efter batteristørrelsen f.eks. Tesla Model S 85D. Ved 4WD står bilen meget bedre fast både når det er tørt, men endnu mere, hvis vejbanen er lidt våd. En baghjulstrukken TMS har tendens til at hoppe ved kraftige accellerationer, og den “slider” derfor meget mere på bag-dækkene. En 4WD fordeler kraften ud på alle hjul, og dermed en meget mere stabil kørsel. Hvis du køber modellen med 4WD – altså en D-model, så vil det forreste bagagerum være mindre, da der skal være plads til front-motoren også. Der er stadig fint plads til kabler og en rejsetaske.
- Batteristørrelse 85 eller 90 (eller højere) – reel rækkevidde på ca 320-400 km på en opladning. Når man skal vælge, hvilken type batteri man gerne vil have (altså 60, 70, 85, 90, 100 etc), så handler det meget om hvad de kørselsmønster er. Hvis du kun kører 30-40 km dagligt, så kan du roligt gå efter en bil med det lille batteri. Du vil sjælden komme i problemer, og prisen er væsentlig mindre. Overordnet set skal man ikke være så bekymret for batteriets rækkevidde, da bare 200 km rækkevidde vil kunne dække ca. 98-99% af en normal danskers kørselsmønster. Det er kun ved langture du har brug for mere.
- Ikke alt for mange kilometer (<200.000km). Der er dog ingen sliddele, så hvis bilen kører fint, så får du rigtig meget bil for pengene. Bremserne nærmer sig et skift (typisk efter 150-250.000 km), og det koster lidt. Så tjek det, hvis du køber en bil der har mange km.
- Gå efter en bil efter oktober 2014 (dem med AP1 udstyr). Det er en “opdateret udgave”, hvor bilen har bedre lydisolering, bedre samle kvalitet og giver mulighed for:
- Techpakke (inkl. AP1)
- Nextgen lædersæder (Man sidder meget bedre end i de oprindelige, hvor man glider rundt – se forskel i billeder)
- Alle TMS produceret før 1. januar 2017 har gratis supercharging i bilens levetid (medmindre de købes brugt hos Tesla!).
- Enkelte biler har fået ekstra lydisolering installeret – stort plus.
- CCS Combo 2 adaptor (tilkøb på ca. 2400) – tillader hurtig opladning på Clever/E-On etc. Der monteres en lille ekstra boks under bagsædet, og så får du en adaptor, som benyttes til disse ladere. Skal også benyttes for at kunne bruge de nyeste V3 ladere fra Tesla (stadig gratis at oplade). Så dette er et must i min verden.
- Ønsker du at benytte tagboks, så skal du have en model med panorama soltag, da du så kan få tagbøjler, der kan “sættes fast” med kraftige sugekopper.
- Eftermonteret anhængertræk (må kun benyttes til cykler / bagageboks) (læs mere her)
Hvad skal du huske at få med ved køb?
- Husk at få både vinter og sommerhjul med, da fælge koster kassen når alt er 19+21″.
- Hvis muligt så få en liste over udstyr ved køb (nykøbskvitteringen).
- Hvornår har den sidst været til service / tjekket bremser / skiftet håndtag / MCU2 etc. ?
- Få ladekabler med (Type 2, Rødt kraftstik, 240V oplader (mormorlader), evt. andre kabler, hvis de haves)
Techpakke til Tesla
Techpakke til Tesla Model S var et tilbud på nogle 2014-2015 modeller hvor du fik:
- Homelink (Mulighed for åbning af garageport)
- Autopilot 1 (de første modeller fra ’14 havde kun adaptiv fartpilot)
- Kollison advarsel front
- LED kurvelys
- Automatisk op/ned blædning
- Lys i dørhåndtag
- Autonedblændelig spejle
- Elektronisk sidespejle (foldbar) med varme.
