Model YRejser / FerieTesla

Tesla Model Y med campingvogn fra Kolding til Lido di Jesolo

Introduktion

Her kommer en lille rejsebeskrivelse om hvordan det er at køre i en Tesla Model Y Long Range med en 1500 kg campingvogn bagpå hele vejen fra Kolding til Italiens Lido di Jesolo. En TMYLR har normalt en rækkevidde på 400-500 km alt efter hvor stærk du kører, men når du kommer en campingvogn bagpå, så bruger den selvfølgelig noget mere strøm, men hastigheden er også markant lavere. Faktisk et imponerende pænt forbrug når man tænker over det. Læs videre, hvis du er interesseret.

Beskrivelsen af turen til Italien med en campingvogn bagpå en Tesla Model Y er skrevet af Casper Askens – takker for beskrivelsen og billeder 🙏

 

Fra Kolding til Lidoen (Italien) med campingvogn med Tesla Model Y

Afgang fra Kolding kl. 12.40. fredag. 23-06-23 med 100% i strøm. Kører med fartpiloten på 90 km/t.

Første stop bliver efter ca. 200 km ankommer til første lade punkt kl. 15.10. med 20% i strøm. Bilen siger vi skal lade 55 min for at nå 100 % igen. Vi vælger at lade i ca. 40 min og har ca. 83 % på da vi køre fra standeren, på denne stander skal vi ikke koble fra.

Stop nr. 2. kl. 18.20. Kører i ca. 2,5 time. Desværre har vi kun kørt 100 Km ca. grundet en masse kø i Hamburg. Vi ankommer på 35 % i strøm. Og vælger igen at lade til 80% igen. Ca. 30 min holder vi her. Vi skal endnu en gang ikke koble af da der er masser af plads på denne igen.

Stop nr. 3. kl. 21.20. Her har vi kørt små 200 km igen på ca. 2,5 time. Vi ankommer med 7% i strøm på bilen og lader i ca. 15 min. Forsætter efter de 15 min. Med at køre igen. Dette giver ikke strøm til 200 km. Men i stedet omkring 150 km. Vi skal her ikke koble vognen fra.

Stop nr. 4. kl. 23.05. Vi har kørt ca. 115 km. Ankommer med 11% strøm på lader i ca. 15 min. Her er vi nød til at koble af. Vi får strøm til ca. 100-150 km Ved at lade i ca. 15 min. Her forsætter vi.

Stop nr. 5. kl. 01.36. Ankommer med kun 5% Strøm på. Har kørt ca. 200 km. Her er vi lidt udfordret grundet de kun 5%. (rækkevidde angst HAHA :-)) vi skal på dette stop ikke koble af. Lader i ca. 30 min og har godt 80% på bilen igen.

Stop nr. 6. kl. 03.50. Ankommer med 13 % strøm og har kørt ca. 200 km. Vi lader her i ca. 15-20 min. Igen kan vi være der og skal ikke koble vognen af. Det hele køre derudaf som det har gjort siden efter Hamburg.

Stop nr. 7. kl. 05.35. Ankommer med ca. 17 % strøm. Har kørt ca. 135 km lader i ca. 30 min. Til lige over 80% i strøm. Vi skal her ikke koble af.

Stop nr. 8. kl. 08.15. Ankommer med 12% strøm. Har kørt ca. 200 km vi skal koble vognen af på denne lade plads. Vi lader i ca. 30 min og køre igen med 80% på batteriet.

Stop nr. 9. kl. 11.00. Ankommer med ca. 17% har kørt små 150 km. Lader i 30 min vi skal endnu en gang koble vognen af for at kunne lade.

Sidste og 10’ende stop på turen bliver lige efter vi er kommet ind i Italien. Her ankommer vi med 18 % strøm og er nød til at koble vognen af. Vi har kørt ca. 150 km. Vi holder her i ca. 35 min og køre derfra med lige over 80% i strøm. Her kan vi se at vi kun har ca. 140 km tilbage til ankomst. Og forventer at vi kan nå destinationen og stadig have strøm på bilen(herfra vil det jo bare gå ned af bakke eller ligeud resten af vejen).

ANKOMST kl. 15.50 i Lido Di Jesolo. Ankommer med 8% i strøm.

 

Samlet status om turen fra Kolding til Lido di Jesolo

Turen har taget små 27 timer. Vi har ikke sovet så meget, men den, der ikke har kørt, har for det meste ligget og slappet af eller sovet. Vi kører altid i 1 træk derned og har altid gjort det. Men når man ikke kører og kan sove lidt, så synes vi egentlig at vi er friske nok. Vi skifter ret tit.

