Køb af brugt Tesla Model S (købsguide)

Introduktion

Overvejer du at købe en brugt Tesla Model S (forkortet TMS) så læs videre inden du slår til. De brugte model S biler ryger ret hurtigt, men I dette indlæg har jeg skrevet sammen, hvad du skal være opmærksom på – og hvilket udstyr du helst skal have med ved køb af brugt Tesla Model S. Indlægget her går primært på en brugt TMS fra 2014-2016.

Er du stadig lidt i tvivl, så har jeg lavet et indlæg om fordele / ulemper for om du skal vælge en brugt Model S eller en helt ny Model 3 (direkte link). I dette indlæg fremhæver jeg kun de vigtigste. Hvis du vil have hele listen, så læs ovenstående indlæg.

 

Ting der skal fremhæves ved Tesla Model S

  • Fantastisk design – super smuk
  • Autopilot 1.0
  • Fremragende accelleration. Bedre accelleration i standard udgaverne i forhold til 3’eren (fra 0 km/t).
  • God plads på sæderne og i bagagerum (for/bag)
  • 1800 liter bagagerum med sæderne lagt ned
  • Bedre garanti på batteri og drivlinje i en ældre TMS, som løber i 8 år uanset km (fra købsdato)
  • Kan fås med 7 sæder.
  • Fri supercharging resten af levetiden
  • Gratis Premium Spotify abonnement resten af levetiden inkl. connectivity (internet).
  • Du får meget bil for pengene, og har stadig garanti på drivline og batteri (8 år samlet)
  • Findes med luftundervogn i TMS. Hæver og sænker automatisk ud fra GPS koordinater f.eks. ved høj indkørsel, høje fartbump etc. Det er genialt, da bilen er relativ lav.
  • Lækkert soltag. Det kan styres via app og skærm. Ikke rigtig nogen vindstøj.

 

Typiske fejl på TMS – som gerne må være udbedret

  • Den store skærm (MCU) kan opgraderes til en 4G skærm (ca. 18.000 kr. for ny 2. generations MCU2 skærm eller skift af chip i den gamle MCU1 for omkring 5-6000 hos Tesla. Er du i tvivl om den er skiftet/opgraderet så besøg denne side fra bilen (direkte link) eller bare spørg den der sælger bilen.
  • Håndtag i døre har det med at gå i stykker. Mange har allerede fået dem skiftet. Det ligger i ca. 2.000kr pr. håndtag.
  • Bærearme / luftundervogn.
Nedsat hastighed på superchargers

En anden ting man skal være opmærksom på ved TMS er, at der i sommeren 2019 blev reduceret i opladningshastighed (for nogle modeller). Det går under navnet charge-gate.

Det er ikke alle modeller der er ramt af dette, og det er kun et større problem, hvis du bruger superchargers meget. Har du en hjemmelader, så er det mere eller mindre lige meget. Dog vil du skulle bruge ca. 1 time på en supercharger for at lade den 80% op mod tidligere ca. 30 minutter, hvilket kan gøre en tur til Sydeuropa lidt mere bøvlet. Inden der kom en softwareopdatering fra Tesla i sommeren 2019, kunne man lade med ca. 110-130 kW (ca. 600 km/t) ved 10% restbatteri og op.

De seneste opdateringer der er sendt ud har igen hævet hastigheden, så man nogenlunde kan lade svt. 120 minus opladningsprocenten på batteriet (SoC). Dvs at hvis du har 20% reststrøm, så kan du lade med omkring 100 kW (på et varmt batteri). Og det bestemt fornuftigt – men ikke helt så godt som til at starte med.

 

Hvad betyder forkortelserne?

Når man kigger på Tesla Modellerne for første gang, så falder man over de forskellige bogstaver i model navnet. Det er let når man først lige har fået styr på det.

P står for performance. Det er Tesla sportsudgave (som om de ikke var hurtige nok i forvejen). Det svarer til BMW’s M-serie, Audi’s S-serie etc. P-modeller kan kendes ved de flotte røde bremsekalibere. Det ser super godt ud. Der findes også nogle der har “Ludicrous” mode, som gør at man kan accellere fra 0-100 på under 3 sekunder.