- Elektrisk bagklap
- Fører-indstillinger gemmes og indstiller automatisk (sæde, rat, visninger af %/km i forhold til batteri)
Vinterpakken til Tesla
- Varme i bagsæder
- Varme i vinduesviskere/sprinkler
- Varme i rattet
- Varme i spejle, som du også har i Techpakken.
Autopilot eller ej?
Når du kigger på Tesla Model S i årgang omkring 2014/2015, så er det også her du har mulighed for at få en vogn med autopilot. Men hvordan ser du om den bil du kigger på har autopilot eller ikke?
Biler fra slut 2014 og 2015 kan være opgraderet til autopilot 1 (det kan tilkøbes på de “gamle” modeller for 26.000 kr hos Tesla, hvis udstyret er på bilen – men ikke aktiveret). For at du kan få adaptiv fartpilot og autopilot, så kræver det at bilen har radar. Hvis der er en lille firkant under nummerpladen så har den radar (se eksempel under billeder), og du har muligheden for at tilkøbe autopilot, hvis den ikke allerede har det. AP1 er genialt som pendler. Det er en avanceret adaptiv fartpilot med lane-assist. Den kan også selv parallelparkere og skiftevejbane (du skal dog selv aktivere blinklyset). Se under billeder, hvor jeg har markeret, hvordan du kan tjekke om der er radarinstalleret. Du kan også tjekke stelnummeret. AP1 kom i slutningen af 2014. På stelnummeret er det biler der har et tal over ca. 65000 blandt de sidste 5-6 cifre.
Billeder
Rabat på køb af ny Tesla
Hvis du i stedet tænker du vil gå med en helt ny Tesla, og have fuld garanti etc, så tjek mit “henvisningslink” ud. I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Lige nu er der 7500 kroner i rabat på en ny Tesla. Det eneste du skal gøre er at benytte mit link: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453.
På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du alligevel skal købe en Tesla, da jeg får et antal gratis supercharging km. Så win/win…
Bedste tracker til din Tesla?
Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).
Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud
Klik her (eller på billedet ovenfor: https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb
Kunne du bruge indlægget?
Smid gerne en kommentar hvis det var brugbart(direkte link). Takker på forhånd.
Spørgsmål eller kommentarer
I er velkomne til at stille spørgsmål herunder, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg vil anbefale at kigge nærmere på Facebookgruppen Tesla Owners Club Denmark (Facebookgruppe). Hop derind. Der er masser af hjælp at hente også…
En kop kaffe…?
Har du lyst til at støtte mit lille projekt med en kop kaffe, så er du velkommen at støtte via min lille mobilepay indsamling (bare klik på billedet):
Kan man få rabat på ny Tesla
I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7000 kroner i rabat på en Tesla Model S og Tesla Model X. På Tesla Model 3 og Tesla Model Y får du aktuelt 3500,- kroner i rabat. Det du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453 – Har du allerede bestilt din bil (men ikke leveret så skriv/ring til Tesla og bed dem tilføje en henviser (referral) på din aflagte ordre, og giv dem mit Tesla ID: lars99453 – så kan du nå at få den kontante rabat stadigvæk og jeg får point på min Teslakonto, så jeg kan få gratis kWh på superchagere, så det er Win/Win for os begge.
- Information
- Seneste indlæg
- Samarbejde?
Bor i Kolding med min hustru Heidi og vores to skønne børn Emma og William. Jeg elsker ALT der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Jeg elsker god mad og inspirerende oplevelser, og så har jeg altid haft et blødt punkt for gadgets og lækkert udstyr til hjemmet. Til daglig er jeg medicinmand i det danske hospitalsvæsen.
Hej Lars
spændende artikel
Jeg går med tanken om at købe en ældre TMS som pendlerbil til brug under studie som alternativ til flere timer i off. transport og dermed også udnytte besparelsen i at have ‘free supercharge’.