Vi har samlet kørt 1601 km. (fik en enkelt tur i Østrig udenom motorvejen grundet der var et uheld)

Mange af laderne har normalt ikke bare lige plads til en bil med campingvogn. Vi har koblet af, hvis det har været nødvendigt. Enten fordi man ikke kunne være der, eller hvis der var mange andre der var ved at lade. En af os har altid været ved bil/vogn for at kunne flytte os, hvis der kom andre så de også kunne lade.

192,19 Euro har vi brugt på opladning. 485 KWh er brugt. Og ifølge bilen har vi brugt 306 Wh/Km.

Fartpiloten har stortset altid stået til 90 km/t fordi vi fandt ud af at ved at køre 100 km/t brugte vi meget mere strøm og det vi ville spare af tid ville vi skulle bruge ekstra på at lade.

 

Billeder og video

 

Reference:

Link til originaltråden på Tesla Facebookgruppen. Kræver man er medlem af gruppen for at se indlægget: Facebook

 

 

instagram follow følg mig på Livets små ting

 

Bedste tracker til din Tesla?

Tessie – ingen tvivl længere… Hvis du ligesom jeg synes det er fedt at kunne følge med i din Tesla’s køreture, ladninger, “life-time” kørselskort, batteriets degradering og meget mere, så skal du tjekke Tessie ud. Den klarer det hele automatisk. Jeg har tidligere brugt TeslaMate og TeslaFi. Teslamate er gratis, men kræver egen server og dårlig brugerflade. TeslaFi er dyr – du skal betale 50$ pr. bil pr. år for at bruge det, og samtidig er der ikke en app / mobilsite til din iPhone/Android telefon (eller iPad/Tablet for den sags skyld).

Tessie app iPhone teslafi tracker teslamate iPad tablet android mobile version

 

Ved Tessie koster det 49.99$ pr. år lige gyldig hvor mange biler du har, og du har adgang fra alle platforme, hvilket er super smart. Tessie kan også benytte den til stemmestyring via f.eks. Apple Watch. Hvis du benytter mit link, så får du en gratis måned, hvor du kan teste det ud – og det gør jeg også 🙂

Klik her (eller på billedet ovenfor): https://share.tessie.com/rTgGPZsuGxb

 

Inspiration

Kør-selv skiferie i Tesla Model 3 til Italien
Sommerferie til Bourgogne i elbil (Tesla model S)
Tesla: Brugt Model S eller ny Model 3? Fordele/ulemper

 

Spørgsmål eller kommentarer

Du kan altid smide et spørgsmål herunder, så skal jeg forsøge at svare. Dog skal det siges at det jo ikke er min tur med campingvogn, så kan have lidt svært ved at svare. Men ellers hop ind i Facebook gruppen på tidligere nævnte link. Der er sikkert flere der kan hjælpe der…

 

rabat på tesla model 3 y s x afslag i pris Tesla hos erfaring med tilbud
Rabat på din kommende Tesla

Rabat ved køb af Tesla

I skrivende stund kan du få rabat ved køb af din nye Tesla. Du kan få 7000 kroner i rabat på en Tesla Model S og Tesla Model X. På Tesla Model 3 og Tesla Model Y får du aktuelt 3500,- kroner i rabat.

Det du skal gøre er at benytte mit henvisningslink: https://www.tesla.com/da_dk/referral/lars99453

Hvis du allerede har bestilt din bil (ikke leveret endnu, så skriv/ring til Tesla og bed dem tilføje en henviser (referral) på din aflagte ordre, og giv dem mit Tesla ID: lars99453 – så kan du nå at få den kontante rabat stadigvæk og jeg får point på min Teslakonto, så jeg kan få gratis kWh på superchagere, så det er Win/Win for os begge.

På forhånd TUSIND tak, hvis du benytter ovenstående link, hvis du alligevel skal købe en Tesla

 

Følg
Giv besked ved
guest

2 Kommentarer
Nyeste
Ældste Flest stemmer
Inline tilbagemeldinger
Se alle kommentarer
Kim Jensen
Kim Jensen
8 måneder siden

Fantastisk artikel. Det giver håb for at vi kan fortsætte med at campere, selv om elbilerne tager over 🙂
Var det muligt at opdatere artiklen med de konkrete opladesteder?

2
0
Noget på hjerte, så smid meget gerne en kommentar.x
()
x