D for Dual-motor (dobbelt motor = 4 hjulstræk = 4WD). Hvis der ikke er et D, så har bilen kun baghjulstræk (se længere nede for uddybende information)

Tesla Model P85D betyder altså en Performance udgave med batteri på 85 kWh og Dual-motor

AP1 = Autopilot 1

 

Hvilket udstyr skal du gå efter?

Det er selvfølgelig smag og behag, hvad man har brug for, men efter min mening er der nogle ting, som er et must. Jeg er pendler, og kører noget i retningen af 35.000 km om året – hvoraf meget er motorvej. Her er de ting jeg prioriterede:

  • Dual-motor (4 hjuls træk – 4WD). Det er kendetegnet ved det lille “D” efter batteristørrelsen f.eks. Tesla Model S 85D. Ved 4WD står bilen meget bedre fast både når det er tørt, men endnu mere, hvis vejbanen er lidt våd. En baghjulstrukken TMS har tendens til at hoppe ved kraftige accellerationer, og den “slider” derfor meget mere på bag-dækkene. En 4WD fordeler kraften ud på alle hjul, og dermed en meget mere stabil kørsel. Hvis du køber modellen med 4WD – altså en D-model, så vil det forreste bagagerum være mindre, da der skal være plads til front-motoren også. Der er stadig fint plads til kabler og en rejsetaske.
  • Batteristørrelse 85 eller 90 (eller højere) – reel rækkevidde på ca 370-400 km på 90% opladning. Når man skal vælge, hvilken type batteri man gerne vil have (altså 60, 70, 85, 90, 100 etc), så handler det meget om hvad de kørselsmønster er. Hvis du kun kører 30-40 km dagligt, så kan du roligt gå efter en bil med det lille batteri. Du vil sjælden komme i problemer, og prisen er væsentlig mindre. Overordnet set skal man ikke være så bekymret for batteriets rækkevidde, da bare 200 km rækkevidde vil kunne dække ca. 98-99% af en normal danskers kørselsmønster. Det er kun ved langture du har brug for mere.
  • Ikke alt for mange kilometer (<200.000km).
  • Gå efter en bil efter oktober 2014 (dem med AP1 udstyr). Det er en “opdateret udgave”, hvor bilen har bedre lydisolering, bedre samle kvalitet og giver mulighed for:
  • Techpakke (inkl. AP1)
  • Nextgen lædersæder (Man sidder meget bedre end i de oprindelige, hvor man glider rundt – se forskel i billeder)
  • Alle TMS produceret før 1. januar 2017 har gratis supercharging i bilens levetid (medmindre de købes brugt hos Tesla!).
  • Enkelte biler har fået ekstra lydisolering installeret – stort plus.
  • CCS Combo 2 adaptor (tilkøb på ca. 2400) – tillader hurtig opladning på Clever/E-On etc.
  • Ønsker du at benytte tagboks, så skal du have en model med panorama soltag, da du så kan få tagbøjler, der kan “sættes fast” med kraftige sugekopper.
Hvad skal du huske at få med ved køb?
  • Husk at få både vinter og sommerhjul med, da fælge koster kassen når alt er 19+21″.
  • Hvis muligt så få en liste over udstyr ved køb (nykøbskvitteringen).
  • Hvornår har den sidst været til service / tjekket bremser?
  • Få ladekabler med (Type 2, Rødt kraftstik, 240V oplader (mormorlader), evt. andre kabler, hvis de haves)

 

Autopilot eller ej?

Når du kigger på Tesla Model S i årgang omkring 2014/2015, så er det også her du har mulighed for at få en vogn med autopilot. Men hvordan ser du om den bil du kigger på har autopilot eller ikke?

Biler fra slut 2014 og 2015 kan være opgraderet til autopilot 1 (det kan tilkøbes på de “gamle” modeller for 26.000 kr hos Tesla, hvis udstyret er på bilen – men ikke aktiveret). For at du kan få adaptiv fartpilot og autopilot, så kræver det at bilen har radar. Hvis der er en lille firkant under nummerpladen så har den radar (se eksempel under billeder), og du har muligheden for at tilkøbe autopilot, hvis den ikke allerede har det. AP1 er genialt som pendler. Det er en avanceret adaptiv fartpilot med lane-assist. Den kan også selv parallelparkere og skiftevejbane (du skal dog selv aktivere blinklyset). Se under billeder, hvor jeg har markeret, hvordan du kan tjekke om der er radarinstalleret. Du kan også tjekke stelnummeret. AP1 kom i slutningen af 2014. På stelnummeret er det biler der har et tal over ca. 65000 blandt de sidste 5-6 cifre.