Dog har jeg ikke tidligere haft erfaringer med elbiler ift. slid. Ved hvilken kilometerstand mener du, at man skal begynde at være “bekymret” for hvor mange år bilen har i sig endnu? (får et forbrug på +- 30.000 km/året)
mvh
Hej Email,
Elbiler motor bliver ikke slidt på samme måde som almindelige biler, så km tallet betyder ikke så meget. dog vil jeg sige at 200.000+ km uden at den har fået skiftet motor ville betyde mere bekymring for mit vedkommende 🙂
okay tusind tak for svar 😀
Hej Lars.
Jeg har også med stor interesse læst et par af dine artikler og synes det er super spændende. Jeg har kig på en P85D fra april 2015 der står hos en forhandler der ikke ligefrem er Tesla ekspert men fair nok. Den har gået 118.000 km men fået skiftet batteri den 31-01-2020 efter 67.000km. Er det nye batteri anderledes end det “gamle” ?
Ved. Bærearme og luftundervogn (som den har) hvordan kan jeg vide om det er ok eller trænger til udskiftning? Tænker nok jeg kan få den op på liften men hvad skal jeg kigge efter?
Hej Morten.
Batteriet er formentlig samme type som tidligere bare nyere. Forhandleren giver jo 6mdr garanti og 2 års reklamation på bilen.
Mht bærearme så er det noget med at tjekke for slør. Det gøres ifm syn da de er meget obs på det. Så hvis den er nysynet så ikke et problem.
Luftundervognen kan så vidt jeg ved kun ses at være defekt hvis bilen hænger over et af hjulene – men retter sig helt op når du aktiverer bilen da den så opbygger trykket.
Håber det kan guide lidt ellers skal du nok forbi en lokal mekaniker der har lidt forstand på at tjekke yderligere.
Mange tak for svar 😊
Km tal ville jeg ikke være det mindste bekymret for. Men gå klart efter den nye skærm 😊 med 4g og netflix etc.
Hej Lars
Jeg har med stor interesse, læst din artikel.
Gode sager og meget oplysende, da jeg er meget nysgerrig på netop model S.
Vi er nu kommet til tiden hvor vores snart 20 år gamle Toyota Corolla Verso, skal på pension. Vores næste bil, skulle meget gerne ud med at blive en Tesla model S.
Synes virkelig at det er en flot bil, med mange, mange fine egenskaber og detaljer
Tusind tak for de fine ord 👏🙏
Det er en super fed bil. Ud og prøve forskellige årgange. Det er en helt anden liga end du lige kommer fra 🫣😊 også selv om du snupper en fra 2015-17 hvor prisen er rigtig god efter hånden.
Pøj pøj 😊
Tak du
Hvis bilen er importeret fra tyskland. er den så stadig med fri supercharge.
Sælger skriver at det har den.
Ja. Hvis den er født med det så forsvinder det kun hvis Tesla har købt bilen (hvor de fjerner det). Men fra privat person til privat person så er det der stadig. Der er nogle få modeller fra 2016-17 som fik fri supercharging men som kun gælder 1. ejer.
Hej hvad med bevægelige dele såsom kuglelejer styrestænger osv er set ikke noget man skal være opmærksom på
Bærearme kan være et punkt, hvor man skal være opmærksom. Det testes altid grundigt ved syn, så hvis du køber en der er nysynet, så burde det ikke være et problem. Tror ikke kuglelejer er et generelt problem, men alle bevægelige dele kan jo blive defekte. Men det er ikke noget jeg er stødt på i min tid (heller ikke hørt om i diverse fora online i Tesla grupper).
Hej Lars. Mange tak for en god blog! Jeg har læst (på https://bilmagasinet.dk/tesla/model-s), at Tesla S første generation blev produceret fra 2012-2016, mens anden generation blev produceret fra 2016-2021. Jeg leder efter en brugt Tesla S med fri supercharge men vil helst have en anden generation (og dermed en fra 2016). Ved du, hvordan man kan “se” at en brugt Tesla S er en anden generation (og ikke en første generation), hvis den er fra 2016? På forhånd tak og vh. Caspar
Hej Caspar
Den anden generation er den med den ‘nye front’. Altså hvor den ikke har den ovale ‘næse’.
