BilerTests

Test: Renault Megane ST (2017) er både pendler- og familievogn…

Introduktion

Renault har tidligere haft et ry som en bil med mange tekniske problemer, men de seneste år er det gået meget fremad. Jeg har set nærmere på den nye Renault Megane Sports Tourer. Umiddelbart hører den til i mellemklassen rent størrelsesmæssigt, men den er faktisk ikke meget mindre end sin storebror Renault Talisman – det er prisen til gengæld. Vi anskaffede os en Renault Megane ST i marts 2018, og i denne gennemgang vil jeg kommer ind på både de gode og de dårlige ting.

Der er allerede mange der har skrevet til mig, og testen flittigt læst – så tusind tak for det 🙂

 

Design

Efter min mening har Renault i mange år ikke været noget særligt. Designet har holdt sig lidt i baggrunden, og man har lade biler fra Mercedes, Audi, Volvo og BMW være forgængere for det eksklusive look. MEN det har det fået gjort noget ved i den seneste model. Renault Megane Sports Tourer er blevet en bil man lægger mærke til. Den har flotte linjer fra siden og har fået en let genkendelig front med lækkert LED-lys. Det der er endnu mere karakteristisk er de flotte LED lys bagfra. Det ser virkelig lækkert ud, hvis jeg skal sige det. Man kan nu genkende en Renault fra lang afstand, og det er på den “fede” måde. Både Megane og Talisman har denne smukke type tail-light.

Hvis man skal sige noget mod designet, så er det eneste minus jeg kan se, at jeg godt kunne have ønsket mig at bilen var sænket en lille smule for at mindske afstand til hjulkassen, men det er seriøst småting. Her har Renault ramt plet.

 

Førerpladsen

Fra førersædet sidder man ganske fornuftigt i de “formstøbte” sæder. Der er lændestøtte, og hvis man er oppe i de højere udstyrsklasser (f.eks. BOSE), så er massage i førersædet standard. Man har et godt udsyn over motorhjelmen. Instrumentbrættet (speedometer) er digitalt, og man kan ændre opsætningen på dette, så det passer til din fortrukne opsætning. Det er smart.

På rattet kan man kontrollere lyd, fartpilot, og alt andet man har brug for i trafikken. Man kan besvare opkald, og det fungerer rigtig godt. Man skal lige vende sig til, hvor knapperne sidder, men det tager kun få køreture, så sidder det i fingrene.

 

Kabine

I den resterende del af kabinen er bilen godt indrettet. Man sidder fornuftigt bagi. Børnene har rigelig plads, hvor voksne med lange ben kan føle sig lidt indskrænket på de lange ture. Det er efter min mening næppe et problem der vil betyde noget i det dagligt.

Sæderne er af god kvalitet, og man har faktisk fornemmelsen af at være i en bil der ligger små 100.000 kr. højere såsom Audi. Der er selvfølgelig isofix bagi.

En anden rigtig smart ting er at man i visse udstyrsmodeller kan ændre LED-lyset rundt om i bilen for at matche den “køreindstilling” man ønsker. Det skal ses for at vise det, men det er en lækker feature, som bl.a. kender fra Mercedes’ topmodeller.

Den store skærm i midten har en del plads omkring sig. Det synes jeg virker lidt voldsomt, men det er en smagssag.

 

Teknik

Bluetooth telefoni

Let parring med din telefon, og du kan straks bruge den via de fine knapper. Lyden både for dig og for modtageren af opkaldet er faktisk rigtig god. Man kan ud problemer føre samtaler når man suser af sted på motorvejen. Det fungerer bare.

En anden mulighed er audio-streaming fra din telefon over lydanlægget. Det er smart og fungerer også super godt.

Touchskærm og Navigation

Touchskærmen reagerer rigtig fint, og man kan indstillet rigtig mange fine ting. Der er lette genveje til radio (DAB+), navigation, bluetooth etc. Det fungerer godt. Om man kan lide den lidt store kan omkring skærmen er en smagssag, men Renault har gjort et ihærdigt forsøg i Renault Megane ST.