 

Billeder

 

Kunne du bruge indlægget?

Tryk gerne på de 5 stjerner, hvis du kunne bruge indlægget

Vil du istedet købe en ny Tesla, så brug gerne mit Tesla-link (referral-link), så får vi begge 1500km supercharging gratis med – og jeg får et lod i en lodtrækningspulje om nyt udstyr.

 

Spørgsmål eller kommentarer

I er velkomne til at stille spørgsmål herunder, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg vil anbefale at kigge nærmere på Facebookgruppen Tesla Owners Club Denmark (Facebookgruppe). Hop derind. Der er masser af hjælp at hente også…

 

En kop kaffe…?

Har du lyst til at støtte mit lille projekt med en kop kaffe, så er du velkommen til at give støtten den, forhåbentligt, kommende espressomaskine via min lille Paypalindsamling 🙂

 

Om Lars Koch Hansen

Lars er født i 1979, bor i Kolding med sin familie (hustru + 2 børn), og er uddannet læge. Han er glad for ting der gør hverdagen bedre, lettere eller bare sjovere. Derudover elsker han gode opskrifter, og så er han vild med gadgets og elektronik.

Se alle indlæg

Har du et produkt, som kunne have interesse for bloggen? Vil du lave en give-away, eller har et nyt produkt, som du gerne vil have testet og dermed få spredt budskabet, så er du selvfølgelig velkommen til at tage kontakt. Kontaktoplysninger herunder, eller på siden "Om mig". Du kan læse mere omkring et samarbejde på siden "Samarbejdspartnere", hvor der står lidt om besøgende m.m.

Kunne du tænke dig at blive "med-blogger" og på den måde få dine ting ud på en allerede etableret platform? Det kunne f.eks. være en gennemgang af et lækkert produkt du har købt, eller en lækker opskrift, som du bare MÅ dele. Det behøver ikke være noget du har opfundet. Det vigtigste er at opskriften er god, og du har billeder af processen. Du får selvfølgelig din egen profil på siden. Send mig en besked (info@drkoch.dk), så ser vi på det...

9 thoughts on “Køb af brugt Tesla Model S (købsguide)

  • 16. september 2020 kl. 14:15
    Permalink

    hej, jeg overvejer at importere denne tesla. kan du vurdere om det er et godt køb, samt hvad jeg skal være opmærksom på og spørge om? auto24.de/anzeige/tesla-model-s-85d-autopilot-scfree-smartair-pano-463522.html

    På forhånd tak

    Besvar
    • 16. september 2020 kl. 15:00
      Permalink

      Jeg kender ikke til afgifter og importgebyrer. Men prisen er god. Den har den gamle type sæder. Umiddelbart fin.

      Besvar
  • 3. juli 2020 kl. 15:30
    Permalink

    Hey!
    Jeg overvejer en TMS fra 2014-2015 eller sådan noget.
    Som jeg kan se det kan en bil som https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85-5d/4739222 være et rigtig godt bud.
    Hvis jeg finansierer den billigt, og ellers regner med forholdsvis små udgifter til vedligeholdelse, tror du så der er andet jeg skal tænke på end forsikring?

    Besvar
    • 3. juli 2020 kl. 16:12
      Permalink

      Der er ikke mange udgifter til vedligeholdelse. Intet fast service interval. Bilen siger til.

      Forsikring kan være dyr alt efter hvilken forsikring du har. Især P modellerne. Men du får også en ninja maskine som kører fra alt og tilsvarende benzinmodel med afgift ville koster mindst 2 mio. 👍 så derfor er den dyr

      Besvar
  • 3. juli 2020 kl. 08:58
    Permalink

    Det er nyttig vide for en Tesla begynder.
    Hvad er din erfaring med servicepriser på Tesla? Og deres generelle service? Synes der er flere negative historier :/
    Vil forskellen på om der er firhjulstræk eller ej være stor for alm kørsel i byer og på motorvej i Danmark? Altså for en familie der ikke nødvendigvis accelerere fra 0-100 på 4 sek, men som selvfølgelig ønsker god stabilitet på vejen (godt vejgreb).