Det er også lige deromkring at de fjernede muligheden for fri supercharging.
Hej Lars. Mange tak for det hurtige svar! Ved du, om det er muligt at få en anden generations-Tesla S (fra 2016) med fri supercharging, eller om der kun er fri supercharging for første generations-Tesla S’erne? Tak og vh. Caspar
JEg mener der er nogle der er solgt med fri supercharging – men mener også de var begrænses til den første bruger, så de ikke fulgte bilen. Det kan man evt. kontakte Tesla omkring, hvis du har en bestemt bil i tankerne.
mvh L
Mange tak for svaret:-)
Hej Lars, jeg går med tanker om at købe e. Tesla model S. Det er min første elbil og mit normale kørselsmønster er 20 – 50 km. pr. dag. Vil en S60 være helt tåbelig eller hvad tænker du. Vil gerne holde købsprisen helt nede på ca. 200.000 kr. Vh. Søren
Det kan helt sikkert være et godt køb når du ikke kører mere og du får en luksus bil “billigt”. JEg ville dog gå efter en med MCU2 (næsten det vigtigste) og CCS opgradering, så er det et super godt køb 🙂
Hej Lars.
Jeg skal til at købe en Model S, og går efter en med 6-12 måneders garanti tilbage af de 8 år. Udover din guide, bruger jeg en amerikansk guide også. Men her fraråder han modellerne med 85kWh- og 90 kWh-batterierne, fordi de angiveligt skulle have “dårlig kemi”, som resulterer i længere ladetider. Kilde: http://www.fixyourtesla.com/Buying-A-Used-Tesla-Model-S.html
Jeg har ikke kunne finde noget om det andre steder, og hvis jeg udelukker modellerne med 85kWh-batterier, så bliver listen over mulige biler mere end halveret heriblandt de lidt billigere af dem – og dem som jo går lidt længere på en opladning.
Ved du noget, om det, eller har du hørt noget fra 85kWh-ejere? Og bør jeg mon bekymre mig om det, hvis der er 6-12 måneder tilbage af garantien?
Mvh,
JM
Hej Martin,
Det er en fin gennemgang der er på siden med gode billede. Jeg har selv en 85kWh (85D) som vi har været superglade for og stadig er. Det er seriøst en af de fedeste biler jeg har kørt i, og jeg valgte sidste år at opgradere til MCU2 (ny skærm/computer), og det var som at få en helt ny bil. Jeg ville ikke være nervøs for at tage en 85 el 90’er – men jeg tænker også det kommer an på hvor meget du skal lade på SuperChargere. Vi lader til hverdag hjemme – og så er det ligegyldigt. Derimod er der tid at spare, hvis du skal lade det hele ude.
Vores kørselsmønster ændrede sig i 2022, hvor kun den ene af os skulle pendle. Det betød at vi beholdte vores Clever abonnement på vores Tesla Model 3 (som jeg bruger til 70km dagligt pendling), og så bruger vi vores model S til de korte distancer (til fra job i byen på 7-8km hver vej i vinterperioden). Ca. 1 gang hver 14 dage, så kører vi den forbi den lokale Tesla Supercharger (pga gratis strøm 4 life), og smider den i stikket. Går i Bilka og handler, og så er bilen tanket helt op på ca 60 minutter.
Jeg har lavet et par indlæg omkring langture i vores TMS, og det fungerer altså også fint. Du skal ind og lade 30-35 min. for hver 2 timer (cirka). Det vigtigste er at man kører batteriet godt ned, da den så lader super hurtigt de første ca 50% (mellem 120kw og 70), hvilket svarer til mange konkurrenter. Vores 3’er lader hurtigere, men S’eren er i min optik en langt lækrere bil 🙂
Jeg ville gå efter en bil med MCU2, CCS opgradering, evt. skiftede håndtag, og så de opgraderede lædersæder. Km-tallet ville jeg være ligeglad med, da der stort set ikke er slid dele.