Så vidt jeg kan læse, så er navigationen fra TomTom, og man har adgang til TomTom Traffic, som uden sammenligning er det bedst opdaterede live netværk for forsinkelser, uheld m.m. Jeg har selvfølgelig ikke kørt nok i bilen til at kunne sig om det fungerer over mange måneder, men det ser det ud til. Man har gratis kortopdateringer de første 3 år!

Bose-lydanlæg

Har du opgraderet til Bose modellen så får du en fantatisk lyd i kabinen. Lyden er optimeret præcis til kabinens konfiguration. Sammen med den fine støjdæmpning af bilen, så får du en nærmest teaterlignende oplevelse når du hører musik. En sand fornøjelse. Bose og Renault har sørget for 10 højtalere rundt i bilen inkl. subwoofer, og det spiller bare – bogstaveligt talt 😉

 

Sikkerhed

Renault Megane ST (og Megane Sedan) scorer 5 stjerner i EuroNCAP. Det kan ikke blive meget bedre. Du kan læse hele rapporten p å EuroNCAPs hjemmeside (link).

Af lækre ting kan nævnes:

  • Automatisk op- og nedblændning
  • Skiltegenkendelse og advarsel om vejbaneskift
  • Automatisk nødbremsesystem
  • Advarsel om blinde vinkler
  • Mulighed for adaptiv fartpilot (fra Bose og op)

 

Køreglæde / Pendling

Pendling er noget af det jeg bruger meget tid på grundet mit arbejde, hvor jeg ligger og kører fra Kolding til Odense/Vejle dagligt. Det er vigtigt med en bil der er støjsvag, behagelig at sidde foran rattet, god telefonforbindelse (uden støj), gode højtalere til musik/lyd og så adaptiv fartpilot. Her vil jeg lige ridse op, hvad der er godt for Renault Megane ST.

Bilen kører rigtig fint. Jeg har kun prøvet en model med automatgear (den lille diesel 110 dCi EDC). Automatgearkassen har dobbelt-kobling og den skifter elegant. Ingen langsomme gearskift som i gamle dage. Den trækker fornuftigt, og man kan sagtens accellerere så man kan overhale etc. Den er lynhurtig til at skifte både op og ned, og det fungerer perfekt. Det er en fornøjelse med automatgear. Både ved bykørsel, eller når man på motorvej/landevej skal bremse op og ned i myldertrafikken. Dejligt! Vi har desværre oplevet lidt bøvl med automatgear, og der er ikke sket ret meget endnu (hop ned og læs mere her)

Støjniveauet i kabinen er rigtig fint. Helt på højde med VW og Audi. Her har Renault fået opgraderet sig noget fra de tidligere lidt støjende “kabiner”.

Det næste er forbruget. Derfor testede jeg den økonomiske dieseludgave. Forbruget lå på ren motorvej, hvor jeg kørte på en længere strækning (20 km) med 110 km/t som fartgrænse. Her lå forbruget på omkring 22 km/l. Det er imponerende. Det er selvfølgelig i den “indbyggede” kørecomputer, men alligevel.

Efterfølgende testede jeg det på en tur med 130 km/t og her faldt gennemsnittet ned til omkring 18 km/l, hvilket jeg stadig synes er ret flot. På en samlet tur med landevej, by og motorvej endte jeg på 20 km/l ved almindelig kørsel. Det er bestemt godkendt !

Køreglæden stiger endnu mere, hvis man har ofret penge på den adaptive fartpilot. Det er de bedste penge man kan give ud. Bilen holder selv afstand til nærmeste bil og både bremser og accellererer igen, hvis en bil har været nede i hastighed. Det vil jeg gerne slå et slag for. Det er et MUST, hvis man har mulighed for at erhverve det. Det koster selvfølgelig lidt, og ofte skal man noget op i klasserne for at finde det, men netop her kan du få det væsentligt billigere, og det gør kørslen i tæt trafik rolig, afslappet og ikke mindst sikker. Adaptiv fartpilot er på vej frem i de “billigere” biler efterhånden. Det kan fås f.eks. i Mazda 3, Polo, Golf, Passat etc. enten til en lille ekstra pris, eller i en af de mindre udstyrspakker. Det burde være standard rent sikkerhedsmæssigt i fremtiden – og mon ikke det kommer.