    Tak for et godt blogindlæg

    Besvar
  • 12. marts 2020 kl. 15:24
    Permalink

    Jeg håber du kan bruge mit indlæg. Det var de ting jeg selv havde brug for at vide, da jeg skulle købe en brugt Tesla Model S. Der savnede jeg en liste med gode råd – så nu er den her…

    God fornøjelse 🤩

    Besvar
    • 4. juni 2020 kl. 20:58
      Permalink

      Hej Lars.

      Tak for en rigtig god gennemgang. Den har været til stor gavn.

      Jeg er selv ret lun på en model s. Jeg har dog et par ting der holder mig tilbage.

      – Hvad gør man med opladning derhjemme?
      – kan det virkelig passe at forsikringen er billig hvis den er på 10.000!?
      – Hvordan får man tjekket bilen inden køb? En alm. mekanikker kan vel ikke sige god for standen?
      – jeg synes desuden det er svært at få dannet sig et overblik over service udgifter og hvordan man står ift. rep. af kendte fejl som håndtag, panorama luftundervogn eller mcu (skærm) på en bil der F..eks. Er fra 2015 (altså med ca 3 års garanti endnu)?

      Jeg håber du evt har gjort dig nogen erfaringer og kan hjælpe mig med at kunne tage det næste skridt.

      På forhånd tak.

      Besvar
      • 5. juni 2020 kl. 21:54
        Permalink

        Hej Nicolai,

        – Hvad gør man med opladning derhjemme?
        Du kan enten lade via et alm. 230v stik, hvis du ikke kører ret meget, alternativ få et rødt kraftstik installeret udenfor, som du så bruger. Hvis du vil have fastprisabonnement, så kig efter Eon/Clever. Vi har Clever hos os og giver 800, og så er det lige meget om du kører 25000 el. 60000 km årligt. Prisen er den samme, og du får adgang til en masse ladestandere rundt om i landet.

        – kan det virkelig passe at forsikringen er billig hvis den er på 10.000!?
        Ja, den er lidt dyr. Alt efter hvilket selskab du vælger, så kan det findes billigere. Men du skal huske på det er en sportsvogn med ca 500 hk og 0-100 på 4sekunder. Jeg giver 8500 hos bauta med 3500 i selvrisiko, dog friskade på glas- og bilkabuler.

        – Hvordan får man tjekket bilen inden køb? En alm. mekanikker kan vel ikke sige god for standen?
        – jeg synes desuden det er svært at få dannet sig et overblik over service udgifter og hvordan man står ift. rep. af kendte fejl som håndtag, panorama luftundervogn eller mcu (skærm) på en bil der F..eks. Er fra 2015 (altså med ca 3 års garanti endnu)?

        Du kan sagtens få en alm. mekaniker til at tjekke bilen. Det er bremser og ophæng du skal tjekke. Udover dette. Der er ikke noget fast service på en Tesla, da den ikke har olie/stempler/tændrør/dyser etc.
        2015 modellerne har 8 år garanti på motorer og batteri. De andre ting du nævner er ikke dækket. Det må man tage, hvis det kommer. Jeg tror bestemt ikke der i snit er flere udgifter end , hvis du køber en alm. 5 år “gammel” bil med de alm. service etc.
        Jeg har lige købt, og jeg tager tingene, hvis de kommer. Der er mange i Tesla forum på Facebook, som har haft bilen fra ny med samlede serviceudgifter siden køb på under 10.000 inkl. skift af batteri, bremser m.m. Bremser slides ikke, så det er ikke unormal med 150-200.000km før du skal skifte bremser (da den motorbremser og regenererer energien). Typisk skiftes bremserne fordi de ikke er blevet brugt – så det skal man huske at gøre en gang imellem 🙂

        Jeg er SÅ glad for vores TMS 85D. Den kører som en drøm, og jeg nyder den HVER eneste dag. Den er simpelthen en fantatisk bil, og på trods af at den er 5 år gammel, så er den de fleste helt nye biler laaangt overlegen mht. navigation, instrumentbræt, etc.

        God forhøjelse i din søgning 🙂

        Besvar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vind Trådløs Designer Oplader

Konkurrencen er på min Facebookside. Klik på billedet og læs mere….