Model YRejser / FerieSommerTesla

Til Frankrig i Tesla Model Y med campingvogn (rejsebeskrivelse)

Introduktion

Her et lille indlæg fra en campist, der har kørt fra Danmark til Frankrig med campingvogn. Det er ikke ment som en beskrivelse af en bestemt tur, men mere som en erfaringsudveksling om køreturen i en Tesla Model Y med en campingvogn spændt bagefter.

 

Køre med campingvogn med en Tesla Model Y

Vi var i Frankrig med Tesla Model Y og vores Sprite Cruzer 495 SR. Det var en på papiret en lidt spændende udfordring, da vi ikke havde kørt langt før – men i sidste ende var det helt problemfrit, faktisk ret afslappende.

Her er en kort beskrivelse af denne 1100 km lange rejse til Frankrig med Model Y LR og vores 1.550 kg campingvogn. Vi var 2 voksne, og en masse oppakning primært i bilen. På vores to ugers ferie blev vi adskillige gange dagligt spurgt om vores vogntog – tror måske alt i alt 30-40 gange. De fleste var nysgerrige på kombinationen af Tesla og campingvogn bagefter (og forbrug m.m.), mens andre spurgte ind til vores Sprite-campingvogn.

tesla model y med campingvogn sprite cruzer sr forbrug oplevelse Frankrig

– Forbrug

Udrejse: 8 ladestop, fartpilot sat til 90 km/t, forbrug 37 kWh/100 km
Hjemrejse: 6 ladestop, fartpilot sat til 85 km/t, forbrug 31 kWh/100 km

Det lyder måske overraskende, men ved at sænke farten fra 90 til 85 km/t, ankom jeg hele to timer tidligere på vores lange rute. Ret interessant…

På hjemrejsen kørte jeg i gennemsnit næsten 200 km mellem opladningerne, sammenlignet med 150 km på udrejsen. Jeg valgte at oplade til 90% for at gøre mine ladeoplevelser sammenlignelige.

Generelt så er det faktisk ikke vægten der betyder ret meget for rækkevidden/forbruget, men derimod din campingvogns vindmodstand. Så er din vogn bred og høj, så vil du bruge noget mere kw/km end, hvis du har en mere strømlinet vogn.

 

– Opladninger / Superchargere

Opladning ved superchargerne forløb smidigt. Det eneste var at mine hænder blev temmelig medtaget efter første del af rejsen på grund af trailerstikkets lidt dårlige placering. På hjemturen løste et par arbejdshandsker dog dette problem (anbefaling hermed givet videre).

Enkelte superchargere tilbød ekstra plads til trailere, selvom det ikke var normen. På visse tidspunkter havde vi endda så meget plads, at vi kunne parkere på tværs – og inden jeg får revet hovedet af, så kunne vi selvfølgelig hurtigt flytte os, hvis der skulle være andre der har brug for pladserne.

 

Reflektioner om det at køre elbil med campingvogn

Til sidst lidt personlig refleksion: Til at starte med var jeg noget skeptisk over, om rejsen ville forløbe som planlagt, især med de konstante opladninger. Først føltes det lidt irriterende at skulle ind og lade, men det blev hurtigt rutine. Og resultatet? Takket være de hyppige pauser ankom jeg overraskende afslappet til destination (og hvert stop).

Tidligere, når jeg kørte 800-900 km i en bil med forbrændingsmotor, var jeg udmattet ved dagens ende. Med elbilen begrænsede jeg mig til 500-600 km om dagen, hvilket gjorde aftenen mere afslappende, både for mig og min kone.

Konklusionen på denne elektriske rejse? Trods visse udfordringer, var jeg i sidste ende begejstret. Det kræver en tilpasning og lidt længere rejsetid, men jeg er overbevist om, at jeg traf det rigtige valg for mig og min familie da vi skiftede til en TMY med en campingvogn bagefter.

 

instagram follow følg mig på Livets små ting

 

Inspiration

Tesla Model Y med campingvogn fra Kolding til Lido di Jesolo
Kør-selv skiferie i Tesla Model 3 til Italien
Sommerferie til Bourgogne i elbil (Tesla model S)

 

Spørgsmål eller kommentarer

Du kan altid smide et spørgsmål herunder, så skal jeg forsøge at svare. Dog skal det siges at det jo ikke er min tur med campingvogn, så kan have lidt svært ved at svare. Men ellers hop ind i den danske Facebook gruppe for Model Y ejere. Der er sikkert flere der kan hjælpe der…

 

rabat på tesla model 3 y s x afslag i pris Tesla hos erfaring med tilbud
Rabat på din kommende Tesla

Rabat ved køb af Tesla

I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Aktuelt får du 1750 kroner ved bestilling af en ny Tesla – gælder også lagerbiler. Det er den eneste måde man kan få rabat på, da man ikke kan forhandle sig til rabat, som man kender det fra andre mærker.

Det eneste du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453

På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du skal købe en Tesla. Så få jeg nogle gratis km til opladning på supercharger – Win/Win 🙂

 

Bedste tracker til din Tesla?

Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).

Tessie app iPhone teslafi tracker teslamate iPad tablet android mobile version

 

Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det – og det gør jeg også.

Klik her (eller på billedet ovenfor): https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb

 

Følg
Giv besked ved
guest

1 Kommentar
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline tilbagemeldinger
Se alle kommentarer
1
0
Noget på hjerte, så smid meget gerne en kommentar.x
()
x