Massage i sædet er også en dejlig ting når man kører hjem fra jobbet efter en lang dag. Det er dog ikke massage som i en normal massagestol. Det er lidt mere “roligt”, men stadig rigtig dejligt. Dog ikke noget jeg ville betale en masse ekstra for, hvis det ikke var standard i Bose-udgaven.

En anden lækker feature er at man kan ændre belysningen i kabinen alt efter humøret (som nævnt ovenfor), det samme gør sig gældende for speedometer etc. Er man oppe i Bose-udgaven, så kan man også ændre på køreindstillingerne, så man kan f.eks. har et bedre speeder respons, anden lyd og meget mere. Læs nærmere på www.renault.dk.

 

Pris

Udstyrsmodeller (pr. nov. 2017)

Life (fra kr. 204.191)

  • Cruise Control/hastighedsbegrænser
  • LED-baglygter m. 3D-effekt “Edge Light” (kørelys)
  • Varme i forsæderne
  • ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBV) og bremseassistent (BAS)

Zen (fra kr. 220.196)

  • R-Link 2-infotainmentsystem: 7” adaptiv touchscreen, navigation med kort over Europa, DAB+, Bluetooth®-audiostreaming + telefoni, stemmebetjening, USB-in, AUXin, ratbetjening og 8 højttalere
  • Automatisk klimaanlæg , 2-zone
  • Vognbaneassistent + Skiltegenkendelse og advarsel v. for høj fart
  • Regn- og lyssensor

Bose (fra kr. 268.560)

  • Bose®-surround sound-system med 10 højttalere
  • Renault Multi-Sense
  • R-Link 2-infotainmentsystem: 8,7” adaptiv touchscreen, navigation med kort over Europa, DAB+, Bluetooth®-audiostreaming + telefoni, stemmebetjening, USB-in, AUX-in, ratbetjening
  • Læderrat m. varme
  • Mulighed for Adaptiv Cruise Control (adaptiv fartpilot) og Head-up display i Cruise Pakke (kr. 9.900)

GT (fra kr. 341.108)

  • 4-hjulsstyring
  • 7-gear EDC automat
  • 18″ aluminiumsfælge, ”Magny Cours”
  • Sportchassis
  • Fleksibelt bagagerumsgulv m. høj/lav position, “Full flat”, “Easy Brake” nedfældning af bagsæde

Se opdaterede priser og info på www.renault.dk

6 måneders erfaring

Vi endte med at købe denne Bose udgave, og har nu kørt 20.000 km efter ca 6 måneder. Der er et par ting, som jeg synes der skal nævnes. Overordnet set er vi stadig super glade for bilen. Den kører godt, og den adaptive fartpilot er GULD værd i dagligdagens motorvejspendling.

Af de mindre irriterende ting skal nævnes at den adaptive fartpilot “kun” virker fra 50-150 km/t. Ikke umiddelbart det store problem, hvis man ikke kører i kø-trafik. Derimod er det faktisk lidt irriterende, når man f.eks. på ferier etc. kører i byer, hvor hastighedsgrænsen er 30-40 km/t. Her kan man ikke benytte fartpiloten, hvilket ellers ville have været lækkert. På den tyske autobahn har du modsatte problem, hvis du gerne vil køre over 150 km/t.

Den sidste ting jeg lige vil nævne er kopholderne i midterkonsollen. Det er sådan set rigtig godt at de er der, og fint integreret. De virker fint til dåser, og kaffe, men til f.eks. 0.5 l sodavandsflasker etc, så er de ikke “dybe” nok. Det betyder, at de høje flasker har det med at vælte.