Vi overvejede at sælge vores S’er, da vi ikke kører så mange km længere – men den er så billig i drift (ingen værkstedsregninger) at det slet ikke kan svare sig at skifte.
mht. Batteri/motor og garanti, så er det jo ligesom med alle andre biler. Du kan risikere at noget går i stykker. Jeg har haft både BMW, AUDI og VW, hvor 2 af bilerne var uheldige, hvor den ene smed gearkasse/motor (35.000kr for en brugt motor med 130000km på klokken), og 2x defekte EGR ventiler på Audien, som også koster 15-20k pr. gang.
Der kommer flere og flere firmaer der reparerer de defekte batterier, og prisen falder. Det er selvfølgelig træls at skulle bløde 60k for en batteri – men hvorfor skulle de ske hos dig. Det er jo ikke hos alle det sker – men man kan ikke spå.
Hvis man vil gå med livrem og seler, så køb en ved forhandler, så har du 2 års reklamationsret også på batteri/motor. Det er ikke forventeligt at det skulle gå i stykker. Du kan også lege med tanken om at hvis du køber en 85/90er frem for en 100, så sparer du 100-150k. Du kunne “gemme” 50k og sætte til side til uforudsete udgifter.
Håber det hjælper dig lidt på vej. Du bliver i hvert fald ikke skuffet. Vi er blevet så vilde med vores 2 Teslaer, og det er fantastisk at køre i HVER dag (på trods af det nu er gennem mange år). Føler stadig jeg har en bil der er helt up-to-date (og de opdateres mange gange årligt over nettet med små fin justeringer – men også store opdateringer med nyt layout etc).
Mvh Lars
Hej Lars,
Mange tak for super hurtigt og godt svar!
Jeg inkluderer 85/90’erne i min søgning så 🙂 Jeg har ikke kunne finde andre kilder på nettet, der antyder, at 85’erne og 90’erne skulle være påvirket mere af tab af kapacitet eller ladehastighed end andre af de gamle S’ere.
Rigtig god aften 🙂
Mvh,
JM
Hej Lars
Tak for de mange gode råd
Jeg ville gerne høre hvad jeg skal gå efter i valg af Tesla S, range/rækkevidde er det vigtigste da de alle er hurtige nok til mig.
Hvordan kan man se at den er LR Long range.?
Er batterierne bedre i 75 end i 85/90.
Hej Hugo.
Du kommer, som du selv nævner, til at få en mega hurtig bil no matter what, så det skal du ikke gå specielt meget op i. Du kan sige at jo nyere en bil jo nyere batteri, og dermed også range. En 1-2 år nyere 75’er har kun marginalt mindre range end en 85’er. Personligt ville jeg den bil du har “råd” til der er nyest og med størst batteri. Jeg ville heller have en 85 fra dec 2015 end en 75 fra marts 2016. Igen. Du får en super lækker bil lige gyldig hvilken du vælger.
Hvis økonomien rækker, så gå efter en faceliftet udgave fra 2017 og frem – men de er markant dyrere. Det hænger unægteligt sammen. Jeg elsker stadig vores 85D fra dec 2015, og med MCU2 (ny computer/skærm), så er den lige så god som vores TM3 (bortset fra at den aldrig kommer til at køre selv). Til gengæld er den mere flyder og luksus-agtig indvendigt.
Held og lykke med jagten.
Mvh Lars
Hej Lars
Rigtig god side ;0)
Har lige købt en S85 – “ELSKER” den gl. model men jeg havde ikke råd til den da jeg fik en prøvetur i Teslahuset i Kbh.
Nu har jeg haft den i en mdr. og kørt i den 5 gange (ferie) og er rigtig glad for den.
Tesla er meget sparsomme med info om tidligere rep. liste. hvordan får jeg den.. gl. ejer har skrevet til Tesla, intet er kommet.
Hvordan finder jeg ud af om den er støjdæmpet?