Mht forbruget, så er vi lige kommet hjem fra en lang tur til sydtyskland / Alsace, hvor vi har kørt 2600 km i alt. Blandet kørsel i bjerge, tysk motorvej med op til 160 kmt/t) etc. Her lå det gennemsnitlige forbrug omkring 17.3 km/l. Det passer også meget godt med min erfaring fra hverdagens pendling, hvor man også ender omkring 18 km/l ved blandet kørsel.

 

Problemer

Ingen biler uden lidt småting. Vores Renault Megane har problemer med sensoren i dørene i forbindelse med kulde om vinteren. Her registrerer den ikke at hånden er der, og så låser døren ikke op. Det kan ikke løses fik vi at vide. Det går nok, selv om det er træls i vinterhalvåret. Der er et par ting, som generer noget mere, og dem vil jeg lige komme omkring i det følgende afsnit.

 

Automatgearkassen

Automatgearkassen har desværre ikke levet helt op til mine forventninger. Vi har oplevet mange gange at den hopper ud af gearet, hvilket resulterer I at bilen taber fart og man kun gasser op. Det kan være lidt farligt, hvis man kører på motorvejen, og pludselig ikke kan accellerere. Man bliver nødt til at kommer langt ned i fart (nødsporet), eller manuel skifte med gearskifteren til neutral og så igen til D. Det er ikke optimalt. Det sker i hvert fald nogle gange pr. måned.

En anden ting med automatgearet er at bilen triller bagud når man slipper bremsen. Jeg har både kørt/kører BMW og Audi, og her tager bilen automatik fat, når bremsen slippes. I Renault’en triller bilen baglæns. Det er ikke optimalt – specielt ikke når man holder ved et lyskryds op af bakke. Endnu mere irriterende når man har det næste problem også.

 

Start/stop

Den automatiske start og stop mekanisme fungerer desværre heller ikke helt optimalt i vores Megane. Når man holder i et kryds, og den har “slukket” bilen, så skulle den gerne tænde når man letter foden og gerne vil køre videre. Her sker det med jævne mellemrum at bilen slet ikke tænder igen. Det er lidt træls, når lyset er blevet grønt, og man holder og skal igang. Det betyder at man skal sætte bilen i Parkering. Slukke den på start/slukknappen, og så tænde bilen igen. Det tager hurtigt 20 sekunder, inden man er kørende igen.

 

Seneste nyt fra Renault

Vi skrev i første omgang til Renault august 2018 (Autohuset Vestergaard, Kolding) omkring problemerne, men blev enige med værkstedet om at vente til service, da det ikke var konstante fejl. Den var til første service i januar 2019, hvor der blev testet forskellige ting. Det blev sendt til Renaults hovedkontor. Efterfølgende skulle de have bilen een gang mere(marts 2019), og der blev sendt igen. Nu har vi så igen fået at vide at de skal bruge bilen endnu en dag (maj 2019). Håber snart på en løsning, da det er nogle irriterende ting der “driller”. Det virker som om den elektroniske styring af gearkassen ikke fungerer optimalt. Jeg skal nok holde jer opdateret.

Ovenstående problemer gør at jeg har måttet reducere køreglæde/pendling, og teknik fra næsten topkarakter til kun 3. Desværre.

UPDATE sommer 2019:

Der er kommet en motorstyringsopdatering, som har afhjulpet problemet med start/stop. Det er super dejligt. Umiddelbart synes det også at have afhjulpet problemet med at den ikke “tager ved”. Det er nok lidt tidligt endnu. Men det indtil videre fungerer det upåklageligt. Bilen “triller” stadig lidt baglæns, og det har noget med gearkassen opbygning at gøre… dvs. den skal reagere på denne måde.

 

Billeder

 

Alternative biler

Er du på udkig i denne type bil, og med et budget omkring 300.000, så er der et par andre gode alternativer. Det kunne bl.a. være:

Renault Talisman ST
Seat Leon ST
VW Passat
Nissan Qashqai

 

Spørgsmål eller kommentarer?

Har du spørgsmål, eller kommentarer til min vurdering, så skriv det gerne nedenfor i feltet. Jeg vil meget gerne høre om du har erfaring med den nye Renault Megane, eller om du kunne overveje netop en Renault. Har du selv oplevet problemer med din Renault Megane, så vil jeg gerne høre, hvad løsningen blev, eller hvad problemet er/var?

 

Konklusion

Renault Megane ST (2017)
  • Design
  • Førerplads
  • Kabine
  • Teknik
  • Sikkerhed
  • Køreglæde / pendling
  • Pris
4

Samlet vurdering

Renault Megane Sports Tourer (ST) er en super flot stationcar med en imponerende benzin/dieseløkonomi. Derudover får du en bil som føles “dyrere”. Dørene lyder rigtigt, man har fornemmelsen af kvalitet når man sidder i sæderne. Der er dog lidt rigelig hårdt plastik på instrumentbrættet, og der er en lidt stor “kant” på skærmen. Der er mange indstillingsmuligheder og tingene fungerer.

Jeg vil anbefale dig at gå efter BOSE modellen, da du får stort set alt det udstyr du kunne drømme om, og du BØR ofre de 9.900 kroner for den adaptive fartpilot. Det er simpelthen en drøm at køre med. Den lægger sig i fin afstand (som du vælger) bag den forankørende bil, og så kan du bare slappe af. Den bremser og accellererer helt selv (automatgear er at foretrække, men virker fint med manuel gear også).

Bottomline:
Du får meget bil og udstyr for pengene. Det er en bil der opfylder behovene, hvis du er pendler, og børnefamilie. En super fin kombination. Dog opmærksom på at automatgearkassen drille lidt (update følger – når vi hører fra Renault)…

Gode ting

  • Flot design
  • Lækkert lydanlæg (Bose udgaven)
  • Adaptiv fartpilot
  • Godt lys (LED)
  • Gode sæder
  • Meget udstyr
  • Fornuftig kørselsøkonomi

Dårlige ting

  • Dårlige kopholdere
  • Adaptiv fartpilot kun fra 50-150 km/t
  • Ikke alm. fartpilot (ved “fejl” på ovenstående)
  • Problemer med automatgearkasse
  • Start/stop fungerer ikke optimalt
Følg
Giv besked ved
guest

14 Kommentarer
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline tilbagemeldinger
Se alle kommentarer
Morten Christiansen
Morten Christiansen
1 År siden

Hej Lars
Fald lige over din anmeldelse af din Megane (ved ikke om du stagid har har den :-).
Grunden til at jeg søgte lidt på nettet var lidt problemer med min 2019 Zen og gearkassen.
Her var det din beskrivelse af at den “ikke tager ved” der fangede min opmærksomhed.
Jeg har fået skiftet gearkasse/kobling for 1.5 år siden, netop fordi den ikke “tog ved”, når man skulle sætte igang, især når det var koldstart om morgenen, så når man bakkede ud fra parkeringen og skulle fremad, så kom den pænt op i omdrejninger inden den tog fat med et ordentligt ryk (lidt farlig af og til).
Det samme gjorde sig ofte gældende ved igangsætning efter stop i lyskryds fx, så bliver det hvis man ikke er meget forsigtig på speederen, en hård og nogen gange næsten med hjulspin igangsættelse, hvilket er meget irriterende.
Som sagt fik jeg på den bekostning ny gearkasse og det afhjalp i høj grad problemet, men jeg syntes stadig at det er en noget ublid igangsætning man får ind i mellem og jeg har også bemærket at jeg nu syntes at den ved koldstart om morgenen igen har den der tendens til at være længe om at “tage ved” når man sætter den i D og skal fremad.
Jeg har heldigvis servicekontrakt og tænker jeg måske skal tage en ny omgang med værkstedet og se om de kan gøre noget igen.
En af sælgerne sagde til mig en dag jeg stod og ventede og vi talte sammen, at det var et kendt “problem” på den gearkasse. Jeg har også set en engelsk review video, hvor en dame omtaler en “lidt hård” igangsætning.
Nå, men bare lige for at høre om dine erfaringer, hvis du har tid og lyst til at svare;-)
PS! En anden meget irriterende ting er visker robotten, den føler fungerer meget dårligt.
Ellers er jeg super glad for bilen og jeg syntes jeg har fået meget for pengene og en rigtig dejlig, komfortabel og især støjfri bil, noget jeg lagde meget vægt på da jeg handlede, her faldt Renaulten ud til fordel for Ford Focus, Seat Leon og Hyndai I30.
Venlig hilsen
Morten