Mener den har ATP1 (da den har adaptiv fartpilot og lane ass. – vidste ikke det med parallel parkering :=0… men serienr. er “kun” 59182″
Ville gerne have haft en 90 eller 100 men de er ikke til at opdrive – har dog svært ved at se hvor meget længere rækkevide de har. 85 står opført til 422 Km men har reelt kun 360 ved max opladning
Mvh Dorte
Hej.
Du kan ikke få reparations historik fra tesla. De gør de ikke. Det er den tidligere ejer der skal have oplysningerne. De seneste år har man fået fakturaen i tesla app (tidl ejer).
Mht støjdæmpning så er det noget der er lavet af et andet firma end tesla. Tesla gør det ikke. Så der må ejer have en faktura for dette også.
Mvh Lars
Hej Lars
Tak for dit fine skriv!
Jeg er ved at købe en TMS 85D fra 2015. Lavt km tal. Jeg skal ligesom dig bruge den som pendlerbil. Ren motorvej og 200 km i alt dagligt. Hvad kan jeg ca regne med at køre på en opladning om vinteren?
Mange hilsner
Jesper
Hej Jesper. Jeg har lige kigget data, og jeg ligger med et reelt forbrug på hastighed fra 110-140 på ca. 300 wh/km ud fra min Tracker (Teslafi – hvis man har lyst til at bruge mig som reference når man signer op, så får man en gratis prøveperiode. Læs mere her: https://www.teslafi.com/signup.php?referred=drkoch)
Hvis man går ud fra at der er ca. 80 kWh til rådighed (mener det er 80.6 fra ny), så giver det ca 267 km’s vinterkørsel. Der er nok røget lidt med årene, så mon ikke du kan køre ca 250km. Kan du lade indimellem ellers kører du frem og tilbage på samme opladning. I så fald kan du lade til 90% dagligt hjemme, og så vil du komme hjem med 12-14 %. Det vil fungere uden problemer.
Du vil i praksis spare lidt, da du også kører til og fra motorvej. Hvis du har hjemmelader, så kan du få den til at varme kabine og batteri fra “kablet” uden at bruge fra bilen.
Du får en konge bil.
Pøj pøj
/L
Super godt og brugbart indlæg, tak for det Lars!
Tusind tak 🙏👍
Hej Lars. Jeg har kig på to P85 modeller, og vil gerne høre din mening.
A: Nov2014-model med AP1 aktiveret. 150k km. Pris 270k. Eneste udskiftninger er forreste bærearme. 367 km ranged ved 100%.
B: 2014 model uden AP hardware. 170k km. Pris 305k. Alt er udskiftet. Batteri ved 160k, motor ved 90k, bære og stabiliseringsarme ved 140k, panoramasoltag ved 160k.
Mit dilemma: A’eren er billigere og har AP1. B’ere har udskiftet alle de dyre dele for nyligt. Er B’eren de bedre køb, da jeg har mindre risiko for dyre overraskelser? Eller er udskiftningen af dele ikke en garanti for at nu har jeg en “ny” bil?
Alternativt skal jeg vente på at der kommer en 85D’er til salg igen til 315k 😉 ?
Tak for at dele dine erfaringer – og for en god blog!
Jeg ville ikke kigge efter nogen uden Autopilot (adaptiv fartkontrol + “autopilot”). Så ville jeg tage chancen. Det er ligesom andre biler. Nogen kører uden at skulle have skiftet noget mens andre er uheldige. Men som sagt ville jeg personligt slet ikke overveje en bil uden AP.
God jagt.
mvh L
Hej. Skal man gå efter en D’er?
Ikke nødvendigvis. Jeg gjorde det pga stabiliteten i vådt vejr da jeg prøvekørte den stod bedre fast ved acceleration. Men tror ikke det betyder meget i det daglige.
Ok tak:)
Hej
Jeg har en 2015 tesla model S 70 KwH, som jeg er meget tilfreds med. Der er en garanti på batteriet på 8 år (eller et antal kilometre, som jeg ikke kommer op på), hvor der ikke skal være sket en reduktion af batteriets evne til at lade til under 70%. Hvem måler dette – er det Tesla eller en uafhængig instans?
Mvh
Bjarne
Det er kun tesla der måler. Og mener ikke dey er lykkedes at få igennem med reduceret kapacitet. Men vil gerne høre hvis det lykkes.
På en 15’er burde der ikke være km restriktion på. Det er blot 8 år.
Hej Lars.
Også tak herfra for en fin beskrivelse af jeres forløb med elbil/tesla. Vi har samme situation lige nu. Den gamle diesel er solgt. Vi vil have en elbil og har forelsket os i Model S.
Jeg kunne tænke mig at spørge dig om forsikring?
Hvad har du der? Hvad koster det osv.
Jeg kigger på MS 100D fra 2019 (import) og har en pris omkring 14.000 for den (Sønderjysk Forsikring)
Vh Martin Jeppesen
Hej martin. Dejligt du kunne bruge det. Vi har vores forsikret via bauta. Mener det er omkring 10k. Prøv at taste ind på bauta.dk så ser du prisen.
Mvh Lars
Og godt nytår 🥂🍾
Hej Lars
Tak for et rigtig hjælpsom indlæg.
Hvilke fordele er der ved at skifte til MCU2 i en tms fra 2015?
Får man så nyere softwareopdatering? Min med MCU1 kommer ikke højere end 2020.48.x.x.
Kan man udover Netflix også skifte til Tidel (musik tjenesten)?
Jep. Kæmpe fordel. Du får de nyeste software updates (2021.4.6 kører jeg på lige nu). Der er Tidal, Netflix, Disney+ etc. Derudover 4G istedet for 3G, og en meget hurtigere og klarere skærm… I min verden pengene værd. Koster 12k ved Tesla.
Hej igen
Nu hvor Tesla har frigivet holiday software Update v. 11, modtager du så også den i din 2015 model med mcu2? Hvis ja, hvilke features kan du så bruge?
Hej du.
Ja jeg har fået holiday update med det nye interface. Tror ikke der er så mange nye ting i den. Den har ikke lysshow.
Noget bestemt du søger.
Jeg er ret vild med v11. Det passer godt på den vertikale skærm.
Mvh Lars 😊
Tak for svar.
Jeg prøver bare at samle lidt +\- ved opdatering til MCU2.
Jeg savner at der bilen ikke længere får opdateringer men synes samtidig at 12.000 er mange penge for at få softwareopdateringer en gang i mellem.
Jeg har nemlig allerede 4g.
Bliver browseren brugbar efter opdateringen?
Ja. Det er seriøst som at få en helt nyt bil rent computer/skærm mæssigt. Har brugt film nogle gang ifm ladning på ferie. Derudover elsker børnene karaoke (hvilket jeg tænkte var den mest ubrugelig ting overhovedet inden) 😂
Hej Lars
Vi går og kikker på en S og hold da og en forskel fra en ny model 3 efter min mening er model S jo langt overlen selv om den kan være 5 år ældre 🙂 nå men jeg vil endlig bare lige sige dig mange tak for dine artikler de har hjulpet os på vej.
Hilsen
Bo Milwertz.
Hej Bo,
Tak for de fine ord. Det er jeg glad for. Jeg er helt enig. Vi har en model S fra 2015, og en ny 3’er fra marts 2021. S’eren er min favorit. Vi har fået den nye MCU2 skærm i og så spiller den altså Max. Den gamle S’er kommer dog aldrig til at kunne køre selv, men der er også noget vej for 3’eren… Jeg er helt enig omkring kvaliteten. TMS er bare en mere luksuriøs bil, som jeg ville vælge over 3’eren stadigvæk 🙂
mvh Lars
Hej Lars,
Hvad er din begrundelse med de <200.000 km – er der nogen erfaringer med over/under der gør at du har den som pind i din tekst?
Mvh.
Michael
Hej Michael.
De 200.000 er der ingen baggrund for. Det var det tal jeg så nævnt mange steder nr jeg søgte på diverse fora.
Efterfølgende ser det ud til at km antallet næppe betyder ret meget da der kun er få sliddele.
Hej Lars, ved du hvad tech-pakke og vinter-pakke er på en TMS 85 8/2014 eller hvordan jeg kan tjekke om min TMS har det? Venlig hilsen
Techpakke til Tesla Model S var et tilbud på nogle 2014-2015 modeller hvor du fik:
– Adaptiv fartpilot (blev vist gratis opgraderet til autopilot 1)
– Kollison advarsel front
– LED kurvelys
– Automatisk op/ned blædning
– Lys i dørhåndtag
– Autonedblændelig spejle
– Elektronisk sidespejle (foldbar) med varme.
– Elektrisk bagklap
– Fører-indstillinger gemmes og indstiller automatisk (sæde, rat, visninger af %/km i forhold til batteri)
Efter min mening et must, hvis du kigger på biler fra dengang. Det er vist også svært at finde nogle der ikke valgte denne pakke 🙂
Dengang også muligt at vælge en “vinterpakke”,og det inkluderede
– Varme i bagsæder
– Varme i vinduesviskere/sprinkler
– Varme i rattet
– Varme i spejle, som du også har i Techpakken.
Håber det giver mening 🙂
Det er kun Tesla eller ejeren der kan se om du har. Hvis det er din bil, så kan tesla så det op… Du kan selvfølgelig også bare se om du har ovenstående ting, så har du nemlig pakkerne 😀
Håber det hjalp dig lidt 🙂
God dag
/L
Glemte at vedgå, at jeg er Tesla S – ejer (årg. 2015) som netop nu er på værksted med sort skærm (kræver ny MCU – chip) og førerdør itu (håndtaget “sidder fast”) – netop de to problemer er (synsk?) anfører som typiske.
Ellers en fantastisk bil!
Tak. Godt nok en flot og fakts-rig artikel
Hej per. Tusind tak. Jeg var samme proces igennem så kunne lige så godt skrive lidt ned 😊
Dejligt når det hjælper andre.
God aften
hej, jeg overvejer at importere denne tesla. kan du vurdere om det er et godt køb, samt hvad jeg skal være opmærksom på og spørge om? auto24.de/anzeige/tesla-model-s-85d-autopilot-scfree-smartair-pano-463522.html
På forhånd tak
Jeg kender ikke til afgifter og importgebyrer. Men prisen er god. Den har den gamle type sæder. Umiddelbart fin.
Spørg om skift af skærm (MCU) og håndtag. Det er typiske fejl der kan komme.
Hey!
Jeg overvejer en TMS fra 2014-2015 eller sådan noget.
Som jeg kan se det kan en bil som https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85-5d/4739222 være et rigtig godt bud.
Hvis jeg finansierer den billigt, og ellers regner med forholdsvis små udgifter til vedligeholdelse, tror du så der er andet jeg skal tænke på end forsikring?
Der er ikke mange udgifter til vedligeholdelse. Intet fast service interval. Bilen siger til.
Forsikring kan være dyr alt efter hvilken forsikring du har. Især P modellerne. Men du får også en ninja maskine som kører fra alt og tilsvarende benzinmodel med afgift ville koster mindst 2 mio. 👍 så derfor er den dyr
Det er nyttig vide for en Tesla begynder.
Hvad er din erfaring med servicepriser på Tesla? Og deres generelle service? Synes der er flere negative historier :/
Vil forskellen på om der er firhjulstræk eller ej være stor for alm kørsel i byer og på motorvej i Danmark? Altså for en familie der ikke nødvendigvis accelerere fra 0-100 på 4 sek, men som selvfølgelig ønsker god stabilitet på vejen (godt vejgreb).
Tak for et godt blogindlæg