Trine
Trine
2 år siden

Hej Lars. 3 “små” teenagere (160 cm. Ca.) – er der fin plads til dem på bagsædet ? Vi hsr kig på at lease en megane sporter, men den står i Jylland og vi på Sjælland:) input til alternative i samme størrelse med bedre bagsædeplads modtages også gerne.

trackback
3 år siden

[…] på vej sydpå til f.eks. Italien (Gardasøen, Livigno) – et kæmpe hit hos vores børn! Test: Renault Megane ST (2017) er både pendler- og familievogn Test: Thule Velocompact 927/926 (cykelholder til 3-4 […]

Danni
Danni
3 år siden

Hej Lars,

Du skriver at din bil triller baglæns nå du slipper bremsen. Jeg tror bestemt ikke at det er normalt. Min Megane st. er helt magen til din, Bose udgave med automat gear dog fra 18 i stedet. Men den triller altså ingen steder nå jeg slipper bremsen. Uanset hvor stejl en bakke jeg holder på, så holder hjulene fast indtil jeg trykker på speederen. Har du hørt dig ved Renault hvad de siger om det?

Claus Dittrich
Claus Dittrich
3 år siden

Hej tænker på at købe en brugt, 170000km, Megane 4, zen fra 2017 med automatgear. Fantastisk flot bil, synes jeg, og til en god pris.
Har du i mellemtiden fået styr på dit automatgear – Altså ingen udkobling mere?
Hvad med start/stop – fungere det stadig? Har du læst dør problemet? Har du oplevet andre fejl jeg skal være obs på?
Ser den adaptive fartpilot ens ud ift den “normale” – altså plus/minus/R/og nul ? – så jeg genkende den når jeg kigger bil.
Vh Claus

Claus Dittrich
Claus Dittrich
Svar til  Lars Koch Hansen
3 år siden

Hej Lars og tak for svar.
På zen udgaven er fartpilot så vidt vides ikke adaptiv, med mindre den er tilkøbt. Så jeg prøver at finde ud af om man kan se forskel på ikke adaptiv og adaptiv…

Ronni Lassen
Ronni Lassen
5 år siden

Rigtig fin og ærlig beskrivelse af bilen. Vi har selv erhvervet en megane zen 1.5 diesel st fra 2018. Vi er yderst tilfredse med bilen både hvad angår plads og komfort, det er virkelig en dejlig bil. Designmæssigt synes jeg den er noget af det pæneste i golf klassen, generelt er VW meget konservative i deres design, men det er selvfølgelig en smagssag.

mvh Ronni L

Knud Larsen
Knud Larsen
6 år siden

Tak for en rigtig fin beskrivelse af bilen. Jeg har selv gået og tænkt på Renault Megane som stationcar vs. f.eks. Seat Leon og Passat. Det virker som om man får rigtig meget for pengene her.

Tænker du at dieseløkonomien holder eller kørte du ekstremt pænt 🙂 Pendler selv dagligt på ca 50% motorvej (110) og 50% landevej.
I øvrigt er jeg helt enig med dig i at den adaptive cruise control (adaptiv fartpilot) er noget alle pendlere burde unde sig selv. Det er genialt.

Mange hilsner
Knud

14
0
Noget på hjerte, så smid meget gerne en kommentar.x
